Koniec sezonu zimowego to zwyczajowo doskonały moment na przeprowadzenie przeglądu samochodu, ewentualnych napraw i koniecznych wymian części oraz płynów eksploatacyjnych. Jeśli nie wymieniłeś płynu chłodniczego jesienią, powinieneś to zrobić właśnie teraz. Tym bardziej, jeśli czas jego zalecanej wymiany już dawno minął.

Podstawowe zalecenia względem wymiany chłodziwa

Zarówno eksperci motoryzacji, jak i sami mechanicy, są całkowicie zgodni co do tego, iż płyn chłodniczy jest najbardziej lekceważonym i najczęściej pomijanym podczas przeglądów płynem samochodowym. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest wiele, a efekty wprost trudne do uwierzenia. W internecie znaleźć można relacji mechaników, do których zgłaszali się właściciele kilkunastoletnich aut, w których płyn chłodniczy nie był wymieniany nigdy. Nic dziwnego, że układy chłodzenia w tych samochodach nadawały się już tylko do wyrzucenia.

Zgodnie z tym, co mówią niektórzy specjaliści, płyn chłodniczy powinno się wymieniać nie rzadziej niż raz na 5 lat. Jeszcze bardziej restrykcyjni w tej kwestii są producenci samochodów, którzy zalecają utrzymanie 2-letniego interwału w wymianie tego płynu. Jest to tym bardziej zastanawiające, że obecny trend zmierza raczej w kierunku wydłużenia przerw między kolejnymi wymianami płynów samochodowych (tak dzieje się m. in. w przypadku oleju silnikowego), jeśli więc ci sami producenci radzą wymieniać chłodziwo co 2 lata, warto zalecenie to potraktować poważnie.

Wiosenna wymiana płynu chłodniczego

Przyjęło się uważać, że najlepszy moment na wymianę płynu chłodniczego to późna jesień. Ma nas to ustrzec przed ewentualnym zamarznięciem płynu w układzie. Jeśli jednak przegapiliśmy ten moment, wiosenna wymiana chłodziwa staje się już koniecznością. W innym wypadku płyn chłodniczy ciężko pracujący przez całą zimę może zwyczajnie nie wytrzymać kolejnego upalnego lata i narobić określonych szkód w układzie. A szkody te mogą być naprawdę poważne.

Sama wymiana płynu chłodniczego jest czynnością niezwykle prostą i mieści się na poziomie podstawowych czynności związanych z eksploatacją i konserwacją samochodu. Przede wszystkim należy odnaleźć najniżej położony przewód w układzie chłodzenia (może to być np. wąż od chłodnicy), odpiąć go i spuścić do jakiegoś naczynia przepracowane chłodziwo. Następnie podpinamy na powrót rozłączony przewód i nalewamy płyn do zbiorniczka. Kluczowe przy wymianie płynu jest dobranie jego odpowiedniego rodzaju oraz zadbanie o to, aby płyn wypełnił cały układ. W tym celu warto po nalaniu nowego płynu uruchomić silnik i włączyć ogrzewanie. Ciepło powietrze dmuchające na nas z nawiewów to znak, że płyn rozszedł się po całym układzie.

Pamiętaj! Wymiany płynu (również odkręcania zbiorniczka) dokonujemy zawsze wyłącznie przy zimnym silniku!

Opublikowane przez Daniel Holuk

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *