Do najczęściej wymienianych podzespołów samochodowych należą klocki hamulcowe, które wyjątkowo szybko się zużywają. Przed dokonaniem wymiany, warto się dobrze zastanowić, które klocki będą najlepsze. Należy zwrócić uwagę na ich znaczne zróżnicowanie, dotyczące głównie materiału wykonania. Czym się kierować, wybierając klocki hamulcowe i które z nich są najlepsze?

Charakterystyka klocków hamulcowych

Warto wymienić kilka najistotniejszych parametrów, które konieczne trzeba uwzględnić, dokonując wyboru klocków hamulcowych. Należą do nich:

  • współczynnik tarcia
  • odporność na wysokie temperatury
  • odporność na nacisk
  • odporność na ścieranie
  • posiadanie homologacji

Współczynnik tarcia i wytrzymałość klocków hamulcowych

Współczynnik tarcia określa, z jaką siłą klocki docierają się z tarczą hamulcową. Tym samym to właśnie od wartości tego współczynnika w głównej mierze zależy skuteczność hamowania. Niestety, przeważnie im lepszy współczynnik tarcia, tym częściej konieczna jest wymiana klocków hamulcowych. Ze względu na zwiększoną siłę tarcia, klocki są mocniej ścierane, ponadto muszą pracować w nieco wyższej temperaturze, co znacząco skraca ich żywotność.

Zatem dzisiaj konstruktorzy, tworząc klocki o wysokim współczynniku tarcia, starają się również maksymalnie zwiększyć ich odporność na wysoką temperaturę, nacisk i ścieranie. Klocki o wysokim współczynniku tarcia są najczęściej spotykane w samochodach sportowych, w których wyjątkowo ważna jest krótka droga hamowania.

Homologacja klocków hamulcowych

Każde dopuszczone do sprzedaży klocki hamulcowe powinny posiadać homologację. W rzeczywistości można jednak trafić czasem na fałszywki, które nie przeszły odpowiednich testów. Dlatego też poleca się dokonywanie zakupu klocków hamulcowych w zaufanych sklepach, oferujących produkty uznanych producentów. Warto również zauważyć, że samo posiadanie homologacji nie świadczy jeszcze o wysokiej jakości klocków, gdyż wymagania, jakie trzeba spełnić, by uzyskać atest, nie są zbyt wygórowane.

Klocki hamulcowe ceramiczne i metalowe

Współczynnik tarcia i wytrzymałość, czyli najważniejsze parametry klocków hamulcowych są zależne głównie od materiałów, z jakich wykonano dany podzespół. Wyróżnia się przede wszystkim klocki hamulcowe:

  • ceramiczne – zwykle charakteryzują się najlepszymi parametrami. Tworzy się je głównie z ceramiki, jednak zawierają również węgiel, grafit i wiele innych składników w niewielkich ilościach. Są to twarde klocki hamulcowe o doskonałym współczynniku tarcia. Wytrzymałość klocków ceramicznych także oceniana jest dość dobrze, ponadto podczas ich pracy wytwarzają się tylko niewielkie ilości czarnego pyłu. Klocki z tego materiału są stosunkowo drogie, choć należy też wskazać, że wybór rozmaitych modeli jest duży, a ich ceny i parametry są zróżnicowane.
  • metalowe – powstają na bazie grafitu z domieszką innych metali i nie tylko. Metalowe klocki hamulcowe są nazywane miękkimi. Niewątpliwie są dość wytrzymałe, jednak ze względu na mniejszą siłę tarcia, przeważnie nie tak skuteczne, jak klocki ceramiczne. Ponadto, podczas pracy klocków metalowych powstaje czarny pył, tworzący osad.

Posted by Daniel Holuk

Dodaj odpowiedź