Silnik 1.2 8V FIRE MPI to nadal jedna z najpopularniejszych jednostek benzynowych na rynku, montowana w wielu egzemplarzach Fiata (m.in. Pandy i Punto) oraz Lancii (np. Ypsilon). Mimo swoich ponad 30 lat, 1.2 FIRE MPI nadal stanowi podstawowy napęd wielu nowych konstrukcji samochodowych. Gdzie tkwi źródło długowieczności tego silnika? Wielu dopatruje się go w solidnej technologii.
1.2 – MPI – FIRE
Gama silników FIRE ma swój początek w roku 1985. Wówczas to motoryzacyjnym hitem sprzedaży we włoskich salonach był Fiat Uno. Silnik został wyposażony w wielopunktowy wtrysk MPI dopiero w 1993 roku, a skrót FIRE to rozwinięcie zwrotu „Fully Integrated Robotised Engine”, który odnosi się do w pełni zrobotyzowanego procesu produkcji tej jednostki.
Lista modeli napędzanych silnikiem 1.2 FIRE MPI
- Punto I
- Bravo I
- Brava I
- Palio
- Stilo
- Panda II
- Panda III
- Idea
- Ypsilon II
- Grande Punto
- 500
- Ford Ka
- Punto II
W pierwszej fazie produkcji silnik w wersji 8-zaworowej dostępny był w dwóch wariantach mocy – 60 i 75 KM. W 2007 roku do sprzedaży trafił model 500 Fiata z 8-zaworową wersją jednostki napędowej ze zmiennymi fazami rozrządu o mocy 69 KM.
Konstrukcja silnika jest bardzo prosta, a przy tym niezwykle trwała i tania w użytkowaniu, o ile zachowany jest odpowiedni poziom serwisowania. Dobrze utrzymana pod względem technicznym jednostka bez problemu przejdziemy nawet 400 tys. km.
Silnik 1.2 FIRE posiada wielopunktowy wtrysk oraz rozrząd na pasku o interwale przypadającym na 120 000 km. W przypadku wariantów wyposażonych w 8 zaworów, układ jest bezkolizyjny – oznacza to mniej więcej tyle, że w razie zerwania paska nie dojdzie do kolizji tłoków z zaworami. Jednostka nie przysparza użytkownikowi większych problemów, części zamienne są dostępne w bardzo przystępnych cenach, natomiast sam serwis jest stosunkowo szybki i łatwy. Niewątpliwą zaletą tego silnika jest niski poziom spalania, a kultura pracy jest na przyzwoitym poziomie.
Fiatowski silnik FIRE został zbudowany z żeliwnego bloku oraz aluminiowej głowicy. 4-cylindrowa, rzędowa jednostka dostępna w wersji z 8- lub 16-zaworową głowicą to konstrukcja niezwykle prosta, która pozwala na łatwą adaptację silnika do zasilania LPG.
Z czym jest problem?
W silniku 1.2 FIRE od Fiata dość szybko dochodzi do zabrudzenia przepustnicy. Drugim powszechnym problemem jest alternator, którego obudowa z czasem pęka. W tym silniku kierowca musi również regularnie kontrolować i uzupełniać poziom oleju. Czasami środek smarny znika w wyniku wycieków (spod miski olejowej lub pokrywy zaworów), a niekiedy może zostać spalony.
Jednym z głównych problemów eksploatacyjnych silnika 1.2 FIRE Fiata jest niska moc, która nie jest wystarczająca, nawet w modelach miejskich typu Panda czy Pięćsetka. Aby samochód mógł poruszać się w miarę dynamicznie, konieczne jest wdrożenie przez kierowcę tzw. włoskiego stylu jazdy. Co to oznacza? W skrócie – nie należy zmieniać biegu wcześniej, niż w momencie, w którym wskazówka obrotomierza, o ile samochód go posiada, wejdzie na czerwone pole.