Aplikacja mobilna Ucando

Silnik 1.6 MPI do dzisiaj ma swoich wiernych fanów. Niestety restrykcyjne normy emisji spalin sprawiły, że motor ten nie jest już obecnie produkowany. Jego bezpośrednim następcą jest jednostka 1.6 FSI o mocy 105 KM. Dziś nadal trudno powiedzieć, w czym tkwił fenomen silnika 1.6 MPI. Na pewno jego najmocniejszą stroną była bezawaryjność. Czy coś jeszcze?

Z myślą o bezawaryjności

Silnik 1.6 8V MPI to jedna z najpopularniejszych jednostek benzynowych wypuszczonych przez koncern Volkswagena w przeciągu ostatnich kilkunastu lat. Jednostka ta była montowana w wielu modelach aut VW, Audi, Skoda czy Seat. Trafiła ona nie tylko do popularnej Octavii, ale również do VW Caddy oraz Audi A3. Podstawowym zadaniem silnika VW było zapewnienie bezawaryjnej jazdy posiadaczom aut z całej ówczesnej grupy VAG.

Pierwsza generacja 8-zaworowa silnika VW trafiła na linie produkcyjne w 1994 roku. Niedługo później pojawiła się również odmiana 16-zaworowa. Silnik charakteryzował się bardzo prostą i trwałą konstrukcją, był stosunkowo tani w eksploatacji, a przy odpowiednim serwisowaniu mógł bez większego wysiłku przejechać 500 tys. km. Silnik został wyposażony w wielopunktowy wtrysk paliwa oraz rozrząd na pasku, a jego interwał przypada na 120.000 km.

Silnik bliski ideału

Jednostka napędowa 1.6 MPI od VW to trwała konstrukcja nieprzysparzająca użytkownikowi większych problemów, bez względu na to, czy motor pracuje w Octavii, Golfie, Leonie czy Audi A3. Silnik gwarantuje bezawaryjną jazdę, o ile ma zapewnione odpowiednie i systematyczne serwisowanie. Raczej nie ma się co martwić w jego przypadku usterką turbiny, dwumasowego koła zamachowego, filtra cząstek stałych, systemu zmiennych faz rozrządu czy łańcucha rozrządu z prostej przyczyny – tych elementów w nim po prostu nie ma. W zależności od stanu jednostki napędowej oraz ogólnej oceny mechanika, serwis olejowy w tym silniku przeprowadzany jest najczęściej co 10–15 tys. kilometrów.

Silnik bliski ideału

Silnik 1.6 MPI o mocy 102 KM od Volkswagena nie jest jednak niezniszczalny i wolny od drobnych awarii. Typowe problemy z nim związane dotyczą zazwyczaj przepustnicy, awarii alternatora oraz cewki zapłonowej, a także sondy lambda. Zaleca się czyszczenie przepustnicy co około 40 tys. km i jej ponowne programowanie, co pozwoli uniknąć konieczności kosztownego zakupu nowego elementu.

„Demon” prędkości

Dynamika jazdy samochodem napędzanym silnikiem 1.6 MPI jest średnia, ze wskazaniem na niską. Nie obędzie się bez wysokiego kręcenia jednostki, aby wykrzesać z niej jakąkolwiek moc (102 KM przy 5600 obr/min). Częste wchodzenie silnika na wysokie obroty to również wysokie spalanie, średnio na poziomie 8–9 l/100 km. Trzeba wspomnieć także o poborze oleju. Jednostka 1.6 8V MPI zwykle zużywa 1 litr oleju silnikowego od wymiany do wymiany. Zdarza się jednak, że wartość ta jest o wiele wyższa.

Czy warto kupić samochód z silnikiem 1.6 MPI o mocy 102 KM?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Za kupnem przemawiają na pewno trwałość, stosunkowo niskie spalanie, tanie części zamienne oraz wysoka bezawaryjność, które stawiają silnik 1.6 MPI wysoko w rankingu tworzonym przez kierowców szukających niezawodnego auta. Jest i druga strona medalu. Silnik nie sprawi, że kierującemu szybciej zabije serce, dozna w takim samochodzie niezapomnianych wrażeń z jazdy czy nagłego przypływu adrenaliny. W mniejszych autach (Audi A3, Seat Leon) wyprzedzanie nie jest jeszcze aż tak uciążliwe, ale już wersje kombi z tą jednostką mogą wymagać od kierowcy odpowiednich umiejętności operowania obrotami i biegami. Kupując dziś auto z takim silnikiem, należy brać pod uwagę to, że będzie to już jednostka posiadająca spore przebiegi.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Grzegorz Kinczewski

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.