Aplikacja mobilna Ucando

Głównym zadaniem biernych systemów bezpieczeństwa w samochodzie jest zapewnienie kierowcy oraz pasażerom maksymalnego poziomu ochrony w razie ewentualnego wypadku. Poduszki powietrzne przeszły długą drogę i funkcjonują dzisiaj w najróżniejszych wariantach, stanowiąc standardowe wyposażenie wszystkich klas pojazdów. Pierwsze projekty systemów poduszek powietrznych pojawiły się w latach 60-tych. Jak obecnie działają, z czego są wykonane i, przede wszystkim, czy są skuteczne? Dziś wszystko o samochodowych poduszkach powietrznych, co warto wiedzieć.  

Od sprężonego powietrza do ładunków pirotechnicznych

Najwcześniejsze pomysły stworzenia systemu poduszek powietrznych pojawiły się w już latach 60-tych ubiegłego wieku. Patentami na nie zajęły się w tamtym czasie koncerny GM i Ford, jednak szybko okazało się, że stworzenie skutecznego airbaga nastręcza wiele problemów natury technicznej.

Największą przeszkodę stanowił wówczas wymagany czas nadmuchiwania poduszki. Aby rozwiązać problem, próbowano wykorzystać m.in. sprężone powietrze. Bezskutecznie. Dopiero na początku lat 70. przeprowadzono pierwsze udane próby nadmuchania poduszki powietrznej w wymaganym czasie, używając w tym celu ładunków pirotechnicznych.

Pierwsze skutecznie działające systemy poduszek powietrznych wprowadzono do użycia w połowie lat 70. i na początku lat 80. XX wieku głównie w samochodach wyższych klas. Pod koniec lat 80. w użyciu znalazła się poduszka powietrzna pasażera, a następnie pojawiły się m.in. kurtyny powietrzne czy boczne poduszki powietrzne. Obecnie poduszki powietrzne stanowią podstawowe wyposażenie wszelkich pojazdów mechanicznych.

W zależności od modelu i klasy auta można znaleźć m.in poduszki:

  • przednie – w kierownicy i w górnej części przedniego panelu po stronie pasażera
  • boczne – w zewnętrznej krawędzi oparcia fotela lub okładzinie drzwi
  • kolanowe – pod kierownicą i pod schowkiem od strony pasażera
  • kurtynowe – w przedniej lub tylnej części dachu
Od sprężonego powietrza do ładunków pirotechnicznych

Konstrukcja poduszki powietrznej

W skład poduszki powietrznej kierownicy wchodzi worek o objętości ok. 67 l, uchwyt worka, generator zamontowany na wsporniku oraz osłony poduszki powietrznej (osłona kierownicy).

Worek powietrzny produkowany jest z bardzo wytrzymałej, odpornej na starzenie tkaniny poliamidowej. Charakteryzuje się ona niskim współczynnikiem tarcia, jest łatwo rozwijalna oraz nieszkodliwa dla skóry. Aby zabezpieczyć poduszkę i wyeliminować ryzyko jej sklejenia, zostaje ona posypana talkiem, który podczas aktywacji poduszki jest widoczny jako chmura białego pyłu. We wnętrzu tkaniny umieszczone zostają taśmy chwytne, które nadają workowi wymagany kształt w czasie nadmuchiwania.

W momencie dojścia do wypadku, sterownik aktywuje generator, prąd zapłonowy rozgrzewa przy tym cienki drucik, który następnie zapala ładunek zapłonowy. Wiele osób mylnie uważa, że przy aktywacji poduszki powietrznej dochodzi do wybuchu. Tak naprawdę ma miejsce spalenie ładunku, który składa się z azydku sodu.

Powstający w trakcie spalania ładunku gaz rozpręża się i zaczyna reagować z utleniaczem (np. tlenek miedzi lub żelaza), tworząc prawie czysty azot, którym napełniony zostaje worek poduszki powietrznej. Azydek sodu jest trujący, dlatego też wykorzystywane są również inne bezazydkowe paliwa stałe, jako ładunki. Tworzą one nie tylko azot, ale także dwutlenek węgla (ok. 20%) i parę wodną (ok. 25%). Ładunek spalający ma najczęściej postać tabletki i zostaje hermetycznie upakowany w komorze spalania. W przypadku poduszek pasażera lub poduszek bocznych wykorzystywane są generatory hybrydowe, w których, oprócz gazu powstającego wskutek wypalania, stosowane jest również drugie źródło gazu.

Zasada działania systemu poduszek powietrznych

Sterownik poduszek powietrznych jest jednym z najważniejszych elementów całego systemu i znajduje się zazwyczaj w centralnym miejscu samochodu, a więc z reguły w okolicy deski rozdzielczej, na tunelu środkowym.

System poduszek powietrznych przy pomocy sterownika ma za zadanie:

  • rozpoznać wypadek
  • odpowiednio szybko rozpoznawać sygnały dostarczane przez czujniki
  • dostatecznie szybko wyzwalać właściwe obwody zapłonowe
  • zasilać obwody zapłonowe energią przez kondensator, niezależnie od akumulatora
  • prowadzić autodiagnostykę całego układu
  • zapisywać pojawiające się błędy w pamięci usterek
  • aktywować lampki kontrolne poduszek powietrznych w razie awarii systemu
  • łączyć się z innymi sterownikami przez magistralę CAN

Nowoczesne sterowniki są w stanie zapisywać i archiwizować informacje pozyskiwane w ramach różnych testów zderzeniowych. Daje to im możliwość rozpoznawania wypadków po stopniu intensywności uderzenia.

System jest w stanie dokonać następujących rozróżnień:

  • stopień ciężkości wypadku 0 (lekki wypadek, poduszki powietrzne nie są aktywowane)
  • stopień ciężkości wypadku 1 (wypadek średniego stopnia, możliwe jest uaktywnienie poduszek powietrznych na pierwszym stopniu napełnienia)
  • stopień ciężkości wypadku 2 (ciężki wypadek, poduszki powietrzne zostają aktywowane na pierwszym stopniu napełnienia)
  • stopień ciężkości wypadku 3 (bardzo ciężki wypadek, poduszki powietrzne zostają aktywowane na pierwszym i drugim stopniu napełnienia)

Nie tylko „ciężkości wypadku” sterownik jest w stanie rozpoznać. Uwzględnia on również kluczowe dla sposobu aktywacji poduszek informacje, w tym m.in. o kierunku uderzenia, czyli pod jakim kątem ono nastąpi, a także o rodzaju wypadku. Gromadzone i przetwarzane są także informacje o tym, czy kierowca i pasażerowie są przypięci pasami, czy też nie.

Zasada działania systemu poduszek powietrznych

Skuteczność i żywotność poduszek powietrznych

Producenci zgodnie przyznają, że poduszki powietrzne, nawet te starsze rocznikowo, są skuteczne w niemal 100%. Przekonują również, że nie odpali zaledwie kilka sztuk na sto i to najczęściej w samochodach, do których w dużym stopniu przeniknęła wilgoć. Zdają się to potwierdzać serwisanci z warsztatów specjalizujących się w wymianie samochodowych systemów bezpieczeństwa. Podkreślają oni, że jeżeli pojazd był użytkowany w normalny i prawidłowy sposób, a więc nie został np. zalany, niefachowo naprawiany, wówczas żywotność poduszek nie jest w jakikolwiek sposób ograniczona czasowo.

A co na to autoryzowane serwisy i salony samochodowe?

Swego czasu trwałość poduszek powietrznych określano na 10 do 15 lat, często w tym celu umieszczając na nadwoziu tabliczki znamionowe informujące kierowcę o dacie wymiany airbagów. Dziś jednak już wiadomo, że poduszki mają dużo większą trwałość i informowanie o terminach ich przydatności nie ma już sensu. Niezależni eksperci potwierdzają, że w przypadku najnowszych konstrukcji samochodowych wymiana poduszek powietrznych nie jest w ogóle potrzebna.

Nie ulega również żadnej wątpliwości, że poduszki powietrzne, podobnie jak zapięte pasy bezpieczeństwa, ratują codziennie życie i zdrowie setek tysięcy użytkowników samochodów osobowych, dostawczy, terenowych oraz ciężarowych.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Daniel Holuk

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.