Sprężarka klimatyzacji samochodowej to najważniejsze i zarazem najdroższe urządzenie w całej tej instalacji. Uszkodzenie tego elementu pociąga za sobą dość spore koszty związane z wymianą lub naprawą. Aby je obniżyć, wielu kierowców decyduje się na poddanie sprężarki regeneracji. Czy jednak taka operacja jest naprawdę opłacalna?

Naprawa a regeneracja

Po pierwsze, należy wyjaśnić różnice pomiędzy naprawą a procesem regeneracyjnym. Często te pojęcia są traktowane przez kierowców jako synonimy. Niestety w praktyce mają one ze sobą niewiele wspólnego. Naprawa polega na usunięciu powstałej awarii dotyczącej konkretnego obszaru działania urządzenia z zastosowaniem zazwyczaj nowych elementów. Regeneracja z kolei dotyczy gruntownej naprawy lub wymiany często większości wyeksploatowanych już elementów. Jej głównym celem jest przywrócenie pierwotnej sprawności urządzenia. Choć jest to dobry sposób na zrekonstruowanie jego parametrów i jednoczesne obniżenie kosztów z tym związanych, to regeneracja niesie ze sobą pewne trudności, które później mogą okazać się dość kłopotliwe.

Decydując się na regenerację konkretnego systemu czy urządzenia, trudno będzie określić czas przydatności zregenerowanego podzespołu, a więc nie jest możliwe podanie choćby przybliżonego okresu jego trwałości. Ryzyko jest związane również z jakością przeprowadzonej usługi. Niestarannie wykonana w wykorzystaniem tanich części regeneracja najczęściej będzie skutkować kolejną awarią w stosunkowo krótkim czasie i koniecznością ponownego odwiedzenia serwisu. To, co z pozoru miało okazać się tanią inwestycją, stanie się kosztową studnią bez dna.

Naprawa sprężarki klimatyzacji

Nowa sprężarka klimatyzacji

Obecnie w samochodach osobowych najczęściej montowane są sprężarki tłokowe o stałym oraz zmiennym skoku tłoka, które mogą być sterowane elektromagnesem lub nie. Urządzenia z elektromagnesem to starszy typ konstrukcji dość powszechnie wykorzystywany, wyposażony w sprzęgło elektromagnetyczne. Drugie rozwiązanie bez elektromagnesu posiada natomiast tzw. sprzęgło zrywalne, nazywane również sztywnym, które jest sterowane elektrozaworem. Tego rodzaju urządzenia montowane są zazwyczaj w nowszych modelach samochodów. Głównym zadaniem sprężarki klimatyzacji jest tłoczenie oraz kompresja czynnika chłodzącego. Urządzenie pracuje w bardzo trudnych warunkach przy wysokim ciśnieniu, jednak powodem jego awarii jest najczęściej brud i zanieczyszczenia, które dostają się do obiegu systemu i finalnie trafiają do sprężarki. Szczególnie podatna na zabrudzenia jest iglica zaworu ciśnieniowego, która pod ich wpływa przestaje prawidłowo pracować.

Regeneracja sprężarki klimatyzacji samochodowej to koszt mniej więcej kilkuset złotych. W zestawieniu z ceną oryginalnego urządzenia, a nawet taniego zamiennika, to niewielka cena, o ile zostanie ona przeprowadzona prawidłowo. Jednak w przypadku zabrudzenia układu klimatyzacji i uszkodzenia zaworu ciśnieniowego sprężarki sama wymiana niesprawnego elementu może nie wystarczyć. Jeżeli zanieczyszczeniu uległ zawór ciśnieniowy, to można być niemal pewnym, że zabrudzenia znajdują się również w całej sprężarce. Ponowne uruchomienie systemu sprawi, że kolejne zabrudzenia trafią do nowego zaworu oraz innych elementów urządzenia, a więc będzie konieczny kolejny kosztowny i czasochłonny serwis. W tym przypadku najlepszym rozwiązaniem będzie wymiana sprężarki na nową. Tylko wówczas zapewnimy poprawną pracę całego układu na dłuższy okres czasu.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Daniel Bień

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *