Aplikacja mobilna Ucando

Olej silnikowy to nie tylko odpowiednie smarowanie, ale również właściwy film olejowy, skuteczne czyszczenie, uszczelnienie i chłodzenie jednostki napędowej w motocyklu. Co więcej, w silnikach dwusuwowych jego jakość ma znaczący wpływ na stopień zanieczyszczenia spalin i czystość układu wydechowego. Wielu użytkowników jednośladów, zwłaszcza tych początkujących, ma problem z doborem odpowiedniego środka smarnego do swoich maszyn. Spytacie, jaki olej silnikowy do motocykla wybrać? Kto mógłby precyzyjniej odpowiedzieć na to pytanie niż jego producent?

Kluczowa kwestia!

W większości współczesnych jednośladów wyposażonych w silniki czterosuwowe funkcjonuje wspólny obieg oleju. Oznacza to, że olej silnikowy smaruje zarówno jednostkę napędową, jak i skrzynię biegów oraz sprzęgło. Zastosowanie takiego rozwiązania wynika z tego, że nie można stosować samochodowego oleju silnikowego do jednostek motocyklowych. Taki olej doprowadziłby do ślizgania się sprzęgła, a w dłuższej perspektywie do spalenia tarcz ciernych. Inną konsekwencją byłoby powstanie nieodpowiedniego filmu olejowego.

Warto pamiętać, że jednostki motocyklowe w większości przypadków osiągają dużo większe osiągi z jednego litra pojemności niż silniki samochodowe. Parametry, jakimi dysponują oleje samochodowe nie są gotowe na takie wyzwania i z całą pewnością by im nie podołały. Dlatego też nie wolno stosować samochodowego oleju silnikowego do smarowania jednostki motocyklowego!

Kieruj się normami i klasyfikacjami

Podstawowym parametrem opisującym olej motocyklowy jest norma maszynowa JASO T903 (Japanese Automotive Standards Organization). Są dwa rodzaje tej normy:

  • JASO MA (JASO MA-2) – dla wspólnego obiegu smarowania silnika, mokrego sprzęgła i skrzyni biegów (m.in. większość japońskich motocykli)
  • JASO MB – dla osobnego smarowania silnika i skrzyni (m.in. w niektórych motocyklach BMW)

Kolejnym kluczowym parametrem jest klasyfikacja jakościowa wg API (American Petroleum Institute). W oznaczeniu olejów do silników o zapłonie iskrowym znajduje się pierwsza literka „S”, natomiast druga litera oznacza „jakość”. Im jest ona wyżej w alfabecie, tym jakość oleju jest lepsza. Obecnie najlepsze oleje mają klasę SN.

Klasyfikacja lepkościowa wg SAE (Society of Automotive Engineers). Lepkość oleju określa łatwość przepływu środka smarnego przy określonej temperaturze. Najpopularniejsze oleje motocyklowe w Polsce mają oznaczenie 10W40 i 10W30.

Jaki olej wybrać?

W każdej instrukcji obsługi motocykla znajdują się odpowiednie informacje na temat zalecanej lepkości oleju oraz klasie jego jakości API lub JASO. To w zasadzie powinno zakończyć wszelkie dyskusje. Jeśli dane oleje do motocykli spełniają lub przewyższają wymagania producenta jednośladu, wybór producenta oleju silnikowego do motocykla nie ma tak naprawdę żadnego znaczenia. Wybór dwukrotnie droższego środka nie spowoduje, że ryzyko awarii silnika czy skrzyni biegów zmaleje o połowę. Jeżeli coś w układzie napędowym nie gra, nie pomoże nawet 300V. Wybierając olej silnikowy do motocykla, musimy jedynie zdecydować, czy kupujemy tańszy olej mineralny, pośredni półsyntetyczny czy najlepszy, ale i najdroższy – syntetyczny.

„W motocyklach użytkowanych na co dzień zawsze stosujemy olej zgodny z zaleceniami producenta!”

Jaki olej wybrać do motocykla? Po pierwsze, o lepkości zalecanej przez producenta jednośladu. Po drugie, o klasie jakości zalecanej przez producenta motocykla lub wyższej.

Jaki olej wybrać?

Oleje, którym warto zaufać

Nasze propozycje olejów silnikowych do motocykla biorąc pod uwagę pod uwagę popularność konkretnych środków wśród klientów oraz dobry stosunek ich ceny do jakości:

Motul 7100 10W30

Motul 7100 10W30 1L to olej syntetyczny wysoko oceniany przez użytkowników. Klasa lepkości 10W30 to dobry parametr, który świadczy o wysokiej jakości płynu. Wyczynowe motocykle to jeden z głównych targetów tego producenta, oferującego najbardziej nowatorskie rozwiązania w produkcji oleju silnikowego.

Liqui Moly 20459 2-Takt Motoroil

Liqui Moly 20459 2-Takt Motoroil to olej do dwusuwów. Jest to środek półsyntetyczny, cieszący się bardzo dobrymi opiniami wśród motocyklistów. Przeznaczony jest do tych silników, które chłodzi się powietrzem i cieczą. Jego kluczowym zadaniem jest pełna ochrona tłoka przed zatarciem. Olej cechuje się bardzo dobrym stosunkiem jakości do ceny, a także doskonałą ochroną i wydajnością.

Motul 300V Faktory Line Road Racing 10W40

Motul 300V Faktory Line Road Racing 10W40 to syntetyczny olej silnikowy. Jego parametry przyczyniają się do utrzymania w czystości wnętrza silnika. Skład oleju pozwala na wydłużenie żywotności całego układu napędowego. Jest to korzystny cenowo olej, który jednocześnie plasuje ten olej na wysokim miejscu pod względem jakości.

CASTROL Power 1 Racing 4T 10W40

Jest to w pełni syntetycznym olejem do silników 4T. Zapewnia on doskonałą ochronę sportowym silnikom, dostarczając im większej mocy i lepszego przyśpieszenia. Castrol POWER1 Racing 4T z Race Derived Technology wykorzystuje doświadczenie koncernu Castrol z wyścigów motocyklowych.

Kiedy wymieniać olej w motocyklu?

Kiedy wymieniać?

Olej silnikowy należy wymieniać najlepiej jesienią (nie wytrącają się wówczas zanieczyszczenia wchodzące w reakcję z elementami silnika). Jeśli producent zaleca wymianę co 6 tysięcy kilometrów – wymieniamy co 6 tysięcy kilometrów. Nie należy jednak panikować, jeżeli granicę tą przekroczymy o kilkaset kilometrów. Jeśli jednak motocykl użytkowany jest głównie w mieście, wówczas nie należy przekraczać tej bariery o więcej niż 200-300 km.

Co trzecią/czwartą wymianę oleju motocyklowego należy uzupełnić tzw. płukankę do silnika, która oczyszcza układ olejowy z pozostałości procesów spalania i wszelkich zanieczyszczeń. Mimo, że niektórzy producenci, w pewnych modelach, zalecają wymianę filtra co drugą wymianę oleju, warto robić to zawsze podczas każdego serwisu olejowego. Trzydzieści złotych więcej na filtr nie sprawi raczej większej różnicy, a będziemy mogli spać spokojniej.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Martyna Jędruch

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.