Aplikacja mobilna Ucando

Samochodowy układ napędowy to nie tylko silnik i skrzynia biegów. Coś jeszcze musi poruszać kołami, aby pojazd mógł ruszać i przemieszczać się z punktu A do punktu B. Jest taki mechanizm, o którego istnieniu przeciętny kierowca nie ma nawet zielonego pojęcia. Jednak właściciele samochodów z nalepką „4×4” na pewno już wiedzą, o który mechanizm chodzi.

Różnica prędkości obrotowej

Mechanizm różnicowy, najprościej rzecz ujmując, to system odpowiedzialny za to, aby koła na osi napędzanej nie obracały się z tą samą prędkością. Z bardziej fachowego punktu widzenia, mechanizm różnicowy ma zapewnić kompensację różnicy prędkości obrotowej półosi kół osi napędowej w momencie pokonywania przez nie powierzchni o różnych długościach. Mechanizm różnicowy nazywa się często dyferencjałem, a jego historia sięga o wiele dalej niż same dzieje współczesnej motoryzacji. Prawdopodobnie pierwowzór dzisiejszego dyfra wiele wieków temu wymyślili i zastosowali w powszechnym użyciu Chińczycy.

Można założyć, że samochód pozbawiony mechanizmu różnicowego mógłby poruszać się praktycznie jedynie po linii prostej, a pokonywanie zakrętów takim pojazdem byłoby bardzo utrudnione, o ile nie niemożliwe. Podczas wykonywania skrętu koła po zewnętrznej stronie łuku muszą pokonywać o wiele dłuższą drogę niż koła wewnętrzne. Mechanizm różnicowy umożliwia kolom zewnętrznym poruszanie się szybciej od tych wewnętrznych, bez konieczności przerywania ciągłości napędu. Gdyby nie dyferencjał, to najprawdopodobniej jedno z kół na osi napędzanej ślizgałoby się po nawierzchni drogi. To on również zapobiega powstawaniu niepożądanych naprężeń w układzie napędowym, zmniejszając tym samym ryzyko awarii, niwelując zużycie paliwa oraz zbyt szybkie zużycie opon.

Jak to działa?

Mechanizm różnicowy zbudowany jest z kilku stożkowych kół zębatych, które znajdują się w wirującej obudowie. Ta z kolei jest połączona z kołem talerzowym. Przeniesienie momentu obrotowego z przekładni na koła napędzane odbywa się w momencie, gdy tzw. wałek atakujący napędza koło talerzowe za pomocą specjalnej przekładni hipoidalnej. Przekładnia tego typu charakteryzuje się zazwyczaj wichrowatymi osiami oraz łukowatymi liniami zębów, dzięki czemu mechanizm jest w stanie przenosić nawet bardzo duże obciążenia. W samochodach napędzanych na przednią oś, koło talerzowe ma proste lub skośne zęby znajdujące się na zewnętrznym obwodzie wałka. Takie rozwiązanie jest na pewno prostsze w swej budowie i obsłudze, a także tańsze w produkcji oraz eksploatacji.

W samochodach z napędem na tylną oś dyferencjał jest najczęściej schowany w metalowej obudowie, którą zazwyczaj dobrze widać pod podwoziem (wystarczy spojrzeć na tylny most). W takim mechanizmie znajduje się krzyżak, na którym osadzone zostały koła zębate, nazywane satelitami. Krążą one wokół krzyżaka, wywołując obrót kół zębatych, które z kolei wprawiają w ruch koła na osi samochodu. W momencie, gdy koła auta kręcą się z różną prędkością względem siebie, wówczas satelity obracają się jeszcze na ramionach krzyżaka.

Hardcorowe rozwiązanie

Dla prawdziwych miłośników jazdy w ekstremalnie trudnych warunkach, których nie interesuje jakieś tam różnicowanie prędkości kół, wymyślono blokadę dyferencjału. Takie rozwiązanie to już naprawdę hardcorowy pomysł na kierowanie autem, ponieważ wymaga od kierowcy dużej wprawy i sporego doświadczenia. Blokadę stosuje się w samochodach terenowych z prawdziwego zdarzenia, które są przeznaczone do rasowego off roadu, nie zaś w samochodzikach, które tylko w nazwie mają 4×4.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Piotr Żaczek

Jeden komentarz

  1. Jak już się o tym czyta to wydaje się oczywiste, że jedno koło musi poruszać się wolniej od drugiego, ale nigdy się nad tym nie zastanawiałem. Dopiero jak coś się zepsuło to człowiek sobie przypomniał, że w aucie jest coś takiego jak dyferencjał. Trochę rozumiem tych szaleńców co dyferencjał wyłączają działa to pewnie na podobnej zasadzie jak myślenie „automatyczna skrzynia biegów to nie dla mnie, lubię mieć kontrolę nad swoim samochodem”

    Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *