Aplikacja mobilna Ucando

Układ wydechowy jest nieustannie narażony na niszczycielskie działanie wysokich temperatur, szkodliwych substancji, drgań, przeciążeń i elementów znajdujących się na drodze. Wszystko to sprawia, że nawet najbardziej wytrzymały układ będzie musiał, wcześniej czy później, się poddać i odmówić posłuszeństwa. Dziś sprawdzimy, jakie są najczęstsze przyczyny oraz objawy awarii samochodowego układu wydechowego, a także odpowiemy na pytanie, co wymieniać i kiedy wymieniać poszczególne elementy tego systemu.

Układ wydechowy w samochodzie odpowiada za bezpieczne usuwanie spalin z silnika (z dala od kabiny pasażerskiej), wyciszenie przepływu gazów spalinowych, ograniczenie strat mocy jednostki napędowej oraz za oczyszczanie spalin ze szkodliwych substancji.

Współczesny, standardowy układ wydechowy jest zbudowany z:

Przyczyny i objawy

Polska infrastruktura drogowa przyczyniają się w dużej części do pojawiania się usterek samochodowego układu wydechowego. Oberwanie tłumika czy uszkodzenie rury często nie jest spowodowane wiekiem tych elementów, a nadmiarem przenoszonych drgań. Z drugiej jednak strony, im rzadziej eksploatujemy samochód, tym żywotność układu wydechowego jest, o dziwo, krótsza. Wszystko przez skraplającą się wodę w nagrzanych tłumikach, która nie odparowuje, jeśli samochód stoi w garażu, tworząc wraz z pozostałościami po spalaniu kwaśną, żrącą breję. Należy pamiętać, że na układ wydechowy oddziału wiele niekorzystnych czynników, jak np.:

  • bardzo wysoka temperatura spalin (dochodząca do 600–700 stopni Celsjusza)
  • ogromne wahania temperatury
  • drgania podczas jazdy (uszkodzenia elementów mocujących)
  • korozja wewnętrzna i zewnętrzna układu
  • duże obciążenia mechaniczne układu wydechowego, spowodowane pracą jednostki napędowej

Uszkodzenie poszczególnych elementów układu wydechowego jest w zasadzie tylko kwestią czasu i raczej jest to nieuniknione. O szybkości zużywania się części składowych wydechu decyduje również sposób eksploatacji samochodu. Co ciekawe, problemy częściej dotykają aut eksploatowanych głównie w mieście.

Najczęstsze objawy awarii układu wylotowego są zazwyczaj nienaturalne odgłosy i dźwięki dochodzące z wydechu. W przypadku uszkodzenia np. tłumika czy rury wydechowej samochód staje się bardzo głośny. Niekiedy odczuwalny jest we wnętrzu auta zapach spalin lub benzyny.  Zepsuty lub niesprawny układ wydechowy może być przyczyną złej pracy silnika, co w efekcie może doprowadzić nawet do jego zniszczenia. Z kolei np. przepalony tłumik nie będzie w stanie spełniać swojej funkcji, co spowoduje powrót spalin z powrotem do komory spalania i zagęszczenia tam powietrze, czego efektem będzie utrudniony proces spalania benzyny. W konsekwencji silnik zacznie się dławić i krztusić.

Wymiana czy naprawa?

W momencie pojawienia się awarii lub wykrycia jakiegokolwiek uszkodzenia elementów układu wydechowego niezbędna jest szybka naprawa lub wymiana poszczególnych części. Zazwyczaj problemy dotyczą wyłącznie jednego elementu układu wylotowego. Przypadki uszkodzenia całego systemu są sporadyczne i raczej należą do rzadkości.

Jeżeli występuje wyłącznie drobne uszkodzenie tłumika, wówczas można się zdecydować na naprawę tego elementu, co z reguły okazuje się tańszym rozwiązaniem niż zakup nowej części. Jeśli jednak zniszczenia tłumika są poważne, to naprawa nie będzie dobrym wyjściem z sytuacji, ponieważ w każdej chwili mogą powstać nowe uszkodzenia. Podobnie jest z pozostałymi elementami układu wydechowego.

Wymiana czy naprawa układu wydechowego

Jeszcze jakiś czas temu na rynku funkcjonowało wiele serwisów specjalizujących się wyłącznie w naprawach wydechu. Obecnie niekoniecznie. Teraz warsztaty zalecają od razu wymianę rur/tłumika lub całego wydechu mimo tego, że nie zawsze jest to konieczne.

Co można naprawiać?

  • Można spawać wszystkie elementy mocujące tłumik
  • Można naprawiać urwaną od tłumika rurę wydechową, pod warunkiem że wewnątrz tego elementu nie ma poważnych zniszczeń.
  • Zamiast oryginalnego tłumika można wykorzystać uniwersalny zamiennik. Pospawanie czy dosztukowanie elementów to koszt rzędu kilkudziesięciu złotych. Przy bardziej skomplikowanych operacjach trzeba będzie wydać od 200 do 300 zł.
  • Można naprawiać oderwane mocowania i wieszaki rury wydechowej.
  • Można również zdecydować się na naprawę pękniętych lub odłamanych rur wydechu, niewielkich otworów i pęknięć tłumików, a także pękniętych kolektorów wydechowych.
Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Grzegorz Kinczewski

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *