Najważniejsze kwestie związane z wymianą akumulatora

W okresie zimowym wiele podzespołów samochodu dostaje mocno w kość. Jednym z nich jest akumulator. Warto zwrócić uwagę na jego stan i przygotować się do ewentualnej wymiany, bo o tej porze roku sfatygowana bateria potrafi odmówić posłuszeństwa w najmniej spodziewanym i pożądanym momencie.

„Akumulator jest szczególnie narażony na wyczerpania zarówno podczas dużych mrozów, jak i upałów” – przypomina Tomasz Ostrowski, ekspert Ucando.pl. – „O wymianie należy pomyśleć, gdy przy pierwszych przymrozkach samochód ma ewidentne trudności z rozruchem i kiedy wiemy, że akumulator przepracował już więcej niż trzy do pięciu lat. Ważna dla jego żywotności jest też sprawność paska klinowego/wielorowkowego, gdyż to on napędza alternator – ładujący z kolei akumulator – a także sprawność samego alternatora, by to ładowanie w ogóle występowało”.

Nie zawsze winna bateria

Niektóre akumulatory wyposażone są w „oczko” sygnalizujące kolorami jego stan, ale warto brać poprawkę na zawodność takiego systemu informowania. Z drugiej strony trzeba pamiętać, że nie zawsze same kłopoty z rozruchem są wyłącznie skutkiem słabego akumulatora. Skuteczność alternatora czy stan przewodów elektrycznych oraz klem też mogą przyczynić się do problemów przy uruchamianiu silnika. Kompleksową kontrolę stanu akumulatora najlepiej przeprowadzić w warsztacie. O ile stan fizyczny (wycieki, zaśniedziałe bieguny) można bez problemu ocenić samemu, o tyle pomiar gęstości elektrolitu czy test obciążenia wymagają specjalistycznego sprzętu. Diagnoza fachowca jest z pewnością znacznie więcej warta niż wskazania „oczka” czy nasze subiektywne wrażenia przy leniwym uruchamianiu samochodu.

Wymiary i bieguny

Jak wybrać nowy akumulator? Nie ma uniwersalnej odpowiedzi. Podstawową kwestią są wymiary i budowa, bo miejsca mocowania akumulatora w poszczególnych samochodach mogą znacznie różnić się od siebie. Podobnie rzecz ma się z rodzajami klem oraz układem biegunów.

„Należy sprawdzić wymiary i typ podstawy, bo nowy akumulator musi zmieścić się w przygotowanie dla niego miejsce” – radzi Tomasz Ostrowski. – „Oczywiście nie ma tu żadnej tolerancji, akumulator musi być idealnie dopasowany. Nie może się przesuwać, nie może też dotknąć biegunami metalowych części samochodu, bo wówczas dojdzie do zwarcia. Trzeba też zwrócić uwagę na to, po której stronie akumulatora jest biegun dodatni – dodatniej klemy w aucie nie da się połączyć z ujemnym biegunem w prawidłowo zamontowanym akumulatorze”.

Ampery i amperogodziny

Tyle, jeśli chodzi o parametry zewnętrzne. Co z charakterystyką pracy? Tutaj najważniejsze są dwie wartości: pojemność (amperogodziny) oraz prąd rozruchowy (ampery). Od pierwszej zależy ilość energii magazynowanej przez akumulator. Dobiera się ją w zależności od obciążeń, z jakimi bateria musi sobie radzić – czyli od silnika oraz ilości pobierającego prąd wyposażenia. Odpowiednie wskazówki znajdziecie w instrukcji obsługi samochodu.

Z kolei wartość podawana w amperach określa zdolność akumulatora do jednorazowego wydatku prądu podczas rozruchu. Właśnie od tego parametru zależy skuteczność rozruchu zimową porą. Tutaj zasada jest prosta: im więcej tym lepiej – natomiast w przypadku pojemności musi ona być faktycznie dostosowana do zapotrzebowania.

Warto pamiętać o jeszcze jednej rzeczy: zakup akumulatora prosto ze sklepowej półki wcale nie oznacza, że jest to świeżutki produkt. Wyobraźcie sobie, jak może zmienić się stan baterii, która przeleżała sobie ponad rok w magazynie. Ważna jest data produkcji, którą wielu producentów „ukrywa” w numerze seryjnym. Tu może pomóc doświadczony i szczery sprzedawca… lub internet.

Specjalne wymagania

Warto pamiętać, że współczesne samochody są bardziej wymagające nie tylko ze względu na ilość wyposażenia elektrycznego. Nowe rozwiązania w rodzaju technologii start-stop (automatyczne wyłączanie silnika po zatrzymaniu) czy napęd hybrydowy z odzyskiwaniem energii podczas hamowania oznaczają konieczność zastosowania specjalnych akumulatorów. W tych przypadkach bateria musi zapewniać natychmiastowy rozruch w każdych warunkach, a także wytrzymywać wielokrotne, szybko następujące po sobie cykle rozładowywania i ładowania.

Na koniec równie ważna kwestia pożegnania ze zużytym akumulatorem. „Stary akumulator należy oddać do punktu wyznaczonego przez sprzedawcę nowego akumulatora, by zapewnić odpowiednią, zgodną ze standardami ochrony środowiska utylizację” – przypomina Tomasz Ostrowski.

Opublikowane przez Daniel Holuk

2 Komentarze

  1. Z takimi rzeczami najlepiej udać się do fachowca, który wymieni wszystko co trzeba i zrobi to jak należy 😉

    Odpowiedz

  2. Tak można było wymieniać w starych autach teraz jest elektronika i trzeba podtrzymywać napięcie w aucie bez tego więcej kosztów dojdzie po wyciągnięciu akumulatora jak na filmie pozdrawiam

    Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *