Aplikacja mobilna Ucando

Sprężyna zawieszenia nie tylko utrzymuje masę samochodu oraz tłumi drgania powstające podczas jazdy, ale również zapewnia innym komponentom układu zawieszenia, jak amortyzatory czy wahacze, dłuższą żywotność. Ze względu na olbrzymie obciążenia oraz ryzyko uszkodzeń mechanicznych sprężyny zawieszenia samochodowego mają tendencję do częstych awarii. Najpowszechniejszą z nich jest pęknięcie sprężyny, co ma negatywny wpływ na prowadzenie auta, a przez to i na bezpieczeństwo jazdy.

Sprężyna zawieszenia – budowa i mocowanie

W samochodach montowane są najczęściej sprężyny śrubowe o mało skomplikowanej budowie. Powstają one z drutu stalowego, który jest zwijany pod wpływem wysokiej temperatury na kształt sprężyny. Aby jeszcze bardziej zwiększyć efektywność działania tego elementu, stosuje się często druty o zróżnicowanej średnicy oraz zmiennym skoku zwojów sprężyny. Kluczowa jest tutaj jakość samego drutu, który powinien być przede wszystkim odporny na pracę w ekstremalnych warunkach.

Sprężyny samochodowe montowane są w układzie zawieszenia w dwojaki sposób. Po pierwsze, mogą one stanowić autonomiczny element lub część ściśle zintegrowaną z amortyzatorem. Drugie rozwiązanie to sprężyny tworzące kolumnę resorującą, która jest w stanie zapewnić odpowiednią sztywność nadwozia oraz wydajne tłumienie drgań. Od lat niezwykle popularnym rozwiązaniem szeroko stosowanym w samochodach na całym świecie są kolumny McPhersona.

Przyczyny uszkodzeń sprężyn zawieszenia

Zarówno sprężyny połączone z amortyzatorem, jak i te mocowane i pracujące niezależnie, wykonują swoje zadania w bardzo trudnych warunkach. Ich praca nie rozpoczyna się wyłącznie wówczas, gdy samochód jest w ruchu. Sprężyny pracują również podczas postoju auta, kiedy to utrzymują jego masę.

Sprężyny montowane są w miejscu, które jest szczególnie narażone na negatywny wpływ czynników zewnętrznych, jak sól drogowa, piasek czy inne zanieczyszczenia, które powoli, lecz sukcesywnie niszczą powłokę ochronną sprężyny i z czasem ją samą. Zazwyczaj dochodzi do odsłonięcia powierzchni stalowej i rozwoju na niej korozji, która osłabia konstrukcję sprężyny. Do jej uszkodzenia dochodzi również często na skutek zbyt dużego obciążenia samochodu. Sprężyny stają się wówczas bardziej miękkie i krótsze, co w efekcie prowadzi do ich pęknięcia. Czynniki wpływające na zużycie sprężyn to także częsta jazda zwłaszcza z dużą prędkością po nierównościach oraz długotrwałe pozostawianie obciążonego auta na postoju.

Przyczyny uszkodzeń sprężyn zawieszenia

Należy pamiętać, że sprężyny zawieszenia zazwyczaj nie pękają w połowie, a wyłącznie na pierwszym lub ostatnim zwoju, tuż przy punktach podparcia. Wówczas to od sprężyny odłamuje się jedynie mały, kilkucentymetrowy kawałek elementu. O tym, że taka usterka ma miejsce najczęściej kierowca dowiaduje się dopiero podczas rutynowego przeglądu w serwisie, kiedy to diagnosta informuje o nieprawidłowym osadzeniu sprężyny w mocowaniu. Zazwyczaj dochodzi do przekrzywienia sprężyny lub wyżłobieniu przez nią śladu w mocowaniu.

Objawy pęknięcia sprężyny zawieszenia

Pęknięcie sprężyny zawieszenia to bardzo częsta przyczyna złego zachowania samochodu na drodze, co może sprowadzać realne zagrożenie również na innych uczestników ruchu drogowego. Najczęstsze symptomy, które mogą wskazywać na tego typu awarię:

  • nieregularny, charakterystyczny odgłos brzęczenia w podwoziu – pojawia się zazwyczaj, gdy ułamana część sprężyny leży w kielichu amortyzatora, dając o sobie znać na nierównościach
  • głuche stuki przy skręcaniu kół – pojawiają się podczas skręcania kół – jest to odgłos przeskakiwania ułamanej przedniej sprężyny w kielichu kolumny McPhersona
  • ściąganie podczas jazdy – brak fragmentu sprężyny jest częstym powodem ściąganie podczas jazdy na wprost
  • nierówna wysokość samochodu – pękniętą sprężynę można poznać, dokonując pomiaru odległości od krawędzi błotnika do podłoża (w sprawnym układzie zawieszenia powinna być ona taka sama po obu stronach osi)

Przede wszystkim profilaktyka

Nie dopuszczalna jest sytuacja, w której kierowca pozwala na całkowite wyeksploatowanie sprężyny, czego efektem jest najczęściej jej pęknięcie. Sprężyny należy wymieniać profilaktycznie. Zaleca się, aby taka operacja była wykonywana wraz z wymianą amortyzatorów zawieszenia. Co więcej, pierwsze oznaki i ogniska korozji pojawiających się na sprężynach powinny być dla kierowcy sygnałem, że należy je wymienić na nowe. Nie należy czekać, aż konstrukcja sprężyn zostanie osłabiona, a w efekcie uszkodzona.

Wielu kierowców pyta, czy sprężyny należy wymieniać parami? Nie jest to konieczne, jednak warto wymienić dwa elementy w tym samym czasie z prostej przyczyny – jeżeli jedna ze sprężyn pękła, to można być niemal pewnym, że niedługo także druga będzie wymagała wymiany.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Piotr Żaczek

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.