Kolumna McPhersona to obecnie jedno z najpopularniejszych rozwiązań stosowanych do budowy przedniego zawieszenia samochodowego, natomiast jej łożysko jest z kolei najważniejszą częścią w całym amortyzatorze. Dowiedzmy się, czym jest łożysko McPhersona, za co odpowiada oraz jakie są największe bolączki tego elementu.

Poduszka amortyzatora

Amortyzator McPhersona pełni w zasadzie dwie role w układzie zawieszenia. Po pierwsze, ma on za zadanie tłumić wszelkie nierówności pojawiające się na nawierzchni drogowej. Po drugie, kolumna McPhersona ustawia w odpowiedni sposób koło pojazdu w stosunku do nawierzchni jezdni. Ta funkcja wymaga od amortyzatora częściowej skrętności kolumny, co umożliwia górne mocowanie w postaci łożyska tocznego oraz gumowego elementu pochłaniającego drgania, które określa się również mianem poduszki amortyzatora.

Objawy awarii łożyska McPhersona

Łożysko McPhersona, jak i cała konstrukcja, jest poddawane ogromnym przeciążeniom w czasie jazdy, co rodzi ryzyko jego uszkodzenia i tym samym konieczność nieuchronnej wymiany. O uszkodzeniu łożyska w kolumnie McPhersona może świadczyć m.in. charakterystyczne pukanie pojawiające się podczas skrętu kół, skrzypienie, odgłos przypominający rozprężanie sprężyny lub też duży opór stawiany podczas kręcenia kierownicą. Niestety, wraz z coraz szybszym rozwojem zaawansowanych układów wspomagania kierownicy, coraz trudniej jest wyłapać wszelkiego rodzaju nieprawidłowości w działaniu zarówno układu jezdnego, jak i poszczególnych elementów układu zawieszenia. Często w wyniku całkowitego zablokowania łożyska w kolumnie, dochodzi do obracania się sprężyny w gnieździe, czego objawem są sprężyste strzały lub donośne skrzypienie wydobywające się z okolic przednich amortyzatorów.

Każde uszkodzenie lub zużycie łożyska amortyzatora, a także gumowego elementu mocowania kwalifikuje się do natychmiastowej wymiany. Warto to zrobić podczas wymiany samych amortyzatorów, przy okazji zakładając nowe odboje oraz osłony. Według zaleceń ekspertów, stan łożysk amortyzatorów należy kontrolować przynajmniej raz na 20 tys. przejechanych kilometrów, a obowiązkowy serwis tych elementów powinien być przeprowadzony po przebiegu 100 tys. kilometrów.

Łożyska tylnego zawieszenia

Uszkodzone łożyska amortyzatorów to nie tylko domena przedniego zawieszenia. Szczególnie w modelach samochodów z grupy PSA, a także w niektórych autach marki Renault dochodzi często do zużycia łożysk tylnej belki. Taka przypadłość dotyka również niektórych modeli Fiata, jednak to francuskie auta zmagają się najczęściej z dość delikatną i stosunkowo kłopotliwą konstrukcją łożysk igiełkowych. Ich największą zmorą jest korozja, która prowadzi do pojawienia się na mocowaniach wahaczy zbyt dużego luzu. Objawia się to skrzypieniem tylnego zawieszenia, a w późniejszej fazie ustawieniem się pochylenia kół tylnej osi w pozycji minusowej (dolna część kół jest szerzej ustawiona niż górna). Jazda z uszkodzonymi łożyskami belki tylnej jest nie tylko mało komfortowa, ale również niebezpieczna. Degradacja tych elementów powoduje gorszą trakcję samochodu, słabsze jego prowadzenie, a w skrajnych przypadkach może doprowadzić do urwania wahacza.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Dominik Kakietek

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *