Aplikacja mobilna Ucando

Opony w zależności od przeznaczenie, producenta, parametrów czy klasy różnie sprawdzają się podczas jazdy. Jedne lepiej zachowują się na mokrej nawierzchni, inne z kolei lepiej reagują na suchej trasie. Niektórzy kierowcy, chcąc maksymalnie wykorzystać osiągi ogumienia, zastanawiają się nad zastosowaniem różnego rodzaju opon na poszczególnych osiach. Jednak, czy biorą pod uwagę, jak wpłynie to na trakcję auta? Czy takie rozwiązanie jest w ogóle dozwolone przez przepisy drogowe? A może poruszanie się na różnych oponach skończy się mandatem i zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego?

Różne opony na osiach – co na to przepisy?

Zgodnie z polskim prawem możliwe jest korzystanie z różnych opon w samochodzie, o ile oba modele na przedniej lub tylnej osi będą identyczne. Muszą one posiadać również jednolity wzór bieżnika, rozmiar oraz taki sam indeks nośności oraz prędkości. Producenci zalecają, aby ogumienie montowane z przodu czy z tyłu miały co najmniej zbliżony stan zużycia. Różna wysokość bieżnika na jednej osi nie powinna wynosić więcej niż 2 mm pomiędzy obiema oponami.

Wyjątkiem stanowi sytuacja, gdy uszkodzeniu ulega jedna z zamontowanych opon. W takim przypadku możliwe jest tymczasowe założenie koła zapasowego (tzw. dojazdówki), ale tylko na czas jazdy do najbliższego warsztatu, celem naprawy lub wymiany uszkodzonego ogumienia na nowe.

Czy różne rozmiary opon na osiach są dopuszczone przez prawo?

Takie rozwiązanie nie jest w sposób jednoznaczny zabronione, jednak w praktyce i biorąc pod uwagę standardowe użytkowanie auta, nie ma ono żadnego uzasadnienia.haha

Szersze opony z tyłu zdają egzamin w samochodach wyczynowych, biorących np. udział w wyścigach torowych. Oczywiście, wielu producentów aut sportowych z napędem na tylną oś, które zostały dopuszczone do ruchu ulicznego, stosuje to rozwiązanie w celu zwiększenia przyczepności i okiełznania wysokiego momentu obrotowego silnika. Jednak wprowadzanie takich zmian w zwykłych autach osobowych nie jest zalecane.

„Ogumienie nie może wystawać poza obrys samochodu. Niedozwolone jest natomiast stosowanie na wspólnej osi dwóch opon różniących się wielkością, szerokością, indeksem nośności oraz wzorem bieżnika.”

Jeżeli jednak zdecydujemy się zamontować różne opony na jednej osi, trzeba się liczyć z konsekwencją w postaci mandatu karnego. W trakcie kontroli, oprócz kary pieniężnej, przeważnie zatrzymywany jest również dowód rejestracyjny samochodu. Aby go odzyskać, konieczne jest usunięcie przyczyny takiego zatrzymania, czyli założenie identycznych modeli opon na jednej osi.

„Czołowi producenci zalecają, aby montowane na jednej osi opony posiadały zbliżony stan zużycia. Różnica głębokości nie powinna być większa niż 2 mm. Dla przykładu – jeśli montowana jest nowa opona o głębokości 8 mm, drugi bieżnik na tej samej osi nie powinien mieć mniej niż 6 mm.”

Czego możemy się spodziewać po samochodzie, zakładając w nim dwa typy ogumienia?

Jazda samochodem wyposażonym w różne opony na osiach może niekorzystnie wpływać na pracę systemów ABS i ESP. Rozbieżności pomiędzy przyczepnością innej opony z przodu i z tyłu będą szczególnie mocno odczuwalne na mokrych nawierzchniach, w trakcie hamowania oraz podczas pokonywania zakrętów. Różne rozmiary opon na dwóch osiach, a także inne ich modele spowodują, że auto będzie zachowywać się mniej przewidywalnie, a jego prowadzenie będzie o wiele mniej precyzyjne, co z kolei przełoży się na mniejsze bezpieczeństwo podróżowania. Takie niedogodności będą jeszcze bardziej widoczne w momencie, gdy w samochodzie zostaną założone jednocześnie egzemplarze na sezon letni i zimowy.

Dwa typu ogumienia na osi

„Różne opony w autach 4×4 to rozwiązanie zdecydowanie niezalecane przez ekspertów motoryzacyjnych.  Chodzi przede wszystkim o nadmiernego obciążania elementów odpowiedzialnych za przeniesienie napędu. W przypadku samochodów typu SUV oraz aut terenowych, należy zakładać wyłącznie ogumienie przeznaczone dla tego segmentu pojazdów, charakteryzujące się wyższymi indeksami nośności oraz odpowiednio dobranymi bieżnikami.”

Należy również pamiętać, że różne rodzaje opon odmiennie reagują na temperaturę, ścierają się w innym tempie, inaczej radzą sobie z odprowadzaniem wody, śniegiem czy lodem.

Jakich opon zdecydowanie nie należy zakładać jednocześnie do samochodu?

  • Opon o różnym rozmiarze – wyjątkiem jest sytuacja, gdy takie rozwiązanie jest zalecane i wymagane przez producenta ze względu na specyfikę samochodu (np. auta sportowe).
  • Opon na różne sezony – nie jest to jednoznacznie zabronione przez polskie prawo, jednak prowadzi do nieprzewidywalnych zachowań samochodu na drodze, szczególnie w zimowych warunkach (jedna z osi będzie szybciej tracić przyczepność).

Jeżeli zależy nam na maksymalnym poziomie bezpieczeństwa w czasie jazdy, należy zakładać cztery takie same opony w samochodzie. Będą one oferować identyczne osiągi i ten sam poziom przyczepności, stanowiąc optymalne i przewidywalne rozwiązanie. Przez pojęcie takich samych opon rozumie się produkty tego samego producenta, z tej samej serii, z taką samą budową bieżnika oraz z jego zbliżoną głębokością na każdej oponie, a także z takimi samymi indeksami prędkości oraz nośności.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Grzegorz Kinczewski

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.