Problem z większością czujników we współczesnych samochodach jest ten, że ich awarie dają mocno niejednoznaczne objawy. Często więc poszczególne czujniki wymieniane są zupełnie niepotrzebnie lub odwrotnie – choć uszkodzone, pozostają niewymienione z braku świadomości, że to w nich tkwi problem. Tak bywa również w przypadku przepływomierza masowego, czyli najpopularniejszego obecnie czujnika przepływu powietrza w układzie dolotowym.

Czym jest przepływomierz masowy?

Przepływomierz masowy to czujnik pomiaru przepływu masy powietrza w układzie dolotowym silnika. Jego rolą jest dostarczenie komputerowi pokładowemu informacji o ilości powietrza trafiającego do silnika. Na podstawie tych informacji komputer wylicza odpowiednią dawkę paliwa wtryskiwaną do jednostki, która to dawka powinna być zgodna z tzw. wartością stechiometryczną, czyli idealną proporcją składników mieszanki paliwowo-powietrznej.

Zachowując tę idealną proporcję, silnik jest w stanie pracować płynnie, bezproblemowo i zgodnie z intencją swoich konstruktorów. Ogranicza nadmierne zużycie paliwa, emisję szkodliwych substancji i jednocześnie generuje odpowiednią ilość mocy.

Jak rozpoznać objawy awarii przepływomierza masowego?

Podstawowych objawów awarii przepływomierza masowego jest kilka, przy czym niektóre nie są łatwe do zauważenia, a inne z kolei potrafią być wręcz niebezpieczne. Z całą pewnością do tych wyjątkowo niebezpiecznych należy nagła utrata mocy silnika podczas manewru wyprzedzania. Taka nagła utrata mocy w momencie, kiedy wrzucamy lewy kierunkowskaz, zjeżdżamy na lewy pas i przyciskamy pedał gazu, zawsze powinna być dla nas głośnym sygnałem alarmowym. Tym głośniejszym, że zagrażającym bezpieczeństwu nas samych i pozostałych uczestników ruchu.

Nie tak niebezpiecznym, choć uciążliwym objawem awarii przepływomierza masowego jest nierówna praca silnika, szczególnie wyraźnie odczuwalna na biegu jałowym lub na biegu wysokim. Bardzo dokuczliwe mogą być również silne wibracje jednostki napędowej, przenoszone na całe auto, a pojawiające się np. podczas postoju. Co ciekawe, wibracjom tym niekoniecznie muszą towarzyszyć inne objawy, sugerujące w jakikolwiek sposób, że problem tkwi w przepływomierzu. Być może nawet będzie to w ogóle jedyny odczuwalny przez kierowcę objaw.

Dlaczego objawy awarii przepływomierza są tak niejednoznaczne?

Dla uzupełnieni listy możliwych objawów awarii przepływomierza masowego wspomnieć należy również o samoistnie pojawiających się wahaniach obrotomierza oraz zapalonej kontrolce silnika. Niestety, tak te, jak i wymienione wyżej objawy, nie są objawami unikalnymi, przypisanymi wyłącznie przepływomierzowi masowemu. Niemal każdy z nich może pojawić się również choćby w przypadku awarii sondy lambda. Dlatego tak ważnym jest, aby – jeśli którykolwiek z opisanych objawów już się pojawi – przede wszystkim dokonać bardzo wnikliwej diagnostyki. Może się bowiem okazać, że to wcale nie przepływomierz stanowi problem i jego wymiana nie przyniesie żadnego pozytywnego rezultatu.

Opublikowane przez Daniel Holuk

Jeden komentarz

  1. Ja przez długi czas zastanawiałem się o co chodzi z moim samochodem. Zauważyłem spadek mocy silnika i to w sytuacjach, kiedy ta moc była najbardziej potrzebna. Dopiero po wizycie u mechanika okazało się, że padł mi przepływomierz. Koszt wymiany był stosunkowo niedrogi, ale teraz mogę cieszyć się odpowiednią mocą silnika

    Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *