W Twojej skrzynce narzędziowej znajduje się zapewne wiele narzędzi potrzebnych do przeprowadzania najróżniejszego rodzaju napraw, wymiany części czy zwykłej konserwacji. Jednak czy wśród nich znalazło się również miejsce dla dobrego klucza dynamometrycznego? Jeśli lubisz sam majsterkować przy swoim aucie i nie chcesz ograniczać się wyłącznie do podstawowych czynności, klucz dynamometryczny będzie Ci po prostu niezbędny. Dlaczego?

Czym jest klucz dynamometryczny i do czego się go używa?

Klucz dynamometryczny jest formą rozwojową standardowych kluczy stosowanych przy dokręcaniu i odkręcaniu połączeń śrubowych. W odróżnieniu od nich, klucz dynamometryczny pozwala dokręcać śruby ze ściśle określoną siłą, czyli z tzw. momentem. Posługując się kluczem dynamometrycznym, możesz ustalić pożądany moment (zgodny z zaleceniami producenta samochodu), z jakim chcesz dokręcić połączenie śrubowe, bez obawy, że przekroczysz narzucony sobie limit. Po co to wszystko?

We wszelkiego rodzaju poradnikach dla kierowców-majsterkowiczów przygotowywanych w formie nagrań video coraz częściej można spotkać się z tym, że występujący w nich mechanik używa właśnie klucza dynamometrycznego. Często też zaznacza, iż do określonej czynności klucz dynamometryczny jest obecnie niezbędny i używanie standardowego klucza może być wręcz niebezpieczne – grozi bowiem uszkodzeniem śruby lub niewystarczająco solidnym dokręceniem jej. Współczesne samochody posiadają coraz więcej części aluminiowych oraz łączeń stal-aluminium, które pozostają szczególnie wrażliwe na zbyt dużą siłę dokręcania śrub. Elementy te jednocześnie często mają duży wpływ na pracę samochodu lub na Twoje bezpieczeństwo, dlatego muszą być łączone czy dokręcane z odpowiednio dużą siłą. Aby siłę tę osiągnąć i jednocześnie nie doprowadzić do uszkodzenia śrub, niezbędne staje się po prostu użycie klucza dynamometrycznego – poleganie na samym tylko wyczuciu może okazać się zgubne.

Jakie rodzaje kluczy dynamometrycznych warto znać?

Klucze dynamometryczne stosowane są nie tylko w motoryzacji, ale w bardzo wielu najróżniejszych gałęziach przemysłu. Wprawdzie ich przeznaczenie pozostaje zawsze takie samo, jednak szczegółowe zasady działania zależą już od ich rodzaju i budowy. Jakie rodzaje kluczy dynamometrycznych możesz znaleźć na polskim rynku narzędzi?

  • Klucz dynamometryczny wskazówkowy – klasyczny klucz dynamometryczny z podziałką wskazówkową o dokładności do 4%. Tani i niezawodny.
  • Dynamometryczny klucz mechaniczny – bardzo popularny i często spotykany w warsztatach samochodowych. Działa w zakresie od 20 do 200 Nm.
  • Klucz dynamometryczny łamany – posiada dość specyficzną budowę, o której decyduje zawias łamiący przednią część klucza o ok. 20° w chwili, gdy ustawiona siła zostanie osiągnięta.
  • Elektroniczny klucz dynamometryczny – coraz wyżej ceniony przez specjalistów. Jego zaletą jest ogromna precyzja pracy i możliwość osiągnięcia dokładności nawet do 0,5% ustawionej wartości.
  • Klucz dynamometryczny wyzwalany – posiada mechanizm wydający charakterystyczne kliknięcie po osiągnięciu pożądanego momentu.
  • Wychylny klucz dynamometryczny – prosty, ale też niezbyt precyzyjny klucz dynamometryczny zaopatrzony we wskaźnik wychylający się stopniowo wraz ze wzrostem oporu dokręcanej śruby.
  • Klucz dynamometryczny sprzęgłowy – posiada specjalną blokadę, dzięki której klucz, po osiągnięciu ustalonego momentu, zdaje się zwyczajnie ślizgać na dokręconej już śrubie.

Wybierając odpowiedni dla siebie klucz dynamometryczny, pamiętaj, aby kierować się nie tylko cena, ale przede wszystkim jakością i swoimi własnymi potrzebami. W zależności od nich powinieneś decydować, jak bardzo precyzyjnego narzędzia potrzebujesz.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Daniel Holuk

Jeden komentarz

  1. Dobrze wytłumaczone, konkretnie, krótko i na temat, czyli dokładnie tak jak trzeba pisać do domorosłych mechaników 😀 Zwłaszcza tych, co pierwsze naprawy wykonywali na modelach aut sprzed kilkudziesięciu lat, a jak wiadomo, współcześnie produkowane samochody znacząco się różnią i tu nawet pozornie nic nie znacząca śrubka nie dokręcona lub prze=ykręcona za mocno, może znacząco wpłynąć na sprawność i bezpieczeństwo jazdy.

    Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *