Jakie żarówki samochodowe?

W samochodzie jest ich całkiem sporo, a większość z nich odgrywa kluczową rolę dla bezpieczeństwa. Co warto wiedzieć o żarówkach samochodowych? Jakie żarówki wybrać? Jak często należy je wymieniać?

Atest i wymiana parami

Na rynku nie brakuje produktów różnych firm – od uznanych marek specjalizujących się w żarówkach po wyroby dalekowschodnie. Różnice są oczywiste, opierają się na cenie oraz jakości i trwałości. Nic nie stoi na przeszkodzie, by korzystać z tańszych rozwiązań, ale żarówki do oświetlania tego, co dzieje się poza samochodem, bezwzględnie muszą spełniać europejskie normy. Potwierdzeniem homologacji jest symbol E, który powinien być widoczny na opakowaniu.

Jeśli przepaliła się jedna z żarówek, które występują parami – a tak jest przecież w większości przypadków – warto od razu wymienić obie. Trwałość żarówek zależy oczywiście od różnych okoliczności, ale w przypadku produktów tego samego rodzaju jest zbliżona. Warto zatem za jednym zamachem uporać się z aktualnym problemem i zapobiec powstaniu kolejnego w niedalekiej przyszłości.

Rodzaje żarówek

Przy doborze i zakupie żarówek należy kierować się wskazaniami producenta samochodu i nie kombinować na własną rękę. Fatalnym pomysłem jest stosowanie różnych nakładek czy imitacji „prestiżowych” świateł ksenonowych w przypadku zwykłych reflektorów. Takie rozwiązania pogarszają jakość strumienia światła, źle wpływają na żywotność, są po prostu nielegalne i niebezpieczne.

Nie należy również przesadzać z mocą żarówek. Zbyt wysoka doprowadzi do szybszego zużycia całych reflektorów, będzie też niepotrzebnym obciążeniem instalacji elektrycznej.

W przypadku „zwykłych” reflektorów najpopularniejsze rodzaje żarówek oznaczone są symbolami H1, H4 i H7. Literka H oznacza halogen: gaz wypełniający bańkę, który umożliwia utrzymywanie wyższej temperatury żarnika i zapewnia jasny, biały strumień światła.

Żarówki H1, H4 i H7

Produktem z tej samej grupy są żarówki H1 i H7. Są to żarówki posiadające jeden żarnik, a wersja H7 jest po prostu nowocześniejszą wersją typu H1. Ich trwałość wynosi około 350-550 godzin, stosowane są w światłach drogowych i mijania. Uważać należy na produkty starszego typu o tak zwanej zwiększonej wydajności – mają one znacznie niższą trwałość.

Żarówki H4 to z kolei rozwiązanie o dwóch żarnikach, zatem jedna sztuka obsługuje światła drogowe i mijania lub drogowe i przeciwmgłowe. Ich trwałość może sięgać nawet 900 godzin pracy, ale w zależności od producenta i warunków pracy może też odpowiadać mniej trwałym kuzynom, H1 czy H7.

Przy wyborze konkretnego produktu warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Ci, którzy dużo jeżdżą, głównie dalekie trasy i przeważnie nocą, z pewnością muszą postawić na żarówki świetnej jakości. Do jazdy typowo miejskiej kupowanie żarówek segmentu premium po prostu mija się z celem. Ponadto jeśli wymiana w naszym aucie jest kłopotliwa, priorytetem może stać się trwałość.

Światła ksenonowe

Barwa i jasność świateł ksenonowych przekonały już niejednego kierowcę. Mniej znane zalety to znacznie większa trwałość (nawet 3 tysiące godzin) oraz oszczędniejszy pobór prądu. Łatwiej też przewidzieć moment wymiany: ksenony nie „przepalają się” gwałtownie, lecz po prostu zaczynają coraz słabiej świecić. Oznaką zbliżającego się końca pracy jest także zmiana barwy światła na różowo-fioletową. Wówczas trzeba przygotować się na spotkanie z najpoważniejszą wadą ksenonów, czyli ceną.

Wymiana żarników ksenonowych nie jest też tak prosta, jak w przypadku żarówek halogenowych. Podobnie jak światła typu LED, także ksenony wyjęte są spod obowiązku, który narzuca producentom samochodów stosowanie takich rozwiązań, które nie wymagają od kierowcy wizyty w warsztacie w celu wymiany żarówki. Oznaczenia żarówek ksenonowych rozpoczynają się od litery D.

Żarówki do innych rodzajów świateł

Oczywiście oświetlenie samochodu to nie tylko światła mijania i drogowe. W światłach przeciwmgłowych stosuje się na przykład typ H3 o poprzecznie umieszczonym żarniku. Ten rodzaj żarówek bywa też stosowany w światłach drogowych.

Przy doborze żarówek do kierunkowskazów warto pamiętać o jeszcze jednej rzeczy. Występują one w wersjach przezroczystej oraz żółtej (literka Y w oznaczeniu żarówki) – ta druga przeznaczona jest do klosza bezbarwnego, a ta pierwsza do zabarwionego na żółto.

Poza tym mamy jeszcze żarówki do świateł pozycyjnych, stopu czy cofania. Oznaczenia literowe bywają różne – W, P czy R. Nie są to skomplikowane rozwiązania – stosuje się tradycyjne żarówki, a jedyną poważną różnicą w przypadku tak zwanych żarówek pomocniczych jest cokół lub jego brak. Te ostatnie wsuwa się w gniazdo. Przy doborze odpowiednich zamienników pomoże oczywiście instrukcja obsługi.

Ostatnim miejscem, w którym występują żarówki, jest wnętrze samochodu. Służą do podświetlania tablicy przyrządów czy też do oświetlania kabiny albo bagażnika. Warto pamiętać, że przy wymianie żarówek podświetlających przyrząd lepiej jest od razu zmienić wszystkie – bywa, że dobranie się do nich wymaga pewnego wysiłku, więc po co kilkakrotnie rozbierać przednią część kokpitu?

Warto pamiętać

Przy wymianie żarówek oświetlenia zewnętrznego warto zwracać także uwagę na stan reflektorów. Na nic najdroższe, markowe żarówki, jeśli szkło jest porysowane i zmatowiałe, a odbłyśnik w fatalnym stanie.

Równie ważne jest sprawdzenie wypoziomowania świateł po wymianie żarówek.

Pamiętajcie też, że najlepiej i najwygodniej jest wozić ze sobą zapasowe żarówki. Niektóre kraje mają wręcz taki przepis w kodeksie ruchu drogowego. Przydaje się też latarka, bo znając życie, często wymiany trzeba dokonać w nocy, pośrodku niczego. Oczywiście nikomu tego nie życzymy, ale przezorność popłaca.

Posted by Daniel Bień

Dodaj odpowiedź