Aplikacja mobilna Ucando

Układ kierowniczy jest jednym z najważniejszych układów w całym samochodzie. Z kolei trudno sobie wyobrazić współczesne samochody bez wspomagania tego układu. A serce układu wspomagania kierownicy stanowi pompa wspomagania, która jednak nie jest elementem niezniszczalnym i czasem ulega awarii. Po czym poznasz, że w Twoim aucie to właśnie pompa wspomagania kierownicy wymaga naprawy?

Jakie objawy daje uszkodzona pomna wspomagania kierownicy? Po czym możesz rozpoznać awarię tego elementu?

Kiedy coś złego dzieje się z układem wspomagania kierownicy, pierwsze podejrzenie zawsze kierowane jest w stronkę pompy. W istocie to właśnie pompa bardzo często bywa przyczyną takich problemów, jak:

  • spadek efektywności układu wspomagania – kierownica wymaga wyraźnie większej siły do wykonania dowolnego obrotu;
  • falowanie efektywności układu wspomagania – kierownica najpierw chodzi lekko, a po chwili znowu bardzo ciężko (można to łatwo połączyć z wysokością obrotów silnika);
  • zacinanie się układu wspomagania – układ wspomagania raz działa, raz nie działa (efekt zapowietrzenia układu, co jest skutkiem rozszczelnienia pompy wspomagania lub niewłaściwego napięcia paska napędzającego pompę);
  • zapalenie się kontrolki układu wspomagania – znak, że pompa nie pracuje odpowiednio wydajnie, ulega przegrzaniu lub zapowietrzeniu, doszło do uszkodzenia czujnika lub sterownika pompy, albo też po prostu w układzie wspomagania kierownicy jest zbyt mało płynu;
  • charakterystyczne wycie pompy wspomagania – hałas ten, najpierw lekki, z czasem o bardzo dużym natężeniu (na dłuższa metę trudny do wytrzymania), pojawia się przy każdym obrocie kierownicą;
  • całkowity brak wspomagania – układ wspomagania kierownicy przestaje działać i kierowca musi radzić sobie wyłącznie przy użyciu własnych mięśni.

Każdy z tych objawów powinien Cię nakierować na problemy z pompą układu wspomagania, co nie znaczy jeszcze, że pompa musi zostać koniecznie wymieniona lub że to ona sama wymaga naprawy. Co jeszcze mogło się zepsuć?

Dlaczego nieprawidłowe działanie pompy wspomagania wcale nie oznacza konieczności jej wymiany?

Objawami, na które szczególnie powinieneś zwrócić uwagę, jest wspomniany wyżej hałas dobiegający od strony pompy wspomagania oraz spieniony płyn w zbiorniczku. Uszkodzona pompa wyje przez cały czas, niezależnie od obrotów, sam płyn w zbiorniczku również powinien być spieniony. Jeśli żaden z tych objawów nie występuje, a mimo to pojawia się np. falowanie efektywności układu wspomagania (wspomaganie raz jest lepsze, raz gorsze), uszkodzeniu uległa nie cała pompa, a wchodzący w jej skład zawór odpowiedzialny za regulację ciśnienia płynu do wspomagania.

Zawór pompy wspomagania jest niewielkim elementem współpracującym ze sprężynką. Oba te elementy znajdują się w pompie wspomagania, zanurzone w wypełniającym ją płynie. Z czasem może dojść np. do wyrobienia się sprężynki, co wystarczy do tego, aby pompa przestała działać wydajnie. Sprawę załatwi wymiana zaworu wraz ze sprężynką.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Grzegorz Kinczewski

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.