Zaawansowanie technologiczne nowoczesnych aut sprawia, że producenci zyskują całą masę nowych możliwości. Koncern Hella – lider w branży oświetlenia samochodowego – postanowił wykorzystać te możliwości do stworzenia systemu inteligentnych świateł, które wynoszą codzienną jazdę samochodem na zupełnie inny poziom. Tak właśnie powstał Adaptive Frontlight System, czyli w skrócie AFS. Co warto o nim wiedzieć?

Czym jest AFS, czyli Adaptive Frontlight System?

Współczesne samochody otoczone są całą siecią różnego rodzaju czujników, urządzeń sterujących oraz elementów wspomagających, które wykorzystywane są przez kolejne układy i systemy wspomagania kierowcy. Obecność tych elementów sprawia, że dość łatwo jest zaimplementować w nowoczesnych modelach kolejny, oparty na ich działaniu system. A gdzie możliwości spotykają się z potrzebami, tam zaraz powstaje jakieś nowe rozwiązanie. Dokładnie tak było w przypadku Adaptive Frontlight System od marki Hella.

Adaptive Frontlight System (AFS) to inaczej adaptacyjny system reflektorów samochodowych. Jego działanie oparte jest na światłach przednich (reflektorach), a wspomniana adaptacja ma na celu dostosowanie przede wszystkim rozsyłu świateł do zmieniających się warunków na drodze. System AFS dostosowuje swoje działanie między innymi na podstawie takich wytycznych, jak:

  • prędkość poruszania się samochodu,
  • rodzaj drogi, jaką auto się porusza,
  • bieżących warunków pogodowych.

A z jakich elementów składa się system AFS? Które z nich obecne były w samochodach już wcześniej, a co wprowadził nowego?

W oparciu o jakie elementy działa system AFS?

System świateł samochodowych AFS to układ zbudowany po części w oparciu o rozwiązania wykorzystywane przez inne układy, a po części wnoszący do pojazdu zupełnie nowe pomysły. Podstawowymi elementami wykorzystywanymi przez Adaptive Frontlight System są:

  1. Czujniki samochodowe i urządzenia kontroli otoczenia – tu przede wszystkim należy wymienić czujnik prędkości, czujniki deszczu, przednią kamerę samochodową.
  2. Centralna jednostka sterująca – zarządzająca pracą całego układu, koordynująca odbiór informacji z czujników i wprowadzanie adaptacyjnych zmian w rozsyle świateł.
  3. Reflektory AFS – głównym elementem odpowiadającym za współpracę reflektorów samochodowych z systemem AFS jest moduł projekcyjny o nazwie Variox.

Elementami, które wykorzystywane są przez system AFS, a które pełnią różne funkcje również w innych układach samochodowych, są zarówno sensory, jak i centralna jednostka sterująca (komputer pokładowy). Nowością wprowadzoną przez AFS jest za to moduł Variox, który – będąc integralną częścią reflektorów – wykorzystywany jest jedynie do adaptacji świateł i modulowania rozsyłu światła.

Jakie możliwości posiadają reflektory AFS?

System AFS rozpoznaje aktualne warunki, jakie panują na drodze, otoczenie auta oraz zamiar kierowcy, a następnie wprowadza jedną z funkcji; tę, która najlepiej sprawdzi się w określonej sytuacji. Wśród tych funkcji warto wymienić:

  • światła miejskie – funkcja zaprojektowana z myślą o poruszaniu się po obszarze miasta lub gęsto zabudowanym;
  • światła do jazdy w terenie niezabudowanym;
  • światła autostradowe – włączają się w momencie wjazdu na drogę szybkiego ruchu;
  • światła do jazdy w deszczu – komputer przełącza się na nie, kiedy wykryje opady atmosferyczne.

Każda z funkcji AFS ma swoją charakterystyką, dzięki której światła zapewniają optymalną jakość oświetlenia w konkretnych okolicznościach. Sterowanie poszczególnymi funkcjami odbywa się automatycznie, przez co kierowca nie musi nerwowo szukać przełączników w momencie, gdy nagle zmienią się okoliczności.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Daniel Bień

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *