Aplikacja mobilna Ucando

Teoretycznie bezstopniowa, automatyczna skrzynia biegów to najlepiej działająca przekładnia o nieokreślonej liczbie przełożeń, zmieniających się w sposób płynny, nieabsorbujący, bez najmniejszych szarpnięć. W teorii pomaga ona również oszczędzać paliwo, podnosi komfort jazdy, jest prosta oraz tania w produkcji w porównaniu np. ze zwykłymi przekładniami automatycznymi czy dwusprzęgłowymi. Dlaczego więc skrzynie bezstopniowe nie podbiły współczesnego rynku motoryzacyjnego? Ponieważ w praktyce nie wielu kierowcom odpowiada charakterystyka ich pracy, a, co gorsza, bywają one awaryjne. Nie inaczej jest w przypadku bezstopniowej skrzyni Lineartonic.

Przekładnia Lineartonic od Subaru

W produkcji: od 2009 r.
Liczba biegów: skrzynia bezstopniowa (6/7 „wirtualnych” przełożeń)
Zastosowanie: większość modeli Subaru (od 2009 r.)

Automatyczne przekładnie bezstopniowe dostępne są na rynku pod różnymi nazwami handlowymi. Przykładowo, Mitsubishi używa oznaczenia CVT (ang. Continously Variable Transmission), Audi nazywa tego typu przekładnie Multitronic, w Mercedesach (starszych klasach A i B) znajdziemy Autotronic, w Nissanach – X-tronic, w Seatach (wyłącznie w Exeo) – Multitronic, w Subaru – Lineartronic, a w Toyotach – Multidrive-S.

CVT w Subaru

Lineartronic to pierwsza na świecie bezstopniowa automatyczna skrzynia biegów (CVT) wykorzystująca do zmiany przełożeń łańcuch klinowy. Została ona przystosowana do współpracy z napędem AWD w seryjnym samochodzie osobowym marki Subaru.

Zastosowanie w przekładni Lineartronic łańcucha, jako elementu przenoszącego moment napędowy klinowego, zamiast typowego pchanego pasa, dało możliwość zwiększenia wydajności przełożeń skrzyni biegów, zmniejszając jednocześnie jej gabaryty i ograniczając straty tarcia.

Skrzynia typu CVT pozwala podczas zmian prędkości samochodu utrzymać pracę silnika na jak najoptymalniejszym zakresie obrotów, który jest korzystny zarówno z punktu widzenie ekonomii, jak i minimalnej emisji szkodliwych składników spalin. Przekładnia Lineartronic to, oprócz bezstopniowej zmiany przełożenia, możliwość natychmiastowego wybierania wirtualnych „biegów” za pomocą manetek znajdujących się na kierownicy.

Dlaczego bezstopniowe skrzynie CVT nie zyskały popularności?

Jest kilka dość ważnych powodów tego, że bezstopniowe automaty nie rządzą na dzisiejszym rynku motoryzacyjnym. Jednym z nich jest przyspieszanie. Wielu kierowców nie jest w stanie zaakceptować/przyzwyczaić się do utrzymywania jednostajnych obrotów podczas przyspieszania. W trybie sportowym lub manualnym przekładnia bezstopniowa CVT zaczyna pracować jak klasyczny automat, przełączając elektronicznie zaprogramowane biegi.

Skrzynie bezstopniowe, zwłaszcza te starsze rocznikowo, mają jeszcze jedno poważne ograniczenie – ze względów konstrukcyjnych ani łańcuch, ani tym bardziej stalowy pas nie są w stanie efektywnie przenieść wysokiego momentu obrotowego silnika. Dlatego też automatyczne przekładnie bezstopniowe montuje się wyłącznie w autach z silnikami zapewniającymi maksymalnie 350-400 Nm. Niestety, obecnie takie wartości przekracza duża część nowoczesnych jednostek napędowych.

Co więcej, niektóre koncerny samochodowe, jak Audi, w związku z powyższymi ograniczeniami, wycofują z linii montażowych skrzynie bezstopniowe, czyli w ich przypadku przekładnie Multitronic. Z kolei Subaru nadal wprowadza nowe modele swoich aut, które mają na wyposażeniu turbodoładowane silniki benzynowe, napęd 4×4 oraz bezstopniową skrzynię CVT (m.in. w modelu Levorg).

Żywotność, serwisowanie, typowe awarie

Przekładnia Lineartronic, mimo stosunkowo prostej konstrukcji, bywa dość skomplikowana i kosztowna w serwisowaniu. Oprócz usterek elektroniki oraz pasów/łańcuchów, częstą przypadłością tych mechanizmów są też niedomagania kół zamachowych. Pojawiają się wówczas uślizgi, pomijanie biegów czy szarpanie. Inną typową bolączką skrzyni Lineartronic jest awaria sterownika.

Żywotność, serwisowanie, typowe awarie skrzyni Lineartronic (Subaru)

Żywotność bezstopniowej przekładni automatycznej jest bardzo zróżnicowana i zależy w głównej mierze od stylu jazdy konkretnego kierowcy. Agresywnie eksploatowana skrzynia może zakończyć swój mechaniczny żywot już po przejechaniu 100 tys. km. Jeżeli jazda jest w miarę spokojna i nie dochodzi w jej trakcie do regularnego dociskania gazu do podłogi, wówczas przekładnia jest w stanie wytrzymać bez większych ingerencji do 200-250 tys. km. Należy pamiętać, że koszty naprawy skrzyni bezstopniowej są zazwyczaj wysokie – trzeba się liczyć z wydatkiem w granicach od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych.

O tym, że ze skrzynią Lineartronic zaczyna dziać się coś niedobrego informują kierowcę najczęściej metaliczne dźwięki, szarpnięcia, pełzanie w trybie N czy brak pełzania, a także gaśnięcie silnika po zapięciu skrzyni w pozycję D.

Uwaga! Ostre starty z miejsca, długotrwała jazda z wysoką prędkością, holowanie przyczep czy próby jazdy po głębokim śniegu lub kopnej nawierzchni zdecydowanie nie służą żywotności bezstopniowej skrzyni biegów.

Kierowcy narzekają głównie na astronomiczne koszty napraw automatycznych skrzyni bezstopniowych. Jednak każdy, kto ceni sobie komfort jazdy, z pewnością polubi CVT. Tego typu przekładnie nie należą do niezniszczalnych, a koszty ich remontu potrafią zniweczyć niejeden domowy budżet. To samo można jednak powiedzieć zarówno o skrzyniach dwusprzęgłowych, jak i standardowych automatycznych, które po przejechaniu 150-200 tys. km wymagają zazwyczaj pełnego serwisowania oraz znacznego doinwestowania.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Daniel Holuk

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.