Z jazdą samochodem jest tak, że nawet jeden metr na drodze może zaważyć o naszym życiu lub śmierci. Dlatego też warto mieć świadomość, jak ważny jest w aucie sprawnie działający układ hamulcowy. Im lepsze elementy zastosujemy w tym systemie, tym lepiej dla nas. Kluczową rolę odgrywają w nim klocki hamulcowe, i to właśnie jednym z nich przyjrzymy się dziś uważniej. 

Kupuj test w Ucando.pl

Do -40% taniej, z darmową dostawą 24h kurierem. Bezproblemowe wymiany i zwrot części w ciągu 30 dni

Klocki organiczne

Standardowe klocki hamulcowe, które określa się często organicznymi (materiał – żywica organiczna + metal), to podstawowe wyposażenie większości współczesnych samochodów osobowych. Okładziny cierne tego typu to obecnie około 95 proc. całego rynku klocków hamulcowych. Choć zwykłe klocki mają dużo zalet i zapewniają skuteczne hamowanie w różnych warunkach drogowych, to mają one również poważne wady, które mogą wpływać na bezpieczeństwo jazdy. Chodzi tu przede wszystkim o ich szybkie przegrzewanie się, mocne pylenie, stosunkowo niską trwałość, podatność na fading oraz przyjmowanie zbyt dużej ilości wilgoci.

Te niewątpliwe niedoskonałości standardowych klocków organicznych skłaniają coraz większą rzesze kierowców do zmian elementów ciernych w swym samochodzie i przerzucenie się na klocki ceramiczne. Takie rozwiązanie nie jest oczywiście pozbawione wad, jednak korzyści z niego płynące są o wiele większe niż w przypadku klocków organicznych.

Czy warto? Zdecydowanie!

Hamulce oparte na klockach i tarczach ceramicznych z założenia było przeznaczone głównie do samochodów stricte sportowych. Ich główną zaletą jest duża odporność na ekstremalnie wysokie temperatury powstające w układzie hamulcowym podczas agresywnej jazdy. Dzieje się tak dzięki odpowiedniej mieszance materiałowej, w której istotne znaczenie odgrywa miedź, charakteryzująca się bardzo dobrym przewodnictwem cieplnym. Podczas hamowania wysoka temperatura zostaje równomiernie rozprowadzona po całej tarczy, a klocki nie ulegają przegrzaniu, co również zapobiega ich przedwczesnemu zużyciu. Miedź to także materiał o wysokim stopniu miękkości i elastyczności. Dzięki jej zastosowaniu oraz zmniejszeniu ilości metalu w elementach ciernych, klocki ceramiczne podczas hamowania nie stanowią źródła pisków, skrzypień czy też innych niepożądanych odgłosów. Ich optymalna mieszanka (m.in. włókna ceramiczne, węgiel, krzem, żywice) nie niszczy również tarcz hamulcowych.

Minimalne pylenie

Ceramiczne klocki hamulcowe to nie tylko doskonałe przewodnictwo cieplne, ale również o wiele mniejsze pylenie w porównaniu z klockami tradycyjnymi. W materiale ciernym zwykłych elementów znajduje się spora ilość metalu, a jego drobinki podczas hamowania wraz z pyłem i innymi zanieczyszczeniami osiadają na felgach, zakolach i karoserii. Rozgrzane cząstki metalu wtapiają się wręcz w ich nawierzchnię, tworząc idealną bazę dla korozji. Klocki ceramiczne, z uwagi na swoje właściwości oraz odpowiedni skład mieszanki, pylą w o wiele mniejszym zakresie i, co ważne, taki osad nie zawiera nawet grama metalu.

Czy warto więc zaopatrzyć swoje auto w klocki ceramiczne? Oczywiście, że tak. Zapewniają one o wiele skuteczniejsze hamowanie niż standardowe elementy, nawet w szerokim zakresie temperatur. Gwarantują niewielką ścieralność, małą emisję kurzu i pyłu, a także większą żywotność oraz odporność na korozję. Jest jednak małe „ale”…To dość kosztowna impreza.

Jeśli klocki, to i tarcze Decydując się na założenie klocków ceramicznych, trzeba również wymienić tarcze hamulcowe na wentylowane. Z racji tego, że jest to jedno z najbardziej zaawansowanych obecnie rozwiązań technologicznych, wymaga zainwestowania dość sporej ilości pieniędzy. Same klocki ceramiczne również nie należą do tanich. Jeśli jednak zależy nam na maksymalnej skuteczności hamowania, trwałości układu hamulcowego oraz bezpieczeństwie, to taki wydatek nie powinien stanowić problemu.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Daniel Bień

2 Komentarze

  1. Kwestia czy warto jest jednym z nadrzędnych dylematów większości kierowców. Oczywiście, że jeśli tylko zależy nam na sprawnej i bezpiecznej jeździe to nigdy nie warto kupować byle czego, ale i kupowanie najdroższych części do gruchota, którym mało co jeździmy, trochę mija się z celem. Wszystko w granicach zdrowego rozsądku.

    Odpowiedz

  2. topbrakes 08/09/2020 o 17:15

    Trzeba dodać że niespecjalnie się nadają do tarcz nacinanych i generują większa temperaturę podczas hamowania, po za tym dobre dla osób ceniących czyste felgi 😉

    Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *