Aplikacja mobilna Ucando

Jak co roku, gdy w perspektywie 1-2 miesięcy czeka nas początek sezonu zimowego, kierowcy w całym kraju zadają sobie pytanie o rodzaj opon, na jakie powinni wymienić swoje letnie gumy. I jak co roku do wyboru pozostają opony zimowe lub wielosezonowe. Które z nich w naszym polskim klimacie sprawdzą się lepiej? Jaki typ opony jest lepszą gwarancją bezpieczeństwa?

Kupuj opony zimowe w Ucando.pl

Do -40% taniej, z darmową dostawą 24h kurierem. Bezproblemowe wymiany i zwrot części w ciągu 30 dni

Gdzie szukać różnic pomiędzy oponami zimowymi a uniwersalnymi?

Wybór pomiędzy oponami zimowymi a uniwersalnymi może wydawać się trudny, zwłaszcza jeśli każdy z tych rodzajów ogumienia rozłożymy na czynniki pierwsze i zaprezentujemy wszystkie różnice pomiędzy nimi. Jednak choć różnic tych jest całkiem sporo, dla przeciętnego kierowcy największe znaczenie mają trzy z nich. Które? Chodzi tu o:

  • głębokość bieżnika,
  • typ bieżnika (w szczególności rzeźba mająca spełniać określone funkcje w stopniu zależnym od przeznaczenia opony),
  • rodzaj mieszanki gumowej.

Każda z tych różnic decyduje o tym, jak opona – a tym samym całe auto – zachowa się w określonych warunkach atmosferycznych. Bez ich znajomości decydowanie się na opony zimowe lub całosezonowe jest zwykłą grą na loterii. Grą, w której stawką jest zdrowie i życie grającego.

Czym odznaczają się typowe opony wielosezonowe?

Zapewne zdarzyło Ci się słyszeć o tym, że jeśli coś jest do wszystkiego, to znaczy, że jest do niczego. W przypadku opon wielosezonowych takie postawienie sprawy jest z całą pewnością sporym nadużyciem. Fakt, że nie są to opony wyspecjalizowane do radzenia sobie w ściśle określonych warunkach, nie oznacza, że nie radzą sobie wcale. Wręcz przeciwnie. Opony uniwersalne projektowane i wykonywane są w taki sposób, aby dostatecznie dobrze radziły sobie przez cały rok, ale z jednym zastrzeżeniem – ich efektywność wyraźnie spada w warunkach ekstremalnych. Zarówno głębokość i typ bieżnika, jak i rodzaj zastosowanej mieszanki gumowej w oponach uniwersalnych zapewniają autu właściwą przyczepność i sterowność w niezwykle zmiennych warunkach. Jeśli jednak warunki te zaczną osiągać swoje ekstrema (np. niezwykle ostra zima lub wyjątkowo upalne czy deszczowe lato), opony uniwersalne po prostu przestaną wystarczać.

Jaka jest specyfika oryginalnych opon zimowych najlepszych marek?

Opony zimowe to – w odróżnieniu od opon uniwersalnych – produkty wysoko wyspecjalizowane. Ich bieżnik zaprojektowano w ten sposób, by doskonale wgryzał się w śnieg i radził sobie na oblodzonej nawierzchni. Wyróżnia go również jego głębokość, która jest największa ze wszystkich rodzajów opon. Nawet mieszanka gumowa używana do produkcji opon zimowych została specjalnie stworzona z myślą o zimie i niskich temperaturach. Jednak wszystko to, co jest mocną stroną opon zimowych, może stać się również ich słabością. Tak ścisłe dostosowanie ogumienia do zimowych warunków sprawia, że opony te zupełnie nie radzą sobie latem, a przynajmniej mocno tracą na swojej efektywności.

Jaki wniosek powinieneś z tego wyciągnąć? Jeśli szukasz opon na prawdziwą zimę, zawsze wybieraj tylko opony zimowe. Jeśli jednak szukasz ogumienia do spokojnej jazdy przez cały rok w dość lekkim klimacie, Twoim wyborem powinny być opony uniwersalne.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Daniel Holuk

3 Komentarze

  1. Samo stoję teraz przed koniecznością zakupu nowych zimówek. Początkowo kusiła mnie opcja opon wielosezonowych, ale patrząc na to co się dzieje za oknem i jakie psikusy może nam sprawić pogoda myślę, że zimówki to jednak bezpieczniejsza opcja.

    Odpowiedz

  2. Wiele zależy od tego w jakich warunkach jeździmy. Jeżeli ktoś mieszka w większym mieście, gdzie z reguły zimy są lekkie i nie ma śniegu to być może wystarczą mu opony uniwersalne, ale w takich Bieszczadach nie wyobrażam sobie jazdy na innych niż zimowe 🙂

    Odpowiedz

  3. Moim zdaniem opony uniwersalne nie są u nas w Polsce dobrym wyborem. Zimy co prawda nie są ekstremalnie mroźne, jednak gołoledź i lodowisko na ulicy spotykamy coraz częściej i to nie tylko na wsiach, ale też w miastach, gdzie służby nie radzą sobie z oczyszczaniem dróg i chodników. W takiej sytuacji lepiej jednak mieć porządne zimowki i zwiększyć szansę na to, że uda nam się zahamować przed przeszkodą czy pieszym.

    Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.