Koło zamachowe dwumasowe to klasyczny przykład samochodowej części eksploatacyjnej, której żywotność jest ograniczona i prędzej czy później powstanie konieczność jej wymiany. Sygnałem, że czas na to już nadszedł, są pierwsze objawy zużycia koła dwumasowego. Problem w tym, że objawy te nie zawsze są oczywiste i często mogą wprowadzać w błąd. Co powinieneś zrobić, aby uniknąć w tym względzie pomyłki?

Jakie są najczęstsze objawy zużycia koła dwumasowego?

Eksperci niezwykle zgodnie za pierwszy i najważniejszy objaw zużycia koła zamachowego dwumasowego uznają dość specyficzne dźwięki dobiegające spod maski samochodu w momencie, gdy silnik pracuje na niskich obrotach. Dźwięki te w przypadku uszkodzonej „dwumasy” pojawiać się będą zarówno po odpaleniu auta, jak i przede wszystkim przy jego gaszeniu. Oprócz dźwięków, pojawić się również mogą wibracje przechodzące na nadwozie i pogarszające znacznie komfort jazdy.

Jak możesz samodzielnie sprawdzić, czy to faktycznie jest uszkodzona „dwumasa”?

Jeśli w Twoim samochodzie podczas opisanych wyżej sytuacji zaczną pojawiać się podejrzane, nieznane Ci wcześniej dźwięki, możesz samodzielnie przeprowadzić pewien prosty do wykonania test, który pozwoli z dużym prawdopodobieństwem potwierdzić lub wykluczyć uszkodzenie „dwumasy”. W tym celu powinieneś:

  1. Wybrać prosty i koniecznie bezpieczny odcinek drogi
  2. Rozpędzić się i wrzucić 3 bieg
  3. Gwałtownie przyśpieszyć, wciskając mocno pedał gazu
  4. Nasłuchiwać

Jeśli podejrzane dźwięki będą nadal się pojawiać to niemal na pewno przyczyną ich nie jest zużyte koło dwumasowe.

Co może dawać objawy podobne do zużytego koła dwumasowego?

Poprawne zdiagnozowanie koła dwumasowego bywa mocno utrudnione choćby tylko przez to, iż identyczne objawy mogą dawać również problemy z innymi podzespołami lub poszczególnymi elementami samochodu. Doskonałym przykładem będę tu poduszki silnika lub poduszki skrzyni biegów, których zerwanie również prowadzi do dziwnych odgłosów i drgań rozchodzących się po samochodzie.

Co wpływa na przyśpieszone zużycie „dwumasy”?

Na to pytanie istnieje jedna, zaskakująco prosta odpowiedź – na przyśpieszone zużycie koła zamachowego dwumasowego wpływa wszystko to, co wykracza poza przewidzianą przez konstruktorów normę. Oznacza to, że wszelkie zjawiska oraz zachowania wykraczające poza standard eksploatacji pojazdu, mają mniejszy lub większy wpływ na żywotność „dwumasy”. Szczególnie chodzi tu o:

  • tzw. strzelanie ze sprzęgła (gwałtowne puszczanie sprzęgła przy ruszaniu),
  • uruchamianie i gaszenie silnika bez wciśniętego sprzęgła,
  • wbijanie biegów na nie w pełni wciśniętym sprzęgle,
  • wszelkie awarie i usterki w obszarze układu napędowego (np. wypadanie zapłonów, problemy z wtryskiwaczami itp.)

Każdy z wymienionych wyżej czynników może sprawić, że koło dwumasowe z zakładanej żywotności 150 tys. km (średnio) dla samochodu z silnikiem Diesla, będzie w stanie poprawnie funkcjonować nawet 3 razy krócej. Ostatecznie to właśnie Ty, jako kierowca i właściciel samochodu, masz największy wpływ na to, jak długo Twoje koło dwumasowe będzie w stanie służyć Ci bez żadnych problemów.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Dominik Kakietek

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *