Aplikacja mobilna Ucando

Jeżeli, z różnych względów, nie mamy możliwości założenia w samochodzie alufelg, warto stosować kołpaki ze względów czysto praktycznych. Nie tylko chronią one felgi przed uszkodzeniami, np. w wyniku bliskiego spotkania z krawężnikiem, ale również zapewniają ich dodatkowe zabezpieczenie przed brudem oraz korozją. Czy warto inwestować w kołpaki? Jak najbardziej! Pamiętać jednak należy o kilku podstawowych zasadach podczas ich montażu.

Dobór kołpaków do felg

Zgodnie z powszechnie obowiązującą definicją, kołpak to osłona felgi samochodowej. Ma ona znaczenie estetyczne, chroni śruby oraz częściowo felgę, a także elementy zawieszenia koła. Kołpak może być wykonany z metalu lub tworzyw sztucznych. Mocowany jest na wcisk za pomocą zaczepów, poprzez przykręcenie śrubami do felgi lub za pomocą opaski zaciskowej.

Przed wyborem kołpaków, należy poświęcić chwilę na ich właściwy dobór do felg. Dobrej jakości kołpaki powinny odpowiednio mocno przylegać do felgi. Niestety, najtańsze produkty dostępne na rynku często odpadają w czasie jazdy. Należy także zwrócić uwagę, czy konkretny model kołpaka nie zasłoni wentylu opony, co później uniemożliwi napompowanie koła.

Kołpaki stosuje się wyłącznie do obręczy stalowych. Aluminiowe felgi nie zapewniają właściwego utrzymania kołpaka, a śruby w nich zakrywa się małymi dekielkami. Kołpaki powinny być stosowane zwłaszcza na zniszczoną obręcz dla poprawy efektu wizualnego.  Rozmiar kołpaka dobieramy zawsze pod rozmiar felgi. W przypadku felgi „szesnastki”, odpowiedni do niej kołpak będzie miał 16 cali.

Jak zamontować kołpaki?

Jak zamontować kołpaki?

Kołpak to nie tylko kawałek plastiku, ale również stalowy pierścień, który utrzymuje całość na miejscu. Jego zadaniem jest rozpychanie wszystkich mocowań, co pozwala na stabilniejsze zamontowanie kołpaków na feldze stalowej.

Jeżeli demontujemy stare kołpaki, warto wyjąć z nich pierścień i dopasować rozmiar w nowych kołpakach dokładnie do niego. Wówczas kołpak zostanie idealnie spasowany, zyskując solidne mocowanie.

Etap 1. Przed zamocowaniem kołpaka, należy zdjąć zbędne pokrywy i dokładnie oczyścić felgę.

Etap 2. Stalowy pierścień rozprężający trzeba ustawić w pozycji wycięcia pod wentyl i wcisnąć go do gniazd w łapkach zaciskowych.

Etap 3. Teraz należy przyłożyć kołpak do felgi w taki sposób, aby miejsce na wentyl w kołpaku pokrywało się z wentylem na feldze.

Etap 4. W dolną część felgi nakładamy kołpak i pomagając sobie kolanem, podpieramy go. Górne łapy zaciskowe należy przycisnąć (uchylić) palcami od góry w dół kołpaka i jednocześnie wcisnąć kołpak do wewnątrz felgi, a następnie na całym obwodzie koła docisnąć kołpak do felgi.

Praktyczna rada – miejsce na wentyl musi wchodzić do środka obręczy, a nie na zewnątrz. Od wentyli należy również zacząć zakładanie całej części na kole.

Kołpaki można również zabezpieczyć opaską zaciskową (tzw. trytką), ale tylko wtedy, gdy jest to konieczne. Dostępne są także kołpaki z dodatkowymi mocowaniami. W przypadku ich braku, można dokupić opaski przezroczyste lub zlewające się kolorem z kołpakiem.

Zakładając łańcuchy śniegowe na koła, kołpaki należy zdemontować.

Na koniec ważna rada! W przypadku zakupu kołpaków uniwersalnych, przeznaczonych do większości współczesnych samochodów, mogą one wchodzić na felgę zbyt luźno lub za ciasno. W takiej sytuacji należy skorygować średnicę pierścienia rozprężnego w miejscu wygięcia na wentyl poprzez rozciągnięcie pierścienia (gdy kołpak wchodzi za luźno) lub ściśnięcie pierścienia (gdy kołpak wchodzi za ciasno). Do przeprowadzenia takiej operacji wystarczy użyć zwykłych kombinerek.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Daniel Bień

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *