Przepalające się regularnie żarówki w samochodzie to zmora wielu kierowców. Niektórzy muszą z tego powodu wymieniać je zdecydowanie częściej, niż wskazywałyby na to jakiekolwiek normy. Wprawdzie koszt takiej wymiany nie jest duży, jednak sam fakt tak częstego przepalania się żarówek w aucie bywa dla kierowcy mocno kłopotliwy. Czy można temu jakoś zaradzić? Można, choć wszystko zależy od dokładnej przyczyny tego zjawiska.
Problemy z instalacją elektryczną, czyli żarówki przepalające się z winy producentów aut
Istnieją samochody, w których żarówki zawsze przepalały się po prostu częściej, niż w innych modelach. Taką renomę posiada m. in. większość aut francuskich, znanych z problemów z instalacją elektryczna. Tu nie pomogą podobno nawet najwięksi specjaliści, często od samych serwisantów można usłyszeć, że nie ma wyjścia, bo po prostu „ten typ tak ma”. Trzeba uzbroić się w dużo cierpliwości i spore zapasy żarówek na wymianę. Ale to nie do końca prawda. Co możesz zrobić w takiej sytuacji?
- Wykonuj częste przeglądy samochodu z naciskiem na instalację elektryczną. Może się okazać, że kilka małych regulacji będzie w stanie ograniczyć to zjawisko.
- Dbaj o stan swojego akumulatora i alternatora, a przy tym rozsądnie korzystaj z wszelkich odbiorników prądu.
- Wybieraj żarówki samochodowe naprawdę dobrej jakości i obchodź się z nimi tak, jak zalecają ich producenci.
Zastosowanie się do tych 3 wskazówek powinno pomóc. Musisz jednak pamiętać o tym, że nie zawsze winni są wyłącznie producenci aut.
Niewłaściwe określanie żywotności, czyli żarówki przepalające się z winy ich wytwórców
W kwestii częstego przepalania się żarówek w samochodzie niemało za uszami mają również sami producencie tychże żarówek. W jaki sposób. Przyczyn jest kilka, a w tym:
- słaba jakość wytwarzanych żarówek,
- niedostosowanie produkowanych żarówek do trudnych warunków, w jakich przyjdzie im pracować,
- zawyżanie ich żywotności, poprzez mierzenie jej z użyciem prądu o niższym napięciu, niż to, z jakim będą miały do czynienia już po zamontowaniu w Twoim samochodzie.
Ta ostatnia przyczyna to już niemal nagminna praktyka, tym częściej stosowana, im tańsza jest sama żarówka. Producenci słabej jakości żarówek starają się w ten sposób konkurować z naprawdę uznanymi markami, jak Hella, Osram czy Philips. Na czym to polega? Każda żarówka ma określoną żywotność, a więc i czas swojej pracy. Nieuczciwi producenci mierzą żywotność żarówek, podpinając je do instalacji o napięciu niższym niż to, jakie występuje w samochodach, do których są przeznaczone. Nie biorą też absolutnie pod uwagę jakichkolwiek skoków tego napięcia czy problemów z instalacją. Jaki jest tego efekt? Efektem jest np. żarówka świecąca cztery razy krócej, niż wynika z obietnic jej producenta. Czy można coś na to poradzić? Można. Wystarczy wybierać żarówki markowe, które choć droższe na etapie zakupu, w praktyce okażą się znacznie mniej kosztowne.
Osobiście uwielbiam żarówki Philips H4 Racing Vision +150% Światła. Są naprawdę rewelacyjne i rzeczywiście dają dużo więcej światła od innych tańszych żarówek. Wygoda i komfort jady w nocy jest przy nich naprawdę rewelacyjny. Jednak zauważyłem, że dosyć szybko się wypalają i zastanawiam się teraz czy winą nie może być problem bardziej z instalacja elektryczną w moim samochodzie. Dzięki za ciekawe porady spróbuję się do nich zastosować, mam nadzieję, że to wydłuży ich żywot.
Zawsze powtarzam, że im więcej wydasz, tym mniej wydasz? Dlaczego bo kupując i instalując produkty dobrej jakości u porządnych fachowców będziesz je rzadziej wymieniał i nie sprawią one że posypie się reszta auta, czasem to przypomina górę lodową. Oszczędni, którzy liczą każdy grosz ostatecznie wydają o wiele więcej…
To kompletna bzdura. Większość drogich żarówek rzeczywiście daje lepsze swiatlo, ale są też bardziej delikatne. Jeśli żarówki przepalają się szybko to wymiana na najdroższe nic nie pomoże, a raczej zaszkodzi. Choć rzeczywiście, komfort takiego markowego oświetlenia jest nie do przecenienia.