Tiptronic to jeden z rodzajów współczesnych automatycznych skrzyń biegów. Jest to system, który umożliwia kierowcy manualne kontrolowanie automatycznej przekładni i jednocześnie rozwiązanie, które ma zarówno tyle samo zwolenników, co przeciwników. To na pewno dobry wybór dla osób chcących zasmakować jazdy z „automatem”, jednak ze względu na cenę nie każdy może sobie pozwolić na taki luksus.

Samochód wyścigowy z automatem

Tiptronic został stworzony przez koncern Porsche w 1990 roku i to właśnie w samochodach tej marki takie rozwiązanie pojawiło się po raz pierwszy. Obecnie Tiptronic w różnych swoich odmianach pojawia się w modelach aut m.in. koncernu Audi, Volkswagen, Seat czy Peugeot. Należy pamiętać, że podobne technologie zastosowały m.in. koncerny BMW (Steptronic), Alfa Romeo (Selespeed) czy Volvo (Geartronic).

System Tiptronic został tak zaprojektowany, aby jak najnaturalniej symulował jazdę samochodem stricte sportowym, wyścigowym przy wsparciu standardowego automatu. Tiptronic jest bardzo zbliżony do skrzyni sekwencyjnej, ponieważ pozwala na ręczną kontrolę biegów i ich zmienianie w sposób sekwencyjny. Oczywiście nie ma możliwości zmieniania przełożeń z pominięciem kilku biegów, tak jak ma to miejsce np. w klasycznych skrzyniach manualnych. Wszystko tu odbywa się po kolei, a więc od pierwszego do ostatniego biegu i na odwrót.

Jak to działa?

Tiptronic ma zdefiniowane 6 przełożeń w sterowniku, które są odpowiednikami sześciu fizycznych biegów. Dostępne są również skrzynie z większą ilością przełożeń. Tiptronic ma to do siebie, że wiele zabezpieczeń oraz z góry założonych zasad działania uniemożliwia kierowcy zbicie wielu przełożeń na raz. Z drugiej jednak strony ma on możliwość szerokiej kontroli jazdy samochodem i prowadzenia go pod kątem własnych wymagań i potrzeb.

Tiptronic został wyposażony w technologię, która zapobiega uszkodzeniom jednostki napędowej oraz samej skrzynie biegów. W momencie osiągnięcia przez silnik krytycznej prędkości lub w sytuacji, gdy kierowca przez dłuższy czas nie ingeruje w przełożenia, komputer pokładowy auta samoczynnie przełączy skrzynię na tryb automatyczny.

Nie mylić z Multitronic!

Skrzynia Tiptronic charakteryzuje się pewnymi podstawowymi cechami, a mianowicie jest to automatyczna przekładnia posiadająca hydromechaniczną budowę bez wału z przekładniami planetarnymi, której kontrola odbywa się w sposób elektroniczny, a przekładnia hydrokinetyczna blokuje się na wszystkich przełożeniach. Tylko przy takich założeniach możemy mieć pewność, że mamy do czynienia z rasową skrzynią Tiptronic.

Skrzynie biegów w technologii Tiptronic cieszą się obecnie dość dobrą opinią zarówno wśród ekspertów, jak i samych kierowców. Na pewno są one lepiej postrzegane niż np. skrzynie Multitronic, co w efekcie znacząco wpływa na finalną cenę samochodu, szczególnie na rynku wtórnym. Często dochodzi do sytuacji, że samochód wyposażony w Multitronic jest celowo ogłaszany i sprzedawany jako auto posiadające skrzynię Tiptronic.

Co się psuje?

Automatyczne skrzynie biegów Tiptronic nie są wolne od wad, a więc i usterek. Awarie przekładni mają najczęściej trzy podłoża. W pierwszym przypadku dochodzi do mechanicznego zużycia elektrozaworów. Drugie podłoże to awaryjność obwodów elektronicznych. W trzecim przypadku usterka pojawia się w obrębie tzw. koszyków sprzęgłowych i może dotyczyć aluminiowego tłoka lub pękania koszyka.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Piotr Żaczek

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *