Aplikacja mobilna Ucando

Samochód to wciąż najpopularniejszy wśród Polaków wakacyjny środek transportu. Według danych Instytutu Turystyki, aż 60 proc. osób wybierających się na urlop, wybiera wyjazd na wakacje właśnie samochodem. Własny transport to przecież nieograniczona wolność, poczucie niezależności oraz możliwość dowolnego modyfikowania wcześniej założonego planu urlopu. Decydując się na wakacje za kółkiem nie wolno zapomnieć o własnym bezpieczeństwie. Jak przygotować samochód do dalekiej podróży?

Przede wszystkim gruntowny serwis. Można go wykonać samodzielnie, o ile dysponuje się odpowiednim wiedzą techniczną i doświadczeniem, lub udać się w tym celu do mechanika. Koszt takie przeglądu będzie zależny od ilości prac, jakie należy wykonać przy samochodzie, oraz samego modelu auta. Średnia cena serwisu warsztatowego to koszt ok. 250-280 zł. Oddając samochód do specjalisty mamy jednak gwarancję, że przegląd będzie fachowy i optymalny pod względem technicznym, łącznie ze sprawdzeniem elementów zawieszenia czy układu napędowego.

Olej silnikowy

Jednym z kluczowych aspektów pod kątem prawidłowej pracy jednostki napędowej jest dobór oraz odpowiedni poziomu oleju silnikowego. Obowiązkiem każdego kierowcy jest systematyczna kontrola jego stanu. Niektóre samochody posiadają elektroniczny pomiar poziomu oleju silnikowego w misce olejowej, którego wartość jest wyświetlana przez komputer pokładowy. W autach pozbawionych takiego czujnika należy samodzielnie kontrolować stan oleju za pomocą bagnetu olejowego.

Jeżeli pojawia się taka konieczność, należy bezzwłocznie uzupełnić brakującą ilość płynu, stosując olej tego samego rodzaju lub zalecany przez producenta. Jeśli jednostka napędowa pracuje np. na oleju 10W40, taki też płyn powinien zostać uzupełniony. Gdy silnik ma już swój przebieg, a w planach jest dłuższa podróż np. ponad 1000 kilometrów, warto zabrać ze sobą przynajmniej litrowy zapas oleju silnikowego.

Płyn chłodzący

Płyn chłodzący

Oprócz oleju silnikowego, należy sprawdzić również stan płynu chłodniczego (gdy silnik jest zimny). Jego poziom w zbiorniku powinien mieścić się pomiędzy znakami „min” i „max”. Jeśli widoczny jest ubytek cieczy, konieczne jest uzupełnienie płynu do wskazanej wartości. Podobnie jak w przypadku oleju, dolewka powinna dotyczyć tego samego płynu co wcześniej. Nie należy mieszać płynów chłodniczych.

Układ hamulcowy

Bardzo ważne jest pod kątem bezpieczeństwa zbliżającej się podróży samochodem sprawdzenie stanu technicznego tarcz oraz klocków hamulcowych auta. Jeżeli tarcze zużyte są nierównomiernie, wówczas możliwa jest usterka układu hamulcowego lub zbyt mocne wyeksploatowanie tych podzespołów. Niepokoić może także charakterystyczne „bicie” odczuwalne na kierownicy podczas hamowania.

Kolejnym krokiem jest kontrola ilości płynu hamulcowego w zbiorniczku wyrównawczym i ewentualne uzupełnienie jego braków. Należy pamiętać, że płyn hamulcowy to ciecz higroskopijna, która chłonie wilgoć z otoczenia (np. przez mikropory w przewodach układu hamulcowego). Nawet niewielka ilość wody w układzie może spowodować, że podczas hamowania na drodze system nie zadziała prawidłowo. W sklepach motoryzacyjnych dostępne są specjalne mierniki, dzięki którym można skontrolować, czy do płynu hamulcowego nie przeniknęła woda. Koszt takiego urządzenia to kilkanaście złotych.

Wymiana płynu hamulcowego powinna się odbywać przynajmniej co 2 lata lub po przejechaniu 30 tysięcy kilometrów.

Bateria samochodowa

Zazwyczaj po dłuższym postoju samochodu, który nie był wówczas w żaden sposób użytkowany, pojawiają się problemy z odpaleniem jego silnika. Pamiętajmy, że samochód nieużytkowany, stojący na parkingu, nadal pobiera pewną ilość energii z akumulatora, co z czasem prowadzi do jego rozładowania. Przed podróżą należy więc sprawdzić stan baterii.

Większość nowoczesnych, bezobsługowych akumulatorów informuje kierowcę o swoim stanie naładowania za pomocą kolorowego wizjera (kolor zielony to sygnał, że z akumulatorem jest wszystko w porządku). W przypadku koloru czarno konieczne jest natychmiastowe doładowanie baterii.  Z kolei wizjer w kolorze białym lub żółtym to informacja, że akumulator nadaje się już tylko do wymiany.

Jeśli akumulator w samochodzie nie posiada wizjera, to jego stan naładowania można przetestować za pomocą prostego miernika napięcia.

Żarówki samochodowe

Zapas żarówek

W większości państw Unii Europejskiej za poruszanie się samochodem z niesprawnym oświetleniem grożą surowe mandaty karne. Dlatego też obowiązkiem każdego kierowcy przed wyruszeniem w jakąkolwiek podróż jest sprawdzenie prawidłowości działania oświetlenia samochodowego.

Kupując nowe żarówki do auta, należy sprawdzić ich typ oraz wymaganą moc zalecaną do danego modelu samochodu. Przygotowując auto do podróży, warto zabrać ze sobą zapasowe żarówki. Policjanci np. w Czechach czy w Słowacji często poddają kontroli ten właśnie element wyposażenia samochodu.

Ogumienie

Kolejny aspekt mający kluczowy wpływ na bezpieczeństwo jazdy to stan techniczny opon. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, głębokość bieżnika nie może być mniejsza niż 1,6 mm. To w teorii. W praktyce już przy 4 mm głębokości bieżnika opony mają znacznie gorszą przyczepność na mokrym podłożu.

Dla zachowania optymalnego bezpieczeństwa konieczne jest również sprawdzenie ciśnienia powietrza w oponach. Trzeba wziąć pod uwagę bagaż, jaki znajdzie się na pokładzie samochodu, a także pasażerów. Te wszystkie czynniki znacząco zwiększą jego obciążenie. Ciśnienie powietrza w ogumieniu należy dostosować zgodnie z instrukcją obsługi auta.

Samochód ze zbyt niskim ciśnieniem powietrza w kołach ma dłuższą drogę hamowania średnio o 4-5 metrów.

Klimatyzacja i filtr kabinowy

Układ klimatyzacji podczas codziennej eksploatacji może nie dawać wielu objawów zanieczyszczenia. Jednak w przypadku dłuższej podróży wyjdą na jaw wszelkie niedopatrzenia i usterki całego układu. Konieczne jest systematyczne odgrzybianie i dezynfekowanie klimatyzacji samochodowej w specjalistycznym zakładzie. Przy okazji warto sprawdzić poziom czynnika chłodzącego. Serwis klimatyzacji przed wakacyjnym wyjazdem to priorytet w upale dni za kółkiem.

Trójkąt samochodowy

Narzędzia i akcesoria

Wybierając się w podróż autem nie można zapomnieć o wymaganych prawnie akcesoriach, czyli gaśnicy z aktualną homologacją oraz trójkącie ostrzegawczym. Warto sprawdzić również stan koła zapasowego (lub dojazdowego). Powinno być ono dopompowane i gotowe do użycia. Niedopompowana opona zapasowa, dodatkowo długo nieużytkowana, może z czasem ulec deformacji. Przed wyruszeniem autem na wakacje trzeba także sprawdzić, czy na wyposażeniu samochodu znajduje się odpowiedni klucz do kół oraz sprawny podnośnik.

Niezbędne dokumenty

Przed wyjazdem warto sprawdzić termin ważności okresowego badania technicznego oraz polisy OC. Jeżeli podróż ma dotyczyć wyjazdu poza granice Unii Europejskiej, kierowca powinien posiadać zieloną kartę dla samochodu, którą bezpłatnie wydaje ubezpieczyciel. Dobrym pomysłem jest również wykupienie dodatkowego ubezpieczenia assistance, szczególnie przy wjazdach zagranicznych. To zabezpieczy transport lub naprawę auta w przypadku np. kolizji drogowej czy przebicia opony podczas podróży.

Jadąc na wakacje samochodem po Europie, trzeba brać pod uwagę m.in. aktualną sytuację pandemiczną oraz geopolityczną. Wszelkie informacje na temat aktualnej sytuacji w Europie, miejsc niebezpiecznych oraz objętych działaniami wojennymi, a także przepisów drogowych obowiązujących w danym kraju można znaleźć m.in. na stronie Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Podróżując samochodem po Europie, radzimy rygorystycznie przestrzegać wszystkich przepisów. W wielu państwach przekroczenie dozwolonej prędkości zaledwie o kilka kilometrów, może skończyć się dość wysokim mandatem karnym. W przypadku skrajnego łamania przepisów kierowca może trafić nawet do aresztu lub dojdzie do konfiskaty samochodu.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Grzegorz Kinczewski

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *