Aplikacja mobilna Ucando

Alternator jest samochodową prądnicą odpowiadającą za ładowania akumulatora. Samo sprzęgło alternatora, zwane czasem kółkiem alternatora, jest elementem łączącym alternator z napędem paskowym tego układu, przenoszącym napęd na prądnicę i redukującym drgania powstające podczas tego przenoszenia. Co się dzieje, gdy sprzęgło alternatora zaczyna szwankować? Jakie objawy dają kolejne stadia zużycia tego elementu?

Po czym możesz poznać, że sprzęgło alternatora uległo uszkodzeniu. Jak rozpoznać pierwsze i kolejne objawy?

Objawy awarii sprzęgła alternatora różnią się od siebie w zależności od stopnia uszkodzenia tego elementu. Jest to okoliczność i dobra i zła jednocześnie. Dobra, ponieważ daje możliwość wykrycie usterki na stosunkowo wczesnym etapie, kiedy to sprzęgło alternatora daje pierwsze symptomy nieprawidłowej pracy. Szybka reakcja pozwala uniknąć poważniejszych problemów, a przede wszystkim umożliwia wykonanie naprawy na spokojnie i w wybranym przez siebie momencie. A zła, ponieważ zlekceważenie tych pierwszych objawów może skończyć się bardzo nieprzyjemnie. Dlaczego?

Pierwsze objawy uszkodzonego sprzęgła alternatora to różnego rodzaju niepokojące dźwięki dochodzące z okolicy alternatora. Dźwięki te opisywane są najczęściej jako:

  • piszczenie – sugerujące problemy z paskiem,
  • stukanie – sugerujące problemy z napinaczem,
  • szum i hurgot – ten dźwięk wskazuje już wprost na samo sprzęgło alternatora.

Problem z hałasami wydawanymi przez sprzęgło alternatora jest ten, iż nie każdy kierowca może lub ma szanse je wyłapać. Trzeba mieć nie tylko czuły słuch, ale też umieć wyłapać w ogólnej kakofonii dźwięków dochodzących spod maski te, które nie powinny się pojawiać. A wyłowić je naprawdę warto. Dlaczego?

Uwaga! Przeoczenie pierwszych objawów uszkodzenia sprzęgła alternatora może skończyć się całkowitym zerwaniem tego elementu i pozbawieniem akumulator ładowania.

Jak powinieneś postąpić w przypadku zdiagnozowania uszkodzonego sprzęgła alternatora w swoim aucie?

Kiedy uszkodzeniu ulegnie alternator, kierowcy z reguły mają do wyboru dwie możliwości: wymianę lub regenerację. Jeśli uszkodzeniu ulegnie samo sprzęgło alternatora, jedyną możliwością pozostaje wymiana tego elementu.

Wymiana sprzęgła alternatora nie jest czynnością specjalnie skomplikowaną. Do jej przeprowadzenia wystarczy podstawowa znajomość mechaniki samochodowej wsparta przez niezbędne do tego narzędzia. Narzędziami, które bardzo się tu przydadzą, będzie niewielki klucz dynamometryczny oraz specjalny klucz do wykręcania sprzęgła alternatora.

Na co musisz uważać, kupując, a następnie montując samodzielnie nowe sprzęgło alternatora?

Wybierając nowe sprzęgło alternatora do swojego auta, rzeczą podstawową, na jaką musisz zwrócić uwagę, jest dopasowanie wymienianego elementu. Tak jak mamy do czynienia z różnymi alternatorami, tak też istnieją różne sprzęgła alternatora. Różnice pomiędzy nimi pozornie mogą wydawać się niewielkie, ale nawet one będą miały ogromne znaczenie. Nowe sprzęgło alternatora zawsze powinno być identyczne z tym, jakie założone było oryginalnie, dlatego zawsze dobrze jest sobie porównać nową część ze starą, zanim przystąpi się do wymiany.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Daniel Bień

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *