Większość reflektorów montowanych we współczesnych samochodach posiada klosze wykonane z tworzyw sztucznych. Ich żywotność jest ograniczona i z czasem zaczynają matowieć oraz żółknąć. To nie tylko szpeci wygląd pojazdu, ale również stwarzać realne zagrożenie na drodze. Na szczęście, można je wypolerować, przywracając reflektorom salonową świetność. Jak to zrobić?

Na początek mała uwaga. Polerowanie reflektorów samochodowych we własnym zakresie zalecamy wyłącznie w przypadku plastikowych kloszy. Jeżeli posiadasz w swoim samochodzie szklane reflektory, a Twoje umiejętności manualno-techniczne nie napawają zbyt dużym optymizmem, lepiej skontaktuj się z profesjonalnym warsztatem serwisowym, ponieważ czyszczenie tego typu lamp jest o wiele bardziej skomplikowane i może się skończyć małą katastrofą.

Klosze (nie)lakierowane

Paradoksalnie, im mniej trwała lampa, tym łatwiej można ją odnowić. Zdarzają się modele, z których zdarcie zmatowiałego i pożółkłego lakieru trwa w nieskończoność. Z kolei reflektory z poliwęglanu są wysoce wrażliwe na piaskowanie pyłem drogowym, a także na promieniowanie UV, co prowadzi do utraty przejrzystości oraz zażółcenia lampy. Jest jednak nadzieja!

Obecnie większość lamp samochodowych to plastiki, a więc można je z łatwością wygładzić, pozbywając się zarysowań, a także przywrócić im naturalną przejrzystość, eliminując powstałe zżółknięcia. Jeżeli reflektor samochodowy nie został pokryty grubą warstwą lakieru ochronnego, a jeszcze lepiej, gdy nie ma jej wcale, to wystarczy specjalna pasta do lamp, ściereczka i kilka pasków drobnoziarnistego wodnego papieru ściernego (P2000-P5000), aby doprowadzić lampę do wizualnej perfekcji. Zazwyczaj jest tak, że im łatwiej reflektor żółknie, tym łatwiej go wypolerować.

Polerowanie reflektorów

Po wypolerowaniu i przeszlifowaniu lamp pastą i papierem ściernym konieczne jest zabezpieczenie reflektorów samochodowych specjalnym preparatem. Do polerki można wykorzystać dowolną pastę ścierną do lakieru, natomiast do zabezpieczenia powierzchni warto użyć np. wosku do karoserii z filtrem UV, przy czym wosk musi być w tym przypadku systematycznie odnawiany, inaczej przywrócony do stanu używalności reflektor zacznie ponownie bardzo szybko żółknąć.

Problem pojawia się wówczas, gdy reflektory okazują się polakierowane. Lampy z powłoką lakieru można znaleźć nawet w samochodach kilkunastoletnich (np. Honda Civic czy Mercedes W210). Oczywiście lakier sprawia, że reflektory stają się bardziej odporne na zużycie, jednak z drugiej strony są one bardziej oporne na regenerację. Często o tym, że lampa jest polakierowana, dowiadujemy się po fakcie, a więc już po rozpoczęciu prac związanych z odświeżeniem jej powierzchni. Jeżeli warstwa ochronna została już naruszona, wówczas nie ma drogi odwrotu i pracę należy dokończyć.

Jak to zrobić?

Oprócz standardowego zestawu do regeneracji lamp, który można kupić w każdy sklepie motoryzacyjnym, warto przygotować kilka arkuszy wodnego papieru ściernego o gradacji 800, 1200, 2000 oraz 3000. Przyda się również woda, taśma do zabezpieczenia zderzaka czy błotnika, miękką szmatka, a na końcowym etapie warto także skorzystać z polerki obrotowej do lakieru. Dużym ułatwienie będzie wymontowanie reflektorów, o ile nie nastręcza to zbyt wielu problemów. Rozpoczynamy szlifowanie lamp od grubszego papieru ściernego aż do usunięcia powłoki lakierniczej. Następnie przechodzimy na kolejno gradację 1200, 2000, 3000. Jeżeli po szlifowaniu okaże się, że na lampie pozostały rysy po papierze, wracamy do gradacji 2000, a w razie potrzeby do 1000-1200 i ponownie polerujemy pastą. Po uzyskaniu zadowalających efektów pracy reflektory zabezpieczamy preparatem do konserwacji lamp. Ręczna obróbka kloszy może zająć nawet do 3 godzin, więc warto uzbroić się w cierpliwość. Przy reflektorach pozbawionych powłoki lakieru czyszczenie powierzchni zajmuje około 40 minut, natomiast z wykorzystaniem maszyny polerskiej zajmie to nam jakiej 10 minut.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Piotr Żaczek

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *