Ze sworzniem wahacza naprawdę nie ma żartów. Boleśnie przekonał się o tym już niejeden kierowca. Niejeden też w wyniku zaniedbań lub lekceważenia objawów usterki sworznia doprowadził do sytuacji zagrażającej nie tylko swojemu zdrowiu i życiu, ale też zdrowiu i życiu wszystkich pozostałych uczestników ruchu drogowego. Na co więc Ty sam koniecznie powinieneś zwracać uwagę? Jak postępować po wykryciu znacznego zużycia sworznia?

Jakie objawy daje uszkodzony sworzeń wahacza w stadium początkowym?

Znaczenie sworzni wahaczy dla naszego bezpieczeństwo jest ogromne. Świadomi tego producenci aut, niezależnie od marki, przykładają wszelkich starań do tego, aby ten właśnie elementu układu zawieszenia charakteryzował się wyjątkową trwałością i niezawodnością. Problem jednak w tym, że sworznie wahaczy podlegają naprawdę intensywnej eksploatacji z racji pełnionej funkcji oraz – szczególnie często w przypadku aut poruszających się po naszych drogach – ze względu na czas użytkowania pojazdu, coraz częściej wydłużany ponad zakładany przez producenta okres. W efekcie awaria sworznia wahacza nie należy wcale do rzadkości, a jej pierwszymi objawami są:

  • zauważalne, a często również doskonale słyszalne (przy poruszeniu kołem) luzy na tym właśnie elemencie zawieszania,
  • stuki i hałasy dobiegające podczas jazdy z okolic wahacza,
  • wyczuwalne pogorszenie jakości prowadzenia samochodu (koła reagują na ruchy kierownicy z opóźnieniem, opornie lub przy małych skrętach nawet wcale).

Każdy z tych objawów powinien być dla Ciebie sygnałem alarmowym, którego w żadnym wypadku nie należy ignorować. Być może sworzeń wahacza nie należy do części powszechnie uważanych za istotne, jednak jego awaria, a w efekcie nagłe zerwanie lub wybicie, może doprowadzić do prawdziwej katastrofy na drodze.

Czym grozi zlekceważenie pierwszych oznak uszkodzenia sworznia wahacza?

Zlekceważenie pierwszych objawów zużycia sworznia wahacza to prosta droga do nieszczęścia. Niewymieniony sworzeń nagle nie wytrzymuje i niemal zawsze dochodzi do tego podczas jazdy. Czym to grozi?

  • Jeśli do wybicia lub zerwania sworznia dojdzie podczas jazdy z niewielką prędkością, możesz uważać się za szczęśliwca. Szkody będą wprawdzie znaczne, lecz najprawdopodobniej unikniesz prawdziwej tragedii. Koło w takim przypadku zacznie poruszać się w losowo wybranym kierunku, a Ty stracisz kontrolę nad pojazdem. Jeśli w Twoim aucie występuje układ jednowahaczowy, koło zwyczajnie złoży się i ustawi poziomo względem nawierzchni. Uszkodzenia samochodu z pewnością będą poważne, być może jednak uda się uniknąć wypadku.
  • Zerwanie lub wybicie wahacza podczas jazdy z dużą prędkością, np. na autostradzie, to koszmar każdego kierowcy. Nagła utrata kontroli lub złożenie się koła w poziomie przy prędkości powyżej 60 km/h oznacza bardzo poważny wypadek, a nieraz wręcz katastrofę, w którą zaangażowanych bywa kilka pojazdów.

W jaki sposób niebezpieczeństwa tego można uniknąć? Wystarczy stała kontrola stanu zawieszenia i nieodwlekanie wymiany sworznia wahacza, kiedy tylko zostaną wykryte objawy jego zużycia. Tylko tyle i aż tyle.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Piotr Żaczek

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *