Rodzaj silnika w samochodzie decyduje przede wszystkim o tym, jakiego paliwa należy w nim używać, oraz ewentualnie z jakimi naprawami w przyszłości przyjdzie nam się zmierzyć. Jednostka wysokoprężna, która jeszcze parę lat temu była najpopularniejszym źródłem napędu w nowych samochodach, dziś powoli ustępuje miejsca benzyniakom. Sprawdźmy, czym jest silnik wysokoprężny i na jakiej zasadzie działa.

Silnik wydajniejszy z założenia

Silnik wysokoprężny, czyli silnik Diesla, to nie tylko domena pojazdów motoryzacyjnych. Wykorzystywany był również m.in. w pompach czy też sprężarkach powietrza. Wynalazcą silnika wysokoprężnego był Rudolf Alexander Diesel, który pracę nad motorem spalinowym o zapłonie samoczynnym rozpoczął w 1892 roku, a już rok później otrzymał patent na pierwszy silnik wysokoprężny. Głównym założeniem budowy tego typu konstrukcji silnika było stworzenie motoru o wiele wydajniejszego, a przy tym ekonomiczniejszego od silnika benzynowego. Pierwszym autem napędzanym jednostką wysokoprężną był zaprezentowany w 1936 roku Mercedes-Benz 260 D. Wyprodukowano wówczas 2 tys. egzemplarzy tego modelu auta z takim napędem.

Istotny jest zapłon

Kluczową różnicą między silnikiem z zapłonem samoczynnym (Diesel) a silnikiem z zapłonem iskrowym (jednostka benzynowa) jest właśnie metoda zapłonu mieszanki paliwowej w cylindrze. W silniku wysokoprężnym zapłon nie jest generowany poprzez przeskok iskry, a w wyniku wysokiej temperatury sprężonego powietrza, w które wtryskiwany jest olej napędowy. Wymaga to konieczności większego sprężania powietrza w cylindrze, przez co sprężony gaz charakteryzuje się większą temperaturą, a wtryśnięte paliwo ulega samoczynnemu zapłonowi. Jednak samo sprężone powietrze w cylindrze nie jest wystarczające do wywołania zapłonu zimnej jednostki napędowej. Dlatego też konieczne jest zastosowanie w silniku Diesla świec żarowych, dzięki którym możliwe jest dogrzanie wnętrza cylindra przed uruchomieniem silnika.

Mankamenty jednostki wysokoprężnej

Chociaż z założenia silnik wysokoprężny miał być wydajniejszy i ekonomiczniejszy od rozwiązań benzynowych, to w wielu innych aspektach jest to konstrukcja o wiele gorsza od typowych benzyniaków.

Z uwagi na to, że silnik Diesla wymaga uzyskania wyższego stopnia sprężania, jego konstrukcja (zwłaszcza blok motoru, zawory oraz korbowód) musi być o wiele mocniejsza niż jednostka benzynowa, a przez to staje się o wiele cięższa od swojego konkurenta. Również z kulturą pracy diesla nie jest najlepiej. Szczególnie podczas pracy na zimno jednostka wysokoprężna ma tendencję do wpadania w wibracje oraz emisji widocznych i szkodliwych spalin z wydechu. Więcej szkodliwych składników spalin wymaga zastosowania w samochodzie z silnikiem Diesla bardziej zaawansowanych i droższych w produkcji oraz eksploatacji rozwiązań, co w dużym stopniu wpływa na finalną cenę auta.

Skoro o kosztach mowa… Jednostka wysokoprężna jest najczęściej droższa w produkcji niż silnik benzynowy, co również wpływa na końcową cenę samochodu. Ponadto najnowsze silniki tego typu wyposażone w system Common Rail są bardziej wrażliwe na jakość paliwa, jednak ich kultura pracy jest o wiele lepsza. Wielu ekspertów twierdzi, że silnik wysokoprężny nie jest najlepszym rozwiązaniem na krótkie dystanse, a już szczególnie nie zaleca się stosowania takiego rozwiązania do jazdy miejskiej. Wynika to z tego, że diesel na krótkich dystansach pracuje w stanie niedogrzania, czego efektem jest rozrzedzenie i zanieczyszczenie oleju. Powoduje to, że olej napędowy oferuje gorsze właściwości i negatywnie oddziałuje na kluczowe elementy i systemy samochodu. W konsekwencji pojawia się duże ryzyko częstych problemów z układem rozrządu. Najważniejsza w przypadku silnika wysokoprężnego jest więc systematyczna wymiana oleju.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Dominik Kakietek

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *