Słupki prowadzące U-1a, czyli słupki drogowe kilometrażowe, posiada 150 cm wysokości (przed wkopaniem), wykonany są z białego tworzywa sztucznego i posiada dwa odblaski – czerwony i biały. Jednak to, co najistotniejsze w nich, to informacje, które można ze słupków odczytać. Tego typu dane przydadzą się m.in. w razie konieczności zgłoszenia wypadku czy też w dokładnym określeniu naszej pozycji na drodze.
Słupki drogowe – charakterystyka
Drogowy kilometraż podawany jest na słupkach, które rozmieszczone są od siebie w odległości 100 m. Kilometraż nazywany jest również pikietażem. To, że w Polsce posługujemy się systemem 100 m nie oznacza wcale, że w innych krajach jest tak samo. Warto również mieć na uwadze, że kilometraż znajduje się wyłącznie na drogach utwardzonych, asfaltowych.
Słupki drogowe U-1a wykonane są z białego plastiku z czerwonym, ukośnym paskiem w górnej części słupka. Dodatkowo posiadają one dwa odblaski – czerwony i biały, które ułatwia ich lokalizację w nocy lub we mgle. Wiedza na temat tego, jak czytać słupki drogowe, przydaje się w wielu sytuacjach, m.in. wtedy, gdy konieczne jest wezwanie pomocy drogowej.
Gdzie znajdują się słupki prowadzące?
Słupki prowadzące znajdziemy na:
- drogach krajowych i wojewódzkich
- na odcinkach dróg powiatowych i gminnych
- w obrębie łuków poziomych o promieniach mniejszych niż 450 m
Z reguły nie są stosowane na odcinkach dróg z chodnikami przy krawędzi jezdni oraz na terenie miast. Słupki prowadzące ustawia się po obu stronach jezdni, w odległości 1 m od jej krawędzi, pasa awaryjnego postoju lub pobocza twardego. Jeśli jest to niezbędne z uwagi na warunki lokalne, możliwe jest zmniejszenie tej odległości, jednak nie więcej niż 0,5 m od krawędzi.
Kilometraż powinien znajdować się w jednej linii, równoległej do krawędzi jezdni, w sposób zapewniający niezmienność jego pionowego ustawienia. Jeżeli na danym odcinku drogi ustawione są bariery ochronne, zamiast słupków U-1a dopuszczalne jest stosowanie słupków U-1b.
Jak czytać informacje na słupkach drogowych?
Na słupku, czytając od góry, znajdują się następujące informacje:
- numer drogi, na której się znajdujemy
- kilometr tej drogi
- metr tej drogi
Ostatnia informacja dotycząca metrów, zapisywana jest cyframi 0-9, i odnosi się do setnej części kilometra. Dzięki danym znajdującym się na słupku drogowym, jesteśmy w stanie przekazać służbom ratowniczym czy pomocy drogowej naszą dokładną lokalizację. To z kolei pozwala im na błyskawiczne znalezienie konkretnej lokalizacji na drodze bez konieczności używania systemu GPS.
Przykładowe dane do odczytu widoczne na słupku drogowym:
- 933 – numer drogi
- 90 – 90. kilometr drogi
- 0 – przedział 0-99 metra drogi, w którym się znajdujemy
Całość można odczytać w następujący sposób – znajdujemy się na początku 90 kilometra drogi 933.
Inne tabliczki na słupkach drogowych
Znaki kilometrowe U-7 wykorzystywane są w celu oznaczenia przebiegu drogi i wskazania jej kilometrażu wzrastająco od początku do końca drogi. Tego rodzaju znaki z tabliczkami znajdują się zazwyczaj na drogach dwujezdniowych w pasie dzielącym, a także na słupkach prowadzących, łącznie ze znakami hektometrowymi. Fronty tabliczek U-7 powinny być wykonane z folii odblaskowych.
Znaki hektometrowe U–8 stosuje się w celu uściślenia przebiegu drogi i ułatwienia lokalizacji poszczególnych elementów składowych drogi, które podlegają ewidencji dróg oraz lokalizacji zdarzeń drogowych. Znaki hektometrowe znajdują się na słupkach prowadzących. Nad nimi umieszcza się znak kilometrowy.
W przypadku, gdy na danym odcinku drogi nie ma możliwości wykorzystania słupków prowadzących U-1a lub U-1b, wówczas stosowane są tabliczki wskazujące bieżący kilometr i hektometr drogi umieszczone na elementach wyposażenia drogi (np. na słupach oświetleniowych czy na konstrukcjach bramowych).
Tabliczki U-1d i U-1e to znaki z symbolem słuchawki telefonicznej, które wskazują kierunek do najbliższego telefonu alarmowego. Znaki te wykorzystywane są wyłącznie na drogach wyposażonych w system łączności alarmowej.
Znak U-1f to tabliczki z numerem drogi. Instalowane są one na drogach krajowych i wojewódzkich na słupkach prowadzących znajdujących się w hektometrze zerowym.