Aplikacja mobilna Ucando

Opony mają bezpośredni kontakt z nawierzchnią, dlatego ich konstrukcja ma ogromny wpływ na prowadzenie i drogę hamowania pojazdu. Pęknięcia w oponach mogą mieć różne przyczyny i mogą być mniej lub bardziej niebezpieczne. Nie należy ich jednak lekceważyć, ponieważ mogą pojawić się również w miejscach niewidocznych na pierwszy rzut oka. W tym artykule dowiesz się wszystkiego, co warto o nich wiedzieć.

Co powoduje pęknięcia na oponach?

Mikropęknięcia w oponach mogą być spowodowane różnymi czynnikami. Przede wszystkim powstają one w mirę upływu czasu, kiedy opona po prostu zużywa się i starzeje. Z tego powodu należy pamiętać o ich wymianie najpóźniej po sześciu latach.

Decydujący wpływ na żywotność opon i powstawanie mikropęknięć ma jednak światło słoneczne. Dlatego też opony pojazdów, które nie są garażowane, zużywają się szybciej. Opona, która jest stale wystawiona na działanie promieniowania UV, z czasem staje się mniej elastyczna, a guma mniej przyczepna. Jeśli więc parkujesz samochód na zewnątrz, postaraj się zapewnić oponom trochę cienia.

Aby opóźnić powstawanie mikropęknięć, nie należy także podczas parkowania wjeżdżać na krawężnik ze zbyt dużym impetem. Takie uderzenie z pewnością doprowadzi do szybszego zużycia opony. Najniebezpieczniejsze w tego typu parkowaniu jest to, że pęknięcia tworzą się powoli i zazwyczaj pozostają niezauważone. Mikrouszkodzenia mogą z czasem doprowadzić nawet do rozerwania opony.

Jak rozpoznać, że opona ma mikropęknięcia?

Pęknięcie opony objawia się zazwyczaj mniej lub bardziej stopniową utratą powietrza. Z tego powodu należy regularnie sprawdzać ciśnienie powietrza w oponach, najlepiej przy każdym tankowaniu. Warto również regularnie sprawdzać bieżnik oraz wewnętrzne i zewnętrzne ściany boczne wszystkich opon. Podczas kolejnego przeglądu przyjrzyj się dokładnie oponom i poszukaj zanieczyszczeń, wybrzuszeń lub innych śladów uszkodzeń.

Co zrobić, gdy opona ma pęknięcia?

Jeśli masz duże pęknięcie, jedynym rozwiązaniem jest wymiana opony. W przypadku mniejszych uszkodzeń tymczasowo możesz też użyć uszczelniacza do opon. Ten produkt jednorazowego użytku zwykle wykonany jest z płynnego lateksu. Wpompowany pod ciśnieniem uszczelniacz zaklei drobne pęknięcia, a przy okazji przywróci prawidłowe ciśnienie w oponach. Pamiętaj, aby po napełnieniu natychmiast ruszyć samochodem, aby uszczelniacz równomiernie rozprowadził się w oponie. Uszczelniacz warto mieć w samochodzie, ponieważ podczas podróży będzie on wygodniejszym rozwiązaniem niż skomplikowana wymiana opony na poboczu drogi. Niemniej jednak jest to tylko rozwiązanie awaryjne oraz dla samochodów osobowych.

Stara opona z dużym bieżnikiem

Bez względu na to, czy są to opony letnie, zimowe czy całoroczne, minimalna głębokość bieżnika jest niezbędna do bezpiecznej jazdy. W Europie wartość ta jest prawnie ustalona na 1,6 mm dla opon samochodowych i motocyklowych oraz 1,0 mm dla lekkich motocykli. Takie ograniczenie głębokości bieżnika nie gwarantuje jednak całkowitego bezpieczeństwa.

Zadaniem rowków bieżnika  jest jak najszybsze odprowadzanie wody z opony na mokrej nawierzchni. Przyczepność opon wzrasta wraz z głębokością bieżnika, a droga hamowania ulega odpowiedniemu skróceniu. Dlatego naprawdę bezpieczna głębokość bieżnika powinna wynosić co najmniej 3 mm w przypadku opon letnich i co najmniej 4 mm w przypadku opon zimowych lub całorocznych.

Przy prędkości około 50 km/h droga hamowania wynosi około 25 metrów. W przypadku zużytych opon bez minimalnej głębokości bieżnika wydłuża się ona o prawie pięć metrów. Co więcej, w niektórych krajach europejskich opona zimowa o głębokości bieżnika mniejszej niż 4 milimetry jest uważana za oponę letnią i nie można nią jeździć po niektórych drogach w zimie.

Ważne! Jeśli w oponie samochodowej jest za małe ciśnienie powietrza, droga hamowania także będzie się zwiększać. Nawet o 0,5 bara mniej w oponach wydłuża tę odległość o około dziesięć procent. Przykład: podczas nagłego hamowania z prędkości 100 km/h droga hamowania wydłuża się o 7 metrów nawet przy optymalnym bieżniku o wysokości 8 mm!

Jak sprawdzić głębokość bieżnika?

Na obwodzie opony w sześciu miejscach na podstawie bieżnika znajdują się małe wypukłości. Te dobrze widoczne znaczniki nazywane są TWI (Treadwear Indicator) i wskazują dopuszczalne zużycie bieżnika opony. Gdy ich grzbiety zrównają się z klockami bieżnika, oznacza to, że jego głębokość jest już mniejsza niż minimalna, wynosząca 1,6 mm. Na takich oponach nie powinno się już jeździć.

Jakie opony mają lepszy wpływ na drogę hamowania?

Opony z odpowiednim bieżnikiem są niezbędne do szybkiego zatrzymania pojazdu podczas hamowania. Szerokie opony są raczej wadą, ponieważ podczas opadów deszczu słabiej odprowadzają wodę i powodują większe trudności z hamowaniem. Węższe opony mają lepszą przyczepność w deszczu i skracają drogę hamowania.

Opony nieznanych producentów wabią bardzo niskimi cenami, jednak nie mają one najlepszej skuteczności hamowania, co zostało udowodnione w wielu testach. Aby bezpiecznie jeździć, należy więc korzystać z najnowszej technologii i zainwestować w opony markowe. Są one nieustannie ulepszane oraz testowane przez producentów w ich własnych działach badawczych.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Grzegorz Kinczewski

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *