Każdy samochód jest wyposażony w kilka rodzajów filtrów. Filtry pełnią bardzo ważną rolę w pojeździe, ale też szybko ulegają zużyciu i tracą swoje właściwości. Dlatego też należy je regularnie wymieniać, zgodnie z zaleceniami producenta, pamiętając też o wyborze dobrych jakościowo produktów. Koszt zakupu filtrów nie jest wysoki, a ewentualne zaniedbania mogą się skończyć kosztownymi w naprawie usterkami.

Filtr oleju silnikowego

Jeden z najważniejszych filtrów, odpowiedzialny za oczyszczanie oleju z zanieczyszczeń dostających się wraz z powietrzem i produktów spalania. Ich pozostawienie bardzo przyspieszyłoby zużycie silnika i pogorszenie smarnych właściwości oleju, dlatego też regularna wymiana tego filtra jest bardzo ważna. Zaleca się, żeby robić to przy każdej zmianie oleju, czyli raz w roku lub co 10-15 tysięcy kilometrów, zgodnie z zaleceniami producenta. Przy zakupie należy wybierać produkty renomowanych producentów – jedynie one zagwarantują odpowiednie właściwości i parametry. Różnice w cenie nie są duże, a oszczędzając kilka złotych można się narazić na poważną awarię.

Filtr powietrza

Drugim filtrem, mającym bezpośredni wpływ na jakość jednostki napędowej, jest filtr powietrza. Jest on umieszczony w układzie dolotowym, a jego główną rolą jest oczyszczenie przekazywanego do komór spalania powietrza z pyłu, kurzu, owadów i innych drobnych przedmiotów. Jeśli ten filtr będzie zatkany, to pogorszeniu ulegają osiągi samochodu, istnieje też ryzyko przedostania się zanieczyszczeń do wnętrza silnika. Producenci zalecają wymianę filtra powietrza co 20-30 tysięcy kilometrów lub raz w roku, ale w naszym kraju, przy dużym zapyleniu otoczenia, warto to robić częściej.

Filtr paliwa

O ile o filtrze oleju i powietrza pamięta większość właścicieli samochodów, to filtry paliwa są nieco zapominane. Tymczasem ich rola także jest ważna, są bowiem odpowiedzialne za oczyszczanie paliwa z osadów i cząstek stałych. Takie zanieczyszczenia mogą powodować szybsze zużycie wtryskiwaczy, dlatego też w silnikach benzynowych ten filtr powinien być wymieniany co około 100 tysięcy kilometrów, a w wysokoprężnych znacznie częściej, nawet co 30-50 tysięcy kilometrów. Wymieniając filtr paliwa warto zrobić to przed zimą, w celu usunięcia zgromadzonej w układzie paliwowym wody.

Filtr kabinowy

O ile wcześniej wymienione filtry mają za zadanie dbać o stan pojazdu, to rolą filtra kabinowego jest zadbanie o zdrowie kierowcy i pasażerów. Na dostające się do wnętrza pyłki i kurz są szczególnie wrażliwi alergicy i dzieci, ale dla komfortu podróżowania wszystkich należy ten filtr także regularnie wymieniać. Zaleca się, żeby robić to raz w roku, najlepiej wraz z wymianą filtra powietrza. Dobrym wyborem są filtry z wkładem węglowym. Wprawdzie ich cena jest nieco wyższa, ale mają znacznie większą skuteczność oczyszczania.

Opublikowane przez Daniel Holuk

Jeden komentarz

  1. Bartłomiej 15/07/2019 o 13:21

    Dla osób, które kompletnie nie interesują się motoryzacją to bardzo ciekawy wpis. Wszystkie te filtry wg mnie należy wymieniać raz w roku. Ja zawsze robię to wiosną, kiedy udaję się do zakładu mechanicznego na wiosenny przegląda mojego Audi 🙂

    Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *