Aplikacja mobilna Ucando

G-Tronic to linia nowoczesnych, automatycznych przekładni samochodowych wyposażonych w tryb manualny. Tego typu rozwiązania montowane są głównie w samochodach marki Mercedes-Benz oraz SsangYong. Tego typu skrzynie biegów to autorski projekt koncernu Daimler AG. Przekładnie 7G-Tronic uznaje się za mechanizmy niezawodne, o wysokiej wydajności i nieograniczonych możliwościach przenoszenia wysokich momentów obrotowych.  Czy aby na pewno?

Przekładnia 7G-Tronic od Mercedesa

W produkcji: od 2003 r.
Liczba biegów: 7
Zastosowanie: większość modeli Mercedesa (od 2003 r.), SsangYong Rexton (od 2015 r.)

Pierwsza skrzynia biegów G-Tronic pojawiła się na rynku w 1981 roku. Była to 4-stopniowa przekładnia automatyczna. Z kolei pierwsza na świecie automatyczna skrzynia o 7 przełożeniach miała trudny start, ponieważ borykała się z licznymi usterkami dotyczącymi głównie nietrwałego konwertera momentu obrotowego, montowanego zwłaszcza w mocnych jednostkach wysokoprężnych. Z problemami technicznymi skrzyni poradzono sobie dopiero około 2011 r. 7G-Tronic zastąpiła w Mercedesach całkiem udaną skrzynię 5G-Tronic, którą montowano w autach niemieckiego koncernu od początku lat 90. XX wieku. Obecnie producent dostarcza na motoryzacyjny rynek 9-stopniowe skrzynie biegów G-Tronic.

Jak to działa?

Zasada działania przekładni G-Tronic opiera się na automatycznej skrzyni wyposażonej w hydrauliczny przemiennik momentu obrotowego oraz elektroniczny moduł sterujący. Już na początku lat 90. XX wieku posiadał ona blokadę przemiennika momentu obrotowego. Początkowo dawało to kierowcy możliwość wybrania najwyższego biegu (jeden lub kilka wyższych biegów mogły został zablokowane). Z czasem i wraz z dynamicznym rozwojem technologicznym możliwe było wdrożenie w pełni manualnego trybu jazdy dostępnego we wszystkich następnych generacjach serii automatycznych skrzyni biegów G-Tronic.

7G-Tronic to siedmiostopniowa skrzynia biegów z przełożeniami planetarnymi drugiej generacji. W zależności od modelu przekładni ich wersje podstawowe mogą przenosić moment obrotowy 400 Nm (W7A 400) oraz 700 Nm (W7A 700).

Jak działa Skrzynia 7G-Tronic?

Automatyczne skrzynie od Mercedesa posiadają zazwyczaj kilka trybów pracy (np. Sport, Comfort czy Eco). Kierowca może ustawić odpowiadający mu tryb jazdy za pomocą przycisku, specjalnego przełącznika lub selektora znajdującego się na konsoli środkowej (w zależności od typu skrzyni i modelu samochodu). W celu przełączenia skrzyni w tryb manualny, należy przesunąć dźwignię selektora do pozycji “D”, a następnie w lewo w kierunku oznaczenia “–”. Następuje wówczas blokada biegu, który jest aktualnie wrzucony. Następnie możliwe jest wrzucenie wyższego biegu lub jego zredukowanie (przesunięcie selektora w kierunku “+” lub “–”). Manualna zmiana przełożeń może się odbywać również za pomocą łopatek zmiany biegów, które najczęściej znajdują się w kolumnie kierownicy lub samego koła kierownicy.

Dlaczego się psują?

Najczęściej wraz z upływem czasu dochodzi do wycierania się metalowych elementów lub/i wykładzin tarczek sprzęgłowych, pływających w oleju. Powstające we wnętrzu skrzyni zanieczyszczenia powodują zapychanie się czujników oraz zaworów. Zmusza to sterownik do konieczności przesyłania coraz większej ilości prądu, co w efekcie prowadzi do przegrzania, a następnie uszkodzenia obwodów. Dla prawidłowego działania skrzyni 7G-Tronic kluczową kwestią jest systematyczne wymienianie oleju zgodnie z zaleceniami producenta.

Główną przyczyną awarii przekładni Mercedesa typu 7G-Tronic jest olej odpowiedzialny za smarowanie mechanizmu oraz sterowanie hydrauliką, a właściwie brak jego systematycznej wymiany. Zanieczyszczony olej skutecznie i szybko zatyka czujniki i zawory automatycznej przekładni.

Typowe awarie 7G-Tronic

  • Zatkana chłodnica oleju przekładniowego (przegrzewanie się skrzyni biegów).
  • Pęknięcie sprężyny zestawu sprzęgła biegu wstecznego.   
  • Uszkodzenie zaworu modulatora próżniowego.      
  • Zniszczenie tulei znajdującej się pomiędzy wałami skrzyni biegów.         
  • Zatkanie cewek korpusu zaworu.
  • Przedwczesne uszkodzenie cewki blokady przemiennika momentu obrotowego.
  • Usterka płytki drukowanej korpusu zaworu.
  • Uszkodzenie jednego z bębnów sprzęgła.   
  • Uszkodzenia obudowy skrzyni biegów (powodem są wibracje wywołane agresywnym stylem jazdy).  
  • Zanieczyszczenie oleju/ brak terminowej wymiany płynu przekładniowego.
Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Piotr Żaczek

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.