Aplikacja mobilna Ucando

Podnośnik samochodowy nie jest wyjątkowo skomplikowanym ani też zaawansowanym technicznie urządzeniem. Jest on jednak nieocenionym wsparciem techniczno-diagnostycznym zarówno w profesjonalnym serwisie samochodowym, jak i w przydomowym warsztacie naprawczym. Dzisiejszy rynek oferuje nam kilka rodzajów podnośników motoryzacyjnych, które z reguły charakteryzują się odmiennym sposobem działania. Pamiętajmy również, że inne podnośniki stosuje się w specjalistycznych warsztatach, a inne na prywatny użytek. Czym więc bezpiecznie podnosić samochód?

Obecnie coraz częściej i chętniej odchodzi się od tradycyjnych kanałów na rzecz stosowania podnośnika samochodowego. Ma to związek przede wszystkim z malejącymi w ostatnich latach cenami tych ostatnich. Jeszcze kilka, kilkanaście lat temu różnica pomiędzy wdrożeniem kanału serwisowego a zakupem podnośnika była na tyle duża, że jedynie niewielki procent profesjonalnych warsztatów mógł sobie pozwolić na komfort pracy z podnośnikiem. Obecnie ceny podnośników samochodowych są porównywalne z kosztem stworzenia stanowiska kanałowego.

Podnośniki samochodowe do profesjonalnych zastosowań

Podstawową i zarazem kluczową zaletą stosowania podnośnika samochodowego jest przede wszystkim możliwość szybkiej i płynnej regulacji wysokości unoszenia pojazdu, zapewniając tym samym komfort oraz wysoką ergonomikę pracy. Większość dostępnych na rynku konstrukcji podnośników (z wyjątkiem podnośników najazdowych bez dodatkowego dźwignika międzyosiowego) umożliwia prowadzenie prac obsługowo-naprawczych przy podwoziu samochodowym w warunkach zwolnionego zawieszenia i kół.

To, jakiego podnośnika używać do bezpiecznego podniesienia auta, zależy przede wszystkim od rodzaju prowadzonych w danym serwisie czynności diagnostycznych, obsługowych czy naprawczych. To z kolei determinuje warunki, w jakich powinny one być wykonywane oraz sposób uniesienia samego pojazdu.

Podnośniki samochodowe do profesjonalnych zastosowań

Dobór odpowiedniego typu podnośnika w profesjonalnym warsztacie samochodowym jest więc uzależniony głównie od specyfiki prac serwisowych w nim wykonywanych. Konstrukcje podnośników pod względem rodzaju wytwarzanej siły unoszącej oraz sposób przeniesienia napędu można podzielić na:

  • podnośniki elektromechaniczne (unoszenie za pomocą silnika elektrycznego oraz pionowych mechanizmów śrubowych, łańcuchowych i linowych)
  • podnośniki elektropneumatyczne (unoszenie poprzez zwielokrotnienie siły unoszącej tłok w układzie pneumatycznym wytwarzanej przez tłok pompy pneumatycznej)
  • podnośniki elektrohydrauliczne (czynnik roboczy – olej hydrauliczny)

Konstrukcje elektrohydrauliczne to najpopularniejsze i najczęściej stosowane przez fachowców specjalistyczne podnośniki samochodowe. Ich praca opiera się na zjawisku fizycznym, polegającym na zwielokrotnieniu siły unoszącej tłoka w układzie hydraulicznym wytwarzanej przez tłok pompy hydrauliczne, gdzie czynnikiem roboczym jest olej hydrauliczny. Podnośniki elektrohydrauliczne charakteryzują się dużą szybkością unoszenia, stosunkowo niską ceną oraz niskim współczynnikiem zużywania się mechanicznych elementów konstrukcji, przez co ich eksploatacja jest względnie tania w porównaniu z innymi typami specjalistycznych podnośników motoryzacyjnych.

Jaki podnośnik do którego warsztatu?

Podnośniki samochodowe pod względem konstrukcji mechanicznej unoszenia pojazdu dzielimy na:

  • kolumnowe (jedno-, dwu-, czterokolumnowe)
  • nożycowe
  • słupowe

Jeżeli dany warsztat zajmuje się głównie naprawami mechanicznymi, wówczas zalecamy wybór podnośnika dwukolumnowy. To idealne rozwiązanie podczas m.in. wymiany oleju czy rozrządu lub innej części w układzie wydechowym. Podnośnik dwukolumnowy zapewnia bardzo dobry i swobodny dostęp do podwozia auta.

A co w przypadku serwisów specjalizujących się w wulkanizacji? Tutaj najlepszym rozwiązaniem będą podnośniki nożycowe, które podczas sezonowej zmiany kół czy innych prac związanych z wulkanizacją zapewnią wygodny dostęp np. do szpilek trzymających felgi.

i podnośnik do którego warsztatu?

Kolejny ważny punkt usługowy to zakład blacharsko-lakierniczy. W przypadku specyfiki takiego warsztatu najlepiej sprawdzi się podnośnik płytowy. Niewielka wysokość podnoszenia zdecydowanie ułatwi dotarcie do wielu trudno dostępnych miejsc auta i zapewni komfortowe  wykonywanie wszelkich prac związanych z naprawami blacharskimi.

W przypadku punktów motoryzacyjnych serwisujących przede wszystkim samochody osobowe warto postawić na podnośnik dwukolumnowy z dolnym łączeniem. Z kolei podnośniki dwukolumnowe z łączeniem górnym sprawdzają się doskonale podczas obsługi aut z niskimi prześwitami, ponieważ konstrukcje z dolną belką mogą znacznie utrudnić wjazd pojazdom, które mają niskie zawieszenie. Do obsługi wyższych aut dostawczych przestrzegamy przed zastosowaniem podnośników z górną belką. Podnosząc taki samochód za pomocą tego typu podnośnika ryzykujemy uszkodzenie dachu pojazdu.

Podnośniki samochodowe w przydomowych warunkach

Przeciętny kierowca i domorosły mechanik nie potrzebuje specjalistycznych urządzeń do sprawnej obsługi swoje auta. W jego przypadku najlepiej sprawdzi się podnośnik punktowy. Dla osób dysponujących miejscem w przydomowym garażu dobrym wyborem będzie zakup np. tzw. żaby. Jest to rodzaj podnośnika najczęściej hydraulicznego o udźwigu od 1,5 tony, który jest dość prosty w obsłudze, stabilny i przede wszystkim szybki w działaniu. Ceny tego typu podnośników zaczynają się od około 100-120 zł. Zachęcamy jednak do zakupu droższych, ale przez to bezpieczniejszych i solidniejszych rozwiązań. Rozsądnym wyborem będzie zakup narzędzia ze średniej półki, gdzie ceny rozpoczynają się od 250 zł.

Dla osób, które dysponują ograniczoną przestrzenią garażową, dobrym rozwiązaniem będą podnośniki trapezowe lub balonowe. W pierwszy z nich wyposaża się standardowo większość samochodów, głównie dzięki prostej budowy oraz kompaktowym rozmiarom. Poza tym takie urządzenie jest tanie. Druga opcja, czyli podnośnik balonowy, to dobre rozwiązanie szczególnie dla samochodów terenowych. Podnośnik balonowy to „torba”, którą napełniana jest spalinami w wyniku podłączenia końcówki urządzenia do układu wydechowego pojazdu.

Na rynku jest wiele podnośników samochodowych i z pewnością każdy kierowca znajdzie coś dla siebie. Pozostaje jedynie kwestia dobrania urządzenia pod kątem naszych potrzeb, powierzchni użytkowej garażu/warsztatu oraz możliwości budżetowych.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Piotr Żaczek

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.