Pompowtryskiwacze to części o całkiem dobrej opinii wśród kierowców i to mimo że należą do jednych z bardziej precyzyjnych, a tym samym bardziej wrażliwych elementów samochodu z silnikiem Diesla. Poza kilkoma przykładami ich nadmiernej awaryjności z winy samego producenta, nie są uznawane z szczególnie skłonne do usterek. A jednak usterki takie się zdarzają i to w niektórych przypadkach całkiem często. Dlaczego? Jak rozpoznać objawy awarii pompowtryskiwaczy? W jaki sposób należy taką awarie usunąć?

Jakie objawy dają uszkodzone pompowtryskiwacze?

Zanim przejdziemy do objawów usterek pompowtryskiwaczy, warto poświęcić chwilą na zrozumienie mechanizmu ich powstawania. A dochodzi do nich przede wszystkim z jednego powodu, stanowiącego zmorę wszystkich układów wtryskiwaczy w samochodach z silnikami Diesla, czyli na skutek zanieczyszczenia paliwa i niewłaściwej higieny układu.

Olej napędowy, w odróżnieniu od benzyny, jest paliwem zawierającym znacznie większą ilość naturalnych, a więc wynikających ze specyfiki jego składu zanieczyszczeń oraz substancji stanowiących zagrożenie dla pompowtryskiwaczy. Na pierwszymi miejscu wymienia się tu:

  • parafinę – pochodną węglowodorów, która wytrąca się często w postaci kryształków, blokując stopniowo przepływ paliwa, zmieniając kąt wtrysku i ostatecznie zatykając pompowtryskiwacze;
  • wodę – znajduje się w każdym oleju napędowym, w postaci pary wodnej odkłada się (skrapla) na ściankach układu, a po przedostaniu się przez pompę tandemową natychmiast doprowadza do zatarcia pompowtryskiwaczy.

Jeśli dojdzie do tych lub innych usterek pompowtryskiwaczy, pojawią się też objawy odczuwane przez kierowcę w następujący sposób:

  • niemożność odpalenia zimnego silnika,
  • niemożność uruchomienia silnika rozgrzanego,
  • utrata obrotów na biegu jałowym,
  • gaśnięcie silnika na niskich obrotach,
  • nierówna praca jednostki napędowej,
  • kłęby czarnych spalin wydobywające się z rury wydechowej,
  • gęsty biały dym wydobywający się z wydechu,
  • gaśnięcie silnika bez żadnej możliwej do zauważenia przyczyny.

Kiedy objawy te pojedynczo lub w całym zestawie kilku z nich zaczną się pojawiać również w Twoim samochodzie, to znak, że pompowtryskiwacze odmawiają dalszej współpracy. Jeśli chcesz nadal używać swojego auta, niezbędna będzie szybka reakcja w postaci ich regeneracji lub wymiany.

Czy pompowtryskiwacze lepiej jest regenerować czy wymienić?

Zdecydowanie tańszym, a więc znacznie bardziej lubianym przez wszystkich kierowców rozwiązaniem, jest regeneracja pompowtryskiwaczy. Tę można przeprowadzić w zakładzie specjalizującym się w tego typu usługach. Nie zawsze jednak regeneracja jest w stanie załatwić sprawę.

Przy poważniejszych uszkodzeniach wymiana okaże się jedyną rozsądną możliwością, jedynie w teorii bardziej kosztowną. Przy całkowitym zatarciu pompowtryskiwaczy wymiana to jedyny ratunek dla samochodu, a przy tym okazja do wyboru pompowtryskiwaczy solidnej marki – np. pompowtryskiwacz Delphi lub Bosch – gwarantującej bezproblemową pracę układu aż do końca czasu eksploatacji samochodu.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Daniel Bień

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *