Płyn do spryskiwaczy to produkt, którego podstawowym zadaniem jest dbanie o dobrą widoczność podczas jazdy samochodem. To on w dużej mierze zapewnia kierowcy bezpieczeństwo podczas prowadzenia auta. Czy powinno się wymieniać płyn do spryskiwaczy z letniego na zimowy? Podpowiadamy, jak to zrobić i dlaczego.
Płyn letni vs zimowy
Zimowy płyn do spryskiwaczy zawiera wysokie stężenie alkoholu, co chroni go przed zamarzaniem. Jest to główna różnica pomiędzy płynem zimowym i letnim, która ma jednak ogromny wpływ na zapach płynu. Wyższa zawartość alkoholu może niekiedy powodować podrażnienie górnych dróg oddechowych, a w skrajnych przypadkach może nawet wywołać odruch wymiotny. Mniejsza zawartość alkoholu w letnim płynie sprawia, że pachnie on przyjemniej i jest bezpieczniejszy dla zdrowia.
Letni płyn do spryskiwaczy zawiera znacznie więcej detergentów, które są odpowiedzialne za usuwanie cięższych zabrudzeń i produktów organicznych. W płynie zimowym natomiast nie jest konieczne stosowanie tak wysokiego stężenia detergentów, ponieważ zawiera on wysoką zawartość alkoholu, który jest jednocześnie najbardziej skutecznym środkiem w pozbywaniu się brudów i osadów.
Uspokajamy jednak – letnie płyny zazwyczaj nie zamarzają w temperaturze 0 stopni Celsjusza, więc ryzyko uszkodzenia zbiornika, przewodów czy silniczka spryskiwaczy jest tutaj minimalne. Co ważne, z uwagi na odpowiednią zawartość alkoholu wiele płynów letnich nie zamarza także w temperaturach rzędu minus 5 stopni Celsjusza.
Niemniej jednak należy pamiętać, że chodzi o odpowiednią widoczność na drodze, a więc o nasze bezpieczeństwo. Rozpylony na szybę płyn momentalnie się schładza w niskich temperaturach, co w połączeniu z zimnym wiatrem sprawia, że spryskanie szyby letnim płynem w czasie nawet niewielkich mrozów może prowadzić do utworzenia się na niej cienkiej warstwy lodu.
Jak wymienić płyn do spryskiwaczy?
Płyn do spryskiwaczy najlepiej wymienić w sposób naturalny, czyli poprzez dolewanie koncentratu płynu zimowego do pozostałości letniego w zbiorniku. Mieszanie dwóch rodzajów produktów nie zaszkodzi systemowi spryskiwaczy, a wręcz pomoże skuteczniej obniżyć temperaturę zamarzania płynu. Dużą zaletą naturalnej metody wymiany płynu jest również brak konieczności natychmiastowego usuwania płynu ani też celowego zużywania całości cieczy znajdującej się w układzie.
A co z wymianą płynu zimowego na letni? W tym przypadku można zadziałać analogicznie, a więc do pozostałości produktu zimowego dolewać nowy preparat. W obu przypadkach warto zaraz po zmianie płynu dokładnie wyczyścić przednią szybę nowym płynem. Pozwoli to świeżej mieszance rozejść się skuteczniej po zbiorniku, pompce oraz przewodach spryskiwaczy.
Czy można mieszać płyn do spryskiwaczy?
Oczywiście, że tak. Należy jednak pamiętać o kilku podstawowych zasadach.
- Płyn zimowy można mieszać z letnim wtedy, gdy temperatura na zewnątrz jest dodatnia.
- Nie należy dolewać płynu zimowego do letniego bezpośrednio w momencie nadejścia zimy. Taka czynność najczęściej prowadzi do zamarznięcia płynu, co może z kolei doprowadzić do uszkodzenia układu spryskiwaczy.
- Tworzenie mieszanki płynu letniego z zimowym na własną rękę nie jest dobrym pomysłem. Jeżeli np. rozcieńczymy płyn, który nie zamarza do -22 stopni Celsjusza pół na pół z letnim płynem, wówczas taka mieszanka nie będzie zamarzać nie do -11 stopni Celsjusza, lecz do -7 stopni Celsjusza lub mniej. To może przysporzyć wielu problemów podczas jazdy w mrozie i narobić szkód w całym układzie.
Letni płyn do spryskiwaczy zimą – czy to bezpieczne?
Jak już wspominaliśmy, prawdopodobieństwo zamarznięcia letniego płynu w zbiorniczku spryskiwaczy jest stosunkowo niewielkie, a jeśli nawet, to konsekwencje w takim przypadku będą znikome. Oczywiście zamarzająca ciecz zwiększa swoją objętość, ale z reguły jest ona kierowana w górę poprzez plastikowy przewód do uzupełniania zapasu płynu. Niekiedy może dojść do odłączenia się tego przewodu od zbiornika, w efekcie czego próba uzupełnienia płynu zakończy się wyciekiem. Wystarczy jednak zamocować przewód z powrotem na swoim miejscu, aby usunąć taką usterkę.
Jeśli już dojdzie do zamarznięcia płynu, mogą pojawić się problemy z niedrożnością przewodów oraz zablokowaniem się pompki spryskiwacza. Jeżeli kilkukrotne próby spryskania szyby zakończa się fiaskiem, należy zaniechać dalszych tego typu czynności. Czop lodowy w którymś z przewodów może doprowadzić chociażby do ich wypięcia lub spękania (w niskich temperaturach plastikowe dysze i przewody stają się bardzo kruche). W takiej sytuacji samochód powinien trafić do ciepłego miejsca celem ogrzania i rozpuszczenia zamarzniętego płynu.