Mogłoby się wydawać, że sonda lambda to kolejne „ulepszenie” wprowadzone wyłącznie z myślą o ekologii, które z punktu widzenia kierowcy oznacza jedynie dodatkowe koszty. Ale to nieprawda. Sonda lambda, dbając o właściwe proporcje składu mieszanki paliwowo-powietrznej, nie tylko zmniejsza emisję szkodliwych związków, ale i ogranicza ilość spalanego paliwa oraz dba o właściwą moc silnika.

Czym jest sonda lambda?

Sonda lambda to czujnik mierzący zawartość tlenu w spalinach. Umiejscowiona jest w układzie wydechowym samochodu, pomiędzy kolektorem a samym katalizatorem. W nowoczesnych autach standardem są dwie sondy lambda – jedna przed, a druga za katalizatorem. Zadaniem tej drugiej sondy, umieszczonej za katalizatorem, jest kontrola pracy reaktora katalitycznego (katalizatora). Jej rolą jest również przekazywanie do komputera pokładowego informacji, na podstawie których ten ustala i zapisuje w swojej pamięci tzw. wielkości regulacyjne, czyli dane stanowiące punkty odniesienia dla kolejnych działań.

Sonda lambda jest jednym z kilku czujników będących podstawowym źródłem informacji komputera pokładowego w kwestii ustalenia właściwego składu mieszanki paliwowo-powietrznej. Decyzję o ilości powietrza i paliwa w tejże mieszance, sterujący pracą silnika komputer podejmuje również dzięki sygnałom otrzymywanym od:

  • czujnika temperatury cieczy chłodzącej,
  • czujnika prędkości obrotowej silnika,
  • czujnika prędkości,
  • czujnika położenia przepustnicy (w przypadku jednostek benzynowych),
  • a także przepływomierza powietrza.

Za co odpowiada sonda lambda?

Znając już rolę i umiejscowienie sondy lambda, warto zastanowić się nad jej znaczeniem dla pracy całego układu napędowego i wydechowego. A znaczenie to jest niemałe. Tą ważniejszą z dwóch montowanych obecnie sond lambda jest sonda znajdująca się pomiędzy kolektorem wydechowym a katalizatorem. Ona to mierzy procentową zawartość tlenu w spalinach, o czym informację przekazuje do komputera sterującego pracą silnika.

Zasadniczo sonda lambda rozpoznaje trzy podstawowe wartości:

  • poziom równowagi – procentowa ilość tlenu w spalinach zgodna z zadanym wzorcem;
  • mieszanka uboga – zbyt duża ilość tlenu w spalinach oznacza, że w mieszance paliwowo-powietrznej jest za mało paliwa;
  • mieszanka bogata – zbyt mała ilość tlenu stanowi dla komputera sygnał nakazujący zmniejszenie czasu wtrysku paliwa i tym samym ograniczenie jego ilości w mieszance.

Odpowiednie wyważenie ilości składników w mieszance paliwowo-powietrznej przekłada się na zapewnienie jednostce napędowej optymalnych warunków pracy i odpowiednią moc. Dodatkowo wpływa to również na właściwe spalanie, co oznacza mniejszą ilość szkodliwych tlenków azotu oraz neutralizację tlenku węgla i węglowodorów.

Opublikowane przez Daniel Holuk

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *