Amortyzator jest podzespołem, który zwykle instaluje się z kilkoma elementami dodatkowymi. Wśród nich są np. absolutnie niezbędne odboje. Czym są te elementy i dlaczego nie można się bez nich obejść? Jak ocenić stan odbojów, aby w odpowiednim momencie dokonać wymiany?

Czym są odboje?

Odbojami nazywa się niewielkie konstrukcje o zaokrąglonym kształcie, przymocowywane do amortyzatorów. Mogą być wykonane z rozmaitych materiałów, przeważnie jednak jest to tworzywo poliuretanowe, ewentualnie guma. Tworzywo poliuretanowe zapewnia dużą odporność na uszkodzenia mechaniczne, ale też na działanie czynników atmosferycznych. Materiał ten posiada zdolność znacznej absorpcji energii, co w przypadku odbojów jet niezwykle ważne. Gumowe odboje o wiele gorzej wypełniają swoje zadania, ponadto szybciej dochodzi do ich całkowitego zużycia. Ich cena jest niższa, jednak kupno odbojów nigdy nie wiąże się ze zbyt dużym wydatkiem, wydaje się zatem, że nie warto na nich oszczędzać.

Główne zadania odbojów

Najważniejszym celem instalacji odbojów jest zabezpieczenie amortyzatorów przed uszkodzeniami wywołanymi uderzeniami w nie innych podzespołów. Do wypadków tego typu dochodzi zwykle podczas jazdy po głębokich dziurach, czy po prostu wyjątkowo nierównej nawierzchni. Odboje ograniczają wszelkie ruchy w zawieszeniu, uniemożliwiając tym samym uderzanie o siebie poszczególnych podzespołów. Ponadto, element ten absorbuje energię wytwarzaną np. podczas wjeżdżania w głębokie kałuże, nie dopuszczając do uszkodzenia amortyzatora.

Osłony amortyzatorów

Warto w tym miejscu wspomnieć również o osłonach amortyzatorów, które niemal zawsze sprzedawane są w zestawach z odbojami. Są to tanie i mało skomplikowane elementy wspierające odboje w ochronie przed mechanicznym zniszczeniem amortyzatorów. Ponadto, gumowe osłonki na amortyzatory zmniejszają ryzyko korozji, a także chronią przed zanieczyszczeniami.

Jak sprawdzić i kiedy wymienić odboje?

Zaleca się, aby regularnie kontrolować stan odbojów, jak i osłonek na amortyzatorach. Ich niesprawne działanie zwiększa ryzyko awarii amortyzatorów, ponadto jazda samochodem staje się mniej komfortowa ze względu na drgania, luźne zawieszenie czy dźwięk uderzeń. Z pewnością większość powyższych zjawisk jest łatwa do zauważenia, przez co powinny one skłonić do natychmiastowej kontroli stanu odbojów. Wystarczy tak naprawdę spojrzeć na odbój, aby w momencie stało się jasne, czy jeszcze się do czegokolwiek nadaje. Jeżeli jest mocno zdarty, a co za tym idzie, stracił na grubości, niezbędna będzie wymiana.

Opublikowane przez Martyna Jędruch

Jeden komentarz

  1. Bardzo fajny artykuł. Ostatnio sporo czytałem na ten temat, bo niestety w pracy bardzo często muszę podróżować po różnego rodzaju drogach i amortyzatory są do wymiany o wiele za wcześnie. Dopiero tutaj znalazłem rzetelną odpowiedź. Dziękuje!

    Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *