Niewiele typów przekładni samochodowych cieszy się równie złą sławą, jak skrzynie Multitronic. Wśród kierowców mają one opinię niezwykle zawodnych, awaryjnych i drogich w eksploatacji. Fakty pokazują jednak, że koszty napraw skrzyń Multitronic nie są wcale aż tak wysokie, a za większość z ich uszkodzeń odpowiadają sami kierowcy.

W jakich autach znajdziesz skrzynię Multitronic?

Skrzynie Multitronic to automatyczne, bezstopniowe przekładnie samochodowe stosowane wyłącznie w samochodach marki Audi z napędem przednim i silnikiem umieszczonym wzdłużnie. Produkcję popularnych „Multitroników” zakończono w 2016 roku. Do dziś można je spotkać w modelach A4, A5, A6, A7 oraz A8. Przekładni tego typu nigdy nie stosowano w samochodach z napędem typu quattro. W autach z napędem na cztery koła używano zamiast nich przekładni typu Tiptronic, które jednak nadal bardzo często są mylone ze skrzyniami Multitronic.

W jakim celu powstała automatyczna przekładnia bezstopniowa?

Automatyczne przekładnie bezstopniowe Multitronic stworzone zostały w celu zapewnienia kierowcy i pasażerom wyjątkowego komfortu jazdy. Ich bezstopniowość sprawia, że jazda jest niezwykle wprost płynna, pozbawiona jakichkolwiek szarpnięć czy choćby nawet najmniejszych wahnięć liczby obrotów. Podczas nabierania prędkości, auto ze skrzynią Multotronic sunie płynnie do przodu niczym pojazd z silnikiem elektrycznym. Niestety, komfort ten ma swoją cenę.

Jak powinieneś jeździć ze skrzynią Multitronic?

Podstawowym problemem przekładni Multitronic jest ich awaryjność. W większości wynika ona jednak z nawyków kierowców nieobeznanych z tego typu konstrukcjami oraz z zaniedbaniami w ich serwisowaniu. Skrzynia Multitronic pozwala na płynną jazdę, ale też takiej właśnie jazdy wymaga. Kierowca, który potrafi zachować umiar w naciskaniu na pedał gazu, jeździ spokojnie i nie przyśpiesza zbyt gwałtownie, a do tego przestrzega ściśle interwałów wymiany oleju przekładniowego, jest w stanie cieszyć się sprawnym „Multitronikiem” przez długi czas. W takim przypadku największym problemem jest spodziewana awaria sterownika skrzyni biegów, który zdaje się być po prostu ewidentnie wadliwym elementem całej konstrukcji, gdyż psuje się często, bez względu na technikę jazdy.

Czego nie lubią przekładnie bezstopniowe?

Skrzynie Multitronic z całą pewnością nie tolerują nazbyt dynamicznej jazdy i wysokich momentów obrotowych. Bardzo źle reagują również na szybką redukcję do najniższego przełożenia. Częsta jazda na poziomie obrotów 300-400 Nm i gwałtowne przyśpieszanie zużywają zarówno sam łańcuch wielorzędowy, jak i koła stożkowe. Wbrew pozorom, naprawa tych uszkodzeń – polegająca zwykle na wymianie wspomnianych części – to nierzadko zaledwie połowa ceny za naprawę klasycznej przekładni samochodowej. A wpływ na to ma zarówno duża dostępność samych części zamiennych, jak i spora częstotliwość przeprowadzania tego typu napraw.

Opublikowane przez Daniel Holuk

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *