Pisk powstający podczas ostrego hamowania samochodu nie jest niczym dziwnym, ani też specjalnie niepokojącym. Gorzej jeśli hamulce zaczynają piszczeć przy najmniejszym choćby naciśnięciu na pedał hamulca. Skąd bierze się ten nieprzyjemny dźwięk? Co może być jego bezpośrednim źródłem i jak można sobie z tym poradzić?

Co sprawia, że hamulce piszczą?

To, co odbieramy jako niezwykle nieprzyjemny, głośny pisk powstających podczas hamowania samochodu – wyjaśnia ekspert Ucando.pl – jest w rzeczywistości falą dźwiękową powstającą na skutek drgań poszczególnych elementów układu hamulcowego. Co ciekawe, drgania te mogą wywoływać równie dobrze dźwięki, których ludzkie ucho nie jest w stanie usłyszeć. Można więc śmiało założyć, że w wielu samochodach mamy do czynienia z piszczącymi hamulcami, lecz nie zawsze pisk ten pozostaje dla nas słyszalny. Kiedy już jednak słyszymy go wyraźnie, to znak, że należy bliżej zainteresować się problemem i przynajmniej spróbować określić, co może być bezpośrednią przyczyną nieprzyjemnych dźwięków.

Które elementy układu hamulcowego mogą odpowiadać za tzw. „piszczenie hamulców”?

Kiedy hamulce zaczynają piszczeć przy każdej okazji, właściciela auta czeka niełatwe dochodzenie w sprawie ustalenia bezpośredniego sprawcy całego zamieszania. A jest to o tyle trudne, że pisk ten może wywoływać co najmniej kilka elementów układu hamulcowego, przy czym najpoważniejsze podejrzenia należy skierować na:

  1. Klocki hamulcowe – najczęściej to one są źródłem pisku, zwłaszcza jeśli zostały nieodpowiednio dobrane, źle zamontowane, niewłaściwie eksploatowane lub zwyczajnie są słabej jakości.
  2. Zacisk hamulca – wystarczy zakrzywienie tej części, brak odpowiedniego smarowania prowadnic lub zaklinowanie, aby hamulce zaczęły piszczeć nie do zniesienia.
  3. Tarcze hamulcowe – zużyte lub nierówno starte tarcze hamulcowe w połączeniu nawet z nowymi klockami potrafią być źródłem niezwykle przenikliwego, piszczącego dźwięku.
  4. Specyfikę konstrukcji danego modelu samochodu – w niektórych autach hamulce piszczą częściej i głośniej niż w innych. Kilka modeli posiada taką konstrukcję układu hamulcowego, która zwyczajnie sprzyja temu zjawisku, czego przykładem jest choćby Peugeot 206.

Piszczące hamulce mogą również być efektem zamontowania klocków o określonym typie mieszanki lub skonfigurowaniu ich z konkretnym rodzajem tarczy. Jest to również zjawisko typowe dla niektórych aut sportowych.

Jak przeciwdziałać piszczącym dźwiękom towarzyszącym hamowaniu?

Spośród wszelkich rozwiązań mogących zapobiec piszczeniu hamulców, należy wyróżnić dwa:

  1. Właściwa konserwacja i odpowiednia eksploatacja hamulców – w tym również częste przeglądy oraz (jeśli trzeba) wizyty u mechanika.
  2. Umiejętny dobór poszczególnych części zamiennych do układu hamulcowego – ze szczególnym uwzględnieniem marki i rodzaju klocków oraz tarcz hamulcowych, a także ich wzajemnego spasowania.

Chcąc ustrzec się problemu z piszczącymi hamulcami, należy więc przede wszystkim dbać o cały układ hamulcowy, dokonywać wszelkich wymian według zalecanego przez producenta interwału, wybierać części zamienne dobrej jakości i najlepiej wyłącznie od sprawdzonego dostawcy. Wymieniając tarcze i klocki, warto też sięgnąć po produkty tej samej firmy – ta zasada ułatwia spasowanie ze sobą obu elementów i tym samym pozwala uniknąć przejmujących pisków, od których wszystkim wokół włosy stają na głowie.

Opublikowane przez Piotr Żaczek

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *