Wszystko, co musisz wiedzieć o oponach

Cztery okrągłe kawałki gumy to jedyny łącznik samochodu z nawierzchnią. Dzięki nim auto trzyma się drogi, a praca hamulców, silnika czy układu kierowniczego w ogóle ma sens. Zastanówcie się, jak niewielkie jest pole styku opon z drogą – tym bardziej warto mieć w małym palcu podstawową wiedzę związaną z ogumieniem.

Rozmiar opon

Opony muszą pasować do samochodu, tutaj nie ma żadnego wyjątku – trzymamy się wytycznych producenta auta. Zdarza się, że można stosować opony o nieznacznie różnych rozmiarach, zwłaszcza jeśli chodzi o szerokość. Warto natomiast pamiętać, że niewłaściwa dla danego modelu całkowita średnica koła może zaburzać pracę różnych układów samochodu, na czele z prędkościomierzem i licznikiem przebiegu.

Rozmiar opony zakodowany jest ciągiem liczb na jej bocznych ściankach. W przykładowym zapisie 185/65R15 pierwsza, trzycyfrowa liczba to szerokość opony w milimetrach. Druga, dwucyfrowa liczba, to procentowy stosunek wysokości boku opony do jej szerokości. Im mniejsza wartość, tym niższy profil. W podanym przykładzie 65% oznacza, że boczna ścianka opony ma 12 centymetrów wysokości. Po literze R – oznaczającej radialną osnowę opony – podana jest średnica otworu wewnętrznego, wyrażona w calach. To jednocześnie rozmiar obręczy, w naszym przykładzie jest to 15 cali.

Wytrzymałość opon

Mniej znane parametry, ale równie istotne parametry podawane na każdej oponie dotyczą dopuszczalnej prędkości maksymalnej oraz nośności. Przeciętny użytkownik nie zwraca na nie uwagi – zakładając, że wszystkie dostępne na rynku rodzaje ogumienia pasują do jego samochodu. Teoretycznie to prawda, ale warto wiedzieć, jak odczytywać te oznaczenia.

Nośność oznaczona jest liczbą – na przykład 80 oznacza maksymalne obciążenie na poziomie 450 kilogramów. Po przemnożeniu przez cztery wychodzi, że takie opony nie nadają się do samochodu o dopuszczalnej masie całkowitej ponad 1800 kilogramów.

Indeks prędkości to z kolei litera – od Q (prędkość maksymalna 160 km/h) do Y (to już 300 km/h, czyli w zupełności wystarczy…).

Inne oznaczenia opon

Na ściankach opony możemy znaleźć jeszcze mnóstwo innych oznaczeń, dokładnie określających jej rodzaj, konstrukcję czy przeznaczenie. Na przykład napisy „INSIDE” i „OUTSIDE” oznaczają stronę opony asymetrycznej. Jeśli z zewnątrz na oponie założonej do samochodu widzimy napis „INSIDE”, to oznacza, że została źle zamontowana! Napis „ROTATION” i strzałka wskazują z kolei kierunek obrotów opony.

Opony z zimową homologacją oznaczone są symbolem płatka śniegu na tle trzech szczytów górskich. Litery „M+S” oznaczają ogumienie przeznaczone do jazdy w trudnym terenie (błoto i śnieg). Technologię „Run Flat”, umożliwiającą dalszą jazdę po przebiciu opony, mogą – w zależności od producenta – symbolizować różne skróty (np. PAX na oponach Michelin czy EMT na produktach Goodyear).

Trwałość opon

Opony nie są wieczne, nawet jeśli z nich nie korzystamy. Ogólnie rzecz biorąc nie zaleca się korzystania z ogumienia starszego niż cztery-pięć lat, niezależnie od stopnia zużycia. Warto wiedzieć, że według polskiej normy nie można jako nowe sprzedawać opon wyprodukowanych wcześniej niż przed trzema laty. Ale jak określić wiek opony?

Informują o tym cztery ostatnie cyfry kodu, który najczęściej rozpoczyna się od liter DOT (oznaczają one dopuszczenie opony na rynek w USA). Dwie pierwsze oznaczają numer tygodnia w roku, a dwie ostatnie to skrócony rok. Przykładowo oznaczenie 1512 oznacza oponę wyprodukowaną w piętnastym tygodniu 2012 roku. Na oponach z lat 90. widnieje kod trzycyfrowy: rok oznacza ostatnia cyfra.

Głębokość bieżnika

Według przepisów nie można jeździć na oponach o bieżniku płytszym niż 1,6 milimetra. W praktyce nie należy dopuszczać do zużycia w stopniu większym niż 3 milimetry w przypadku opon letnich i 4 milimetry w zimówkach. Nadmierne starcie bieżnika widać na pierwszy rzut oka, ale można też posłużyć się specjalnym miernikiem. Prostą wersję można kupić już za kilka złotych.

Zalecenia ogólne

Pamiętajcie, by stosować jednakowe opony – w ostateczności w obrębie jednej osi. Regularnie trzeba kontrolować ciśnienie. Jeśli jeździmy na oponach całorocznych albo zimówki mamy na felgach i dokonujemy tylko zmiany kół, to trzeba też pamiętać o okresowym sprawdzaniu wyważenia kół i ogólnego stanu ogumienia.

Posted by Daniel Bień

One Comment

  1. Bardzo ciekawy wpis! Właśnie szukam opon zimowych. Co prawda jesień gościła u nas dość długo w tym roku, ale trzeba w końcu pomyśleć o zimówkach. Ten wpis wiele mi pomógł, bo wiem na co koniecznie zwrócić uwagę. Dzięki!

    Odpowiedz

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *