Aplikacja mobilna Ucando

Drifting to umiejętność wprowadzenia i utrzymywania samochodu w kontrolowanym poślizgu. Auto do driftu musi zostać odpowiednio przygotowane oraz powinno spełniać kilka kluczowych wymagań, które pozwolą na skuteczną jazdę bokiem. Warto pamiętać, że nie każdy samochód nada się do driftu, nawet po przeprowadzeniu w nim niezbędnych modyfikacji. Dziś opowiemy o podstawach budowy półprofesjonalnego auta driftowego i o najważniejszych jego elementach.

60 lat driftu

Drift narodził się w Japonii w latach 60. XX wieku na tamtejszych torach wyścigowych. W początkowej fazie ówczesny drift w niczym nie przypominał jazdy bokiem, jaką znamy obecnie. Dopiero niejaki Kunimitsu Takahashi rozpoczął świadome wykorzystywanie tego sposobu jazdy podczas zawodów, i to uznawany jest za prekursora współczesnego kontrolowanego poślizgu. Obecnie w Japonii prowadzona jest zawodowa liga driftingowa D1. Swoją ligę driftingową ma również m.in. Wielka Brytania, pod nazwą European Drift Championship (EDC). W Polsce jazda bokiem stała się popularna w latach 90. XX wieku.

Baza

Do budowy samochodu driftingowego niezbędna jest odpowiednia baza. Drift to przede wszystkim jazda w kontrolowanym poślizgu tylnych kół, dlatego też podstawę do budowy takiej maszyny stanowią najczęściej auta tylnonapędowe. Najchętniej wykorzystywanymi konstrukcjami są: Toyota Supra, GT86 i Corolla AE86, Lexus IS i GS, Nissan 200SX, a także różne modele BMW. Auta tylnonapędowe charakteryzują się względnie łatwą możliwością wprowadzenia ich w poślizg i późniejszego kontrolowania tego poślizgu. Tego typu samochody mają skłonność do nadsterowności, czyli charakterystycznego zarzucania tyłem pojazdu.

Sztywny dyferencjał

Jest kilka kluczowych modyfikacji, które należy wykonać przed rozpoczęciem zabawy z jazdą w poślizgu kontrolowanym. Jedną z podstawowych rzeczy w dryfcie jest tylny dyferencjał, który powinien przenosić moc na koła w takim samym stosunku, bez względu na ich poślizg. Bez odpowiedniego przygotowania szpery jedno z kół będzie się kręciło, a drugie pozostanie w miejscu, co uniemożliwi jazdę samochodem bokiem. Konieczne jest więc zdemontowanie dyferencjału i zespawanie mniejszej zębatki tak, aby całość mogła obracać się jednakowo. Ważne jest, aby dyferencjał został solidnie zespawany. Tylko wtedy sprawdzi się on w czasie ostrej jazdy. Jest to, oczywiście, najtańsze i najszybsze rozwiązanie. Na najwyższym poziomie wtajemniczenia stosuje się bardziej zaawansowane rozwiązania. Niektórzy drifterzy wykorzystują dyferencjały o ograniczonym poślizgu, czyli tzw. LSD. Wśród profesjonalistów bardzo popularny jest dyferencjał Wintersa, który daje sztywne połączenie obu kół. Największą zaletą tego rozwiązania jest możliwość szybkiej zmiany przełożeń. Obecnie jest to prawdopodobnie najlepsze rozwiązanie do driftu.

Sztywny dyferencjał

Utwardzone zawieszenie i obniżenie środka ciężkości

Podobnie jak w przypadku wyścigów czy rajdów samochodowych, również w dryfcie kluczową rolę odgrywa zawieszenie. W profesjonalnych driftowozach wykorzystuje się obecnie wiele ekstremalnych rozwiązań, w tym m.in. robione na zamówienie zwrotnice i wahacze, regulowane amortyzatory czy metalowe przeguby sferyczne (tzw. uniballe).

Dzięki utwardzeniu zawieszenia możliwe jest przede wszystkim wyeliminowanie przechylanie się samochodu na zakrętach, co zwiększa stabilność i pewność jazdy. Podstawową modyfikacją w tym zakresie powinna być wymiana fabrycznych amortyzatorów i sprężyn na twardsze elementy, czego efektem będzie mniejsza przyczepność pojazdu, co z resztą jest wymagane do wykonania kontrolowanego poślizgu. Obecnie w autach driftingowych całkowicie demontowany jest m.in. system Ackermana. Ważne jest, aby w czasie pracy zawieszenia nie zmieniała się geometria kół. Należy pamiętać również o odpowiednim zwiększeniu skrętu kół, ponieważ im większy kąt toru jazdy można osiągnąć, tym efektowniejszy poślizg można uzyskać.

Istotną kwestią jest także umiejętne obniżenie zawieszenia. Celem tego zabiegu jest przeniesienie środka ciężkości bliżej powierzchni drogi, co, podobnie jak w przypadku twardszego zawieszenia, przełoży się na mniejszą skłonnością samochodu do przechylania się na zakrętach. Dodatkowym plusem takiej modyfikacji jest poprawa walorów wizualnych samochodu.

Usztywnienie nadwozia

Tego rodzaju modyfikacja nadwozia ma przede wszystkim sprawić, by auto zachowywało się bardziej przewidywalnie podczas prowadzenia. Najprostszy sposób usztywnienia nadwozia polega na zamontowaniu rozpórek kielichów amortyzatorów. Montuje się je w komorze silnika (przednia oś), a także w bagażniku (na tylną oś). Rozpórki montuje się także w podwoziu, jako połączenie dwóch wahaczy przednich. Kompletne usztywnienie nadwozia uzyskuje się poprzez montaż klatki bezpieczeństwa lub zespawanie w środku kilku rurek ze sobą. Taka modyfikacja na początek przygody z driftem w zupełności wystarczy. Pamiętajmy również, że montaż orurowania wewnętrznego w samochodzie zwiększa bezpieczeństwo kierującego podczas ewentualnej wywrotki czy dachowania.

Zeswapowanie jednostki napędowej

To najprostszy i najtańszy sposób na uzyskanie lepszych osiągów silnika. Jeżeli dysponujemy starym modelem BMW E36 z jednostką 1.8, warto poszukać kompletnego silnika z całym oryginalnym osprzętem, np. m50b25, czyli 6-cylindrową jednostkę o mocy 192 KM. Ważna kwestia! Jeżeli decydujemy się na wymianę, podmiankę silnika, to takie modyfikacje należy wykonywać w obszarze tej samej rodziny modeli, aby osprzęt, wiązki elektryczne i skrzynia biegów pasowały i idealnie współgrały ze sobą.

Małymi krokami do celu

Profesjonalne driftowanie to sport wymagający wytrwałości, dużego zaangażowania, sporych umiejętności, a także odpowiedniego zaplecza technicznego oraz finansowego. Samochód do driftu na sam początek nie powinien kosztować więcej niż 3 tysiące złotych. Jednak dla początkującego driftera najważniejsze jest nie tyle kupno właściwego samochodu, co przeprowadzenie w nim odpowiednich modyfikacji. Dobrze przygotowany driftowóz da możliwość rozwijania umiejętności i dalszych ulepszeń samochodu, a z czasem pozwoli na osiągnięcie profesjonalnego poziomu rangi mistrzowskiej.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Norbert Zawadzki

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *