Aplikacja mobilna Ucando

Opony do samochodów dostawczych/busów osobowych charakteryzują się nieco inną specyfiką niż ma to miejsce w przypadku ogumienia zakładanego w autach osobowych. I nie chodzi tutaj wyłącznie o wytrzymałości bieżnika. Obciążenia, z jakimi zmagają się podczas codziennej eksploatacji koła samochodów dostawczych sprawiają, że kluczową kwestią w przypadku odpowiedniego doboru ogumienia jest jego jakość oraz właściwe dopasowanie do konkretnego modelu auta. Dlaczego nośność to arcyważny czynnik dla opon do busa i jakie ogumienie warto wybrać? Sprawdź.

Uniwersalna rola ogumienia

Opony samochodów dostawczych/busów, w tym również aut osobowych, pełnią szczególną rolę podczas transportu, ponieważ to od ich wytrzymałości zależy to, czy tego typu pojazd, nierzadko obciążony, dotrze w ogóle do miejsca docelowego.

Przede wszystkim amortyzują bardzo duże przeciążenia, mają ogromny wpływ na trakcję pojazdu, eliminują drgania przenoszone z drogi na konstrukcję auta, a także niwelują ryzyko uszkodzeń układu zawieszenia. W efekcie tylko odpowiednio dobrane ogumienie wpływa korzystnie na koszty transportu, chroniąc jednocześnie pojazd przed niepożądanymi awariami, które mogą wynikać z dużych przeciążeń.

Nośność opony kluczowym aspektem

Analizując, jakie opony dostawcze wybrać, należy kierować się przede wszystkim ich nośnością. Parametry te wyznacza indeks, który znajduje się na bocznej ścianie ogumienia. Odpowiada on na pytanie, jakie jest możliwe maksymalne, bezpieczne obciążenie, które jedna opona może „znieść”. Jest to kluczowy aspekt, na który należy zwrócić szczególną uwagę. Dotyczy to wszystkich rodzajów samochodów transportowych.

Przede wszystkim zaleca się dobieranie ogumienia z oznaczeniem „C” lub „LT”(z ang. Light Truck). Opony do samochodów dostawczych/busów, a także pojazdów ciężarowych mają wyższą nośność niż opony wzmocnione, np. 98/96, 101/99, 102/100, 104/102, 110/108 itp.  

Parametry nośności wskazują w zasadzie trzy symbole. Podstawowym jest właśnie oznaczenie C, które potwierdza wzmocnienie opony i wyższą nośność. Rzadziej spotykany jest symbol XL (Extra Load), który informuje, że dane ogumienie jest przeznaczone do użytkowania przy obciążeniach większych niż oferuje to standardowy model ogumienia. Ponadto, w przypadku opon używanych głównie w Stanach Zjednoczonych, dostępne są również na rynku produkty z symbolem LT. Pojawia się on na oponach również dostosowanych do transportu dostawczego. Wszystkie produkty tego typu są zbudowane z wytrzymalszych tworzyw niż bieżniki do aut osobowych. Jako wzmocnienie używa się w nich często dodatkowej warstwy osnowy.

Nośność opony kluczowym aspektem

Warto też wspomnieć, że koncerny produkują do aut dostawczych opony wzmacniane po to, aby były one w stanie przenieść o wiele większy ciężar niż standardowa opona w samochodzie osobowym. Najczęściej na oponach do takich pojazdów znajduje się informacja, że maksymalny poziom jej napompowania wynosi do 4.75 bar. Standardową oponę do „osobówki można napompować maksymalnie do niecałych 3 bar. Znając więc masę pojazdu oraz jego dopuszczalną ładowność, której nie wolno przekraczać, jesteśmy w stanie właściwie dobrać opony zgodne z wymaganiami konkretnego auta.

Opony w busie a średnie spalanie

Biorąc pod uwagę wszystkie parametry opon do busa lub auta dostawczego, warto również zwrócić uwagę na kwestię ich oporów toczenia. To one w sposób bezpośredni wpływają na koszt zużywanego podczas jazdy paliwa. W sytuacji, gdy korzysta z niego duży pojazd dostawczy, poruszający się często na dłuższych trasach, eksploatacja może być wysoce kosztowna.

W tym kontekście najważniejszą informacją jest etykieta, która mówi o energetycznej efektywności opony. Jest ona wyrażana w formie liter. Ogumienie o najwyższej efektywności energetycznej oznaczone jest literą A. Modele z najgorszym wynikiem posiadają indeks G. Takie oznaczenie pozwala ocenić, jaki jest potencjalny opór toczenia opony, który z kolei wpływa bezpośrednio na koszty eksploatacji samochodu podczas jazdy.

Warto również pamiętać, że ogólny stan ogumienia może także wpływać na ilość zużywanego paliwa. Chodzi przede wszystkim o odpowiednie ciśnienie w oponach, czyli ich napompowanie. Dodatkowym czynnikiem, który należy uwzględnić jest marka producenta opon. Renoma producenta ogumienia ma znaczenie!

Jakie konkretne opony do busa będą odpowiednie?

Jako UCANDO polecamy produkty wytypowane przez naszych specjalistów od ogumienia samochodowego. Oczywiście, dobrych opon dostępnych w sprzedaży jest więcej, jednak poniższe zestawienie to najbardziej optymalny wg nas wybór zarówno pod kątem jakości, jak i ceny:

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Grzegorz Kinczewski

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.