W naszym sklepie motoryzacyjnym znajdziecie spory wybór płynów hamulcowych różnego rodzaju. Posiadamy płyny hamulcowe DOT 3, 4, 5, czy 5.1. Nie zawsze jednak rozróżnienie pomiędzy nimi pozostaje dla wszystkich jasne. Jeśli sam masz problemy z określeniem, jakiego płynu hamulcowego powinieneś używać i dlaczego, postaramy się rozwiać wszelkie Twoje wątpliwości.

Płyn hamulcowy DOT 3

Jeśli jesteś w posiadaniu auta, które powstało z myślą o rynku amerykańskim lub azjatyckim (nie ważne, jakiej jest marki, ważne, gdzie miało być używane), w jego instrukcji obsługi najprawdopodobniej znajduje się informacja o konieczności stosowania w nim oleju hamulcowego DOT 3. Podobną informację znajdziesz też na zbiorniczku płynu hamulcowego. Jeśli tak właśnie jest, to powinieneś się do tych zaleceń bardzo ściśle stosować. Dlaczego?

Płyn hamulcowy DOT 3 jest płynem starszego typu, jednak doskonale radzącym sobie do dzisiaj. Jego temperatura wrzenia jest nieco niższa, niż w DOT 4, za to charakteryzuje się niższą od „czwórki” lepkością. I choć teoretycznie płyn ten można zamienić na dowolny płyn hamulcowy na bazie poliglikoli, z całą pewnością nie należy go zamieniać na płyn DOT 4 – układ hamulcowy stworzony pod płyn o niższej lepkości nie będzie sobie dobrze radził z „gęstszym” płynem DOT 4.

Płyn hamulcowy DOT 4

Ten rodzaj płynu występuje obecnie w dwóch wersjach i bardzo ważne jest, aby już podczas zakupów udało Ci się określić, z którą wersją masz do czynienia. Może to bowiem być:

  • standardowa wersja płynu hamulcowego DOT 4 – przez zwiększoną lepkość niedostosowana do aut z zaawansowanymi systemami wspomagania hamowania;
  • wersja płynu hamulcowego DOT 4 LV (low viscosity) – o zmniejszonej lepkości, przystosowującej płyn do używania w autach z ABS-em i z innymi systemami wspomagania hamulców.

Płyn hamulcowy DOT 4 w wersji standardowej nadal pozostaje bardzo dobrym płynem, doskonale sprawdzającym się w starszych modelach aut, jednak w nowszych modelach może stwarzać problemy. A problemy z hamulcami to ostatnia rzecz, na jakiej mogłoby nam zależeć.

Porównanie DOT 3, DOT 4, DOT 5 i DOT 5.1

Płyn hamulcowy DOT 5

Ten typ płynu hamulcowego jest obecnie jedynym, wciąż używanym przykładem płynu hamulcowego na bazie silikonu. Wciąż używanym, choć niezwykle rzadko. Dlaczego? Mimo bardzo dobrej charakterystyki, jeśli chodzi o jego temperaturę wrzenia oraz lepkość, płyn hamulcowy DOT 5 ma jedną, zasadniczą wadę – jest to płyn podatny na kompresję, czyli ściskanie w przewodach hamulcowych. Jaki jest tego efekt? Po naciśnięciu na pedał hamulca może dojść do opóźnionej reakcji zacisków ze względu na wystąpienia tzw. dziury kompresyjnej. Płyn, zamiast momentalnie przenieść siłę z pedału hamulca na zaciski, ulega ściśnięciu i dopiero po skompresowaniu zaczyna oddziaływać w sposób właściwy na kolejne elementy.

Płyn hamulcowy DOT 5.1

Najnowocześniejszy obecnie typ płynu hamulcowego. DOT 5.1 jest ulubionym płynem hamulcowych konstruktorów nowoczesnych samochodów. Posiada niską lepkość, wysoką temperaturę wrzenia oraz bardzo dobrą trwałość – teoretycznie wyższą, niż DOT 4 i DOT 4 LV. Właśnie z uwagi na swoją trwałość, zaleca się wymianę płynu DOT 5.1 nie co zwyczajowe 2 lata, ale np. co 3.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Dominik Kakietek

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *