Ilekroć kupujesz nowy akumulator od sprzedawcy detalicznego, do jego ceny dopłacasz 30 zł. Dlaczego? Ponieważ właśnie tyle wynosi wprowadzona w 2009 roku kaucja środowiskowa. Kaucja ta doliczana jest do ceny każdej baterii samochodowej sprzedawanej odbiorcom indywidualnym, w tym również Tobie. W jaki sposób możesz jej uniknąć? Jak wygląda cały mechanizm jej naliczania oraz zwrotu?

Na czym polega kaucja środowiskowa za zakup akumulatora? W jaki sposób można jej uniknąć?

Wszystko zaczęło się za sprawą Ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach. Odkąd ustawa ta weszła w życie, co stało się dokładnie 12 czerwca 2009, każdy sprzedawca detaliczny na terenie kraju został prawnie zobowiązany do naliczania tzw. kaucji środowiskowej, czyli opłaty depozytowej pobieranej od kupujących nowe akumulatory samochodowe. Wysokość tej opłaty to 30 zł i dokładnie o tyle zwiększyła się ostateczna cena wszystkich baterii samochodowych. Kaucja środowiskowa nie jest jednak opłatą, której nie można uniknąć. Do jej uiszczenia zmuszeni są jedynie ci kierowcy, którzy, kupując nowy akumulator, nie zwracają jednocześnie dostawcy starej, zużytej już baterii. Oznacza to, że w najgorszej sytuacji znajdują się właściciele aut nowych. Cała reszta ma możliwość uniknięcia opłaty depozytowej, jeśli:

  • w momencie zakupu nowego akumulatora zwrócą (niejako w ramach rozliczenia) dostawcy swoją starą baterię samochodową,
  • jeśli zwrócą sprzedawcy stary akumulator w terminie do 30 dni od zakupu nowego.

Jeśli tak się stanie, opłata depozytowa nie zostanie doliczona do ceny nowego akumulatora lub też zostanie przez dostawcę zwrócona. A co w przypadku, kiedy nie będziesz w stanie zwrócić sprzedawcy starej baterii w terminie do 30 dni od zakupu nowej? Wówczas zapłacona przez Ciebie kaucja przepada, jednak dostawca nadal będzie miał obowiązek (nieodpłatnie) przyjąć zużytą baterię i przekazać ją do recyclingu.

Zgodnie z art. 45.1 wspominanej Ustawy, obowiązek nieodpłatnego przyjmowania zużytych akumulatorów posiadają:

  • zajmujący się ich obrotem sprzedawcy detaliczni (sklepy motoryzacyjne i nie tylko),
  • podmioty oferujące usługę wymiany akumulatorów (warsztaty samochodowe),
  • podmioty zbierające zużyte akumulatory (Punkty Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych tzw. PSZOK),
  • zakłady zajmujące się recyclingiem baterii samochodowych.

A skąd tak ścisłe zarządzenia dotyczące obrotu akumulatorami? Co stoi za wprowadzeniem opłaty depozytowej dla każdej nowej baterii samochodowej?

W jakim celu wprowadzono kaucję środowiskową doliczaną do ceny akumulatora?

Przytaczana wyżej Ustawa z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach w art. 12 oraz 78 informuje nas i przestrzega przed niewłaściwym postępowaniem w przypadku zużytych akumulatorów. Baterie samochodowe, ze względu na użycie w ich produkcji kwasów oraz metali ciężkich, są odpadami wysokiego ryzyka. Ich składniki stanowią poważne zagrożenie dla środowiska, a tym samym dla zdrowia i życia wszystkich ludzi. Ustawa wprowadza całkowity zakaz składowania zużytych akumulatorów w nieprzeznaczonych do tego miejscach.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Daniel Bień

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *