Aplikacja mobilna Ucando

Samochodowa przekładnia Multidrive-S jest wykorzystywana na szeroką skalę od 2009 roku głównie w autach koncernu Toyota. Jest ona zamontowana m.in. w modelach Yaris, Corolla, Auris, Avensis czy Verso. Może i nie zachęca ona do dynamicznej jazdy, lecz pod kątem awaryjności kierowcy rzadko zgłaszają zastrzeżenia. Przekładnia Multidrive-S to rozwiązanie przede wszystkim dla osób jeżdżących spokojnie, które docenią płynność działania skrzyni biegów.

Skrzynia Multidrive-S od Toyoty

W produkcji: od 2009 r.
Liczba biegów: skrzynia bezstopniowa (7 „wirtualnych” przełożeń)
Zastosowanie: większość modeli Toyoty (Yaris, Corolla, Auris, Avensis, RAV4, Verso)

Najważniejsze zalety skrzyni bezstopniowej Multidrive-S to:

  • niski ciężar własny, kompaktowa budowa i niewielkie rozmiary
  • duża liczba przełożeń
  • szerokie zastosowanie (od silników o niskich pojemnościach montowanych głównie w samochodach miejskich, do jednostek o pojemności 2000 cm3)

Zgłaszane przez kierowców wrażenia podczas jazdy z bezstopniowym automatem bywają różne. Na pewno na plus w opinii większości użytkowników jest wysoki komfort jazdy ze skrzynią Multidrive-S zwłaszcza w ruchu miejskim oraz w czasie spokojnego przemieszczania się w trasie. Wówczas skrzynia zapewnia również niskie zużycie paliwa oraz bezproblemową eksploatacją całego układu napędowego.

Przekładnia Multidrive-S sprawnie użytkuje moc oraz moment obrotowy jednostki napędowej. Problem pojawia się w momencie rozpoczęcia przyspieszania/rozpędzania samochodu. Wówczas silnik wchodzi w wysoki zakres obrotów, generując przy tym maksymalny moment obrotowy. Wysokie obroty utrzymują się aż do chwili osiągnięcia zadanej przez kierowcę prędkości, jednak w trakcie przyspieszania pojawia się słyszalne i uciążliwe wycie jednostki napędowej. Co więcej, reakcja na naciśnięcie przepustnicy ma opóźnienie (nie jest natychmiastowa).

Multidrive-S – (nie)zawodność

Skrzynia biegów Multidrive-S, mimo licznych atutów, ma również swoje wady. Główny problem tych przekładni dotyczy sterownika oraz pękających lub rozciągających się pasów.  Objawia się to najczęściej rosnącymi bez powodu obrotami silnika, a także pojawiającym się notorycznie szarpaniem. Nierzadko skrzynie tego rodzaju mają również problemy z mechatroniką.

Multidrive-S – (nie)zawodność

W przypadku przekładni Multidrive-S nie warto nigdy odkładać w czasie wymiany w niej oleju. Dla zachowania sprawności całego mechanizmu serwis olejowy należy wykonywać systematycznie, zgodnie z zaleceniami producenta. Oczywiście, jedyną dającą pewność metodą na niemal całościową wymianę oleju w tego typu przekładni jest metoda dynamiczna.

Test w realnych warunkach drogowych

O działaniu danej skrzyni biegów najlepiej jest przekonać się osobiście, testując ją w warunkach drogowych. Dlatego też sprawdziliśmy taki taki automat w Toyocie Avensis wyposażonej w dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 152 KM. To znana i powszechnie użytkowana w tym modelu jednostka napędowa.

Co się okazało – silnik, oczywiście, pracował poprawnie i cicho, jednak do czasu. Multidrive-S nie jest mistrzem dynamicznej jazdy, czyli przy spokojnej, miejskiej jeździe jednostka napędowa współpracując z automatem spisywała się bez zarzutu, natomiast sama skrzynia doskonale sprawdzała się podczas powolnej jazdy w zatłoczonym, zakorkowanym mieście.

Problemy pojawiły się poza terenem zabudowanym, zwłaszcza w momencie, gdy konieczne jest wyprzedzenie wolniejszego pojazdu. Przy mocniejszym naciśnięciu pedału gazu pojawia się słyszalne wycie spod maski samochodu, a reakcja na przepustnicę następuje z wyraźnym opóźnieniem.

Sytuację ratuje w niewielkim stopniu tryb Sport, jednak zarówno szybkie przyspieszanie, a więc mocne operowanie przepustnicą, jak i skorzystanie z trybu Sport wiąże się ze zwiększonym zużyciem paliwa.

Automatyczna skrzynia biegów Mulidrive S to rozwiązanie przeznaczone przede wszystkim dla osób, które preferuje bardziej spokojny i zrównoważony styl jazdy i częściej głównie po mieście. Tacy kierowcy z pewnością skorzystają z atutów i możliwości, jakie oferuje automatyczna skrzynia biegów Multidrive-S, w tym przede wszystkim z wysokiego komfortu jazdy.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Piotr Żaczek

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.