Aplikacja mobilna Ucando

Dla automatycznej skrzyni biegów oraz dla krążącego w niej oleju największym zagrożeniem jest wysoka temperatura. To ona odpowiada za stan środka smarnego, za uszkodzenia, spadek żywotności całego mechanizmu oraz za bardzo kosztowne awarie. Czy możesz jakoś zapobiec przegrzewaniu się oleju przekładniowego? Jak rozpoznasz ten proces i co powinieneś zrobić, gdy już do niego doszło?

Temperatura robocza skrzyni biegów największym zagrożeniem dla oleju. Dlaczego tak się dzieje?

Optymalna temperatura do oleju przekładniowego typu ATF to ok. 80℃. Każdy wzrost tej temperatury o 7℃ oznacza skrócenie żywotności oleju o połowę. Zakładając więc, że uda Ci się zachowywać temperaturę roboczą oleju w skrzyni biegów na poziomie 80-90℃, masz szansę utrzymać jego żywotność na poziomie ok. 100 tys. km. Tyle w teorii, w praktyce bowiem szans na to nie masz żadnych. Temperatura oleju w skrzyni biegów nierzadko przekroczy 100℃, a miejscowo nawet 300℃. Tymczasem, przy temperaturze powyżej 300℃, zachodzący w oleju proces utleniania – sam w sobie bardzo szkodliwy i niepożądany – zamianie się w proces koksowania, czyli spalania. O ile utlenianie oznacza utratę żywotności oleju, koksowanie zwyczajnie go niszczy.

Po czym poznasz, że olej w automatycznej skrzyni biegów przegrzewa się lub uległ już wielokrotnemu przegrzaniu?

Samochody z automatycznymi skrzyniami biegów wyposażone są z reguły w czujnik temperatury oleju przekładniowego. Czujnik ten na bieżąco monitoruje temperaturę oleju w skrzyni biegów i informuje o niej kierowcę. Stosowny wskaźnik lub informacja na wyświetlaczu cyfrowym pojawia się na desce rozdzielczej przed oczyma prowadzącego samochód. Dodatkowo auto może być wyposażone w tzw. licznik przegrzań. Niektórzy w ocenianiu stopnia przegrzania oleju radzą również zdać się na wrażenia z jazdy i wyczuwanie sposobu pracy przekładni. Metoda ta jest jednak niezwykle ryzykowna. Dlaczego?

Przegrzany wielokrotnie olej traci swoją efektywność i zdolności smarne w stopniu na tyle dużym, że kierowca jest w stanie wychwycić tego objawy. Objawy te to przede wszystkim charakterystyczne szarpanie skrzynią biegów, odczuwalne na całym nadwoziu. Problem w tym, że objaw ten może zostać:

  • przeoczony,
  • mylnie zinterpretowany,
  • po prostu zauważony zbyt późno.

A musisz pamiętać, że kolejnym, bardzo łatwym do zauważenia objawem nadmiernego zużycia oleju przekładniowego, jest już konieczność remontu samej skrzyni biegów.

Co powinieneś zrobić w przypadku często przegrzewającego się oleju w skrzyni biegów?

Jeśli nie chcesz dopuścić do częstego przegrzewania się oleju w skrzyni biegów, a także chcesz zapobiec konsekwencjom tego niebezpiecznego dla stanu przekładni zjawiska, powinieneś rozważyć przynajmniej jedno z tych 2 rozwiązań:

  1. Zmienić styl jazdy – unikać jazdy z dużym obciążeniem (przyczepa, bagażnik), jazdy w korkach, dużej dynamiki (przyśpieszanie, gwałtowny start) oraz częstej jazdy w górach.
  2. Wymieniać olej przekładniowy często lub nawet bardzo często – nie później niż co zalecane 60 tys. km, a w niektórych przypadkach nawet co 20-30 tys.

Częsta wymiana oleju w skrzyni biegów jest tym bardziej zalecana, że nie jest ani specjalnie problematyczna, ani droga, a sam olej to niemalże symboliczny wydatek – zwłaszcza w zestawieniu z wydatkiem na remont uszkodzonej przekładni.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Daniel Bień

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *