Wybór oleju do silnika wysokoprężnego

Współczesne oleje silnikowe są dość uniwersalne, ale w przypadku diesli trzeba zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii. Dotyczy to zwłaszcza bardziej zaawansowanych konstrukcji. Obecność takich rozwiązań, jak turbosprężarka czy filtr cząstek stałych DPF, znacząco podnosi wymagania jakościowe jeśli chodzi o olej. Właściwy dobór oleju spośród dostępnych na rynku produktów staje się zatem nieco trudniejszy niż w przypadku jednostek benzynowych. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę.

Trudniejsze warunki pracy

Nowoczesny silnik diesla jest dość skomplikowaną konstrukcją. Do tego dochodzą większe obciążenia niż w przypadku jednostek benzynowych, wynikające chociażby z szybszego osiągania maksymalnego momentu obrotowego. Powszechna w nowoczesnych dieslach turbosprężarka także „korzysta” ze smarowania olejem silnikowym. Dlatego szczególnie zalecane jest trzymanie się wytycznych producenta i stosowanie oleju, który spełnia wyznaczone dla naszego samochodu normy. Generalnie w nowych silnikach należy stosować oleje syntetyczne, gdyż pozostałe dwie technologie (półsyntetyk, a zwłaszcza olej mineralny) nie są tak dynamicznie rozwijane i nie nadążają za najnowocześniejszymi rozwiązaniami technicznymi.

Jaki olej do diesla z filtrem cząstek stałych?

Jeśli samochód wyposażony jest w filtr cząstek stałych (DPF, FAP), to bezwzględnie należy zwrócić uwagę na dobór oleju. Dobrze dostosowany olej powinien być opatrzony dopiskiem „Low SAPS”. Według normy ACEA oleje do silników diesla z filtrem cząstek stałych oznaczone są literą C i następującą po niej cyfrą od 1 do 4.

Takie oleje mają niską zawartość takich dodatków uszlachetniających, które powodują osadzanie się w filtrze popiołu siarczanowego, fosforu i siarki. Ich nadmiar szybko zapchałby i zniszczyłby filtr. Nie powoduje to rzecz jasna uszkodzenia silnika, a „jedynie” konieczność wymiany filtra – a przypominamy, że to może mocno uderzyć po kieszeni. Za oryginalne podzespoły autoryzowane warsztaty liczą sobie od kilku do nawet ponad dziesięciu tysięcy złotych, a ceny zamienników spokojnie sięgają tysiąca złotych. Warto zatem zadbać o stan filtra, by nie narażać się na niepotrzebne koszty. Właściwy olej pomoże ochronić przed zanieczyszczeniami i skutkami pracy w wysokich temperaturach.

Pompowtryskiwacze czy common rail?

Przy doborze oleju do silnika diesla trzeba też zwrócić uwagę na rodzaj wtrysku paliwa. Szczególnej troski wymagają pompowtryskiwacze, napędzane krzywkami na wałku rozrządu. Duże siły wymagają zastosowania odpowiedniego oleju, w przeciwnym razie ryzykujemy przedwczesnym zużyciem wałka i kosztowną naprawą.

LongLife, czyli rzadsza wymiana

Szczególną uwagę należy zwrócić także na oleje umożliwiające wydłużenie okresów między wymianą. Tutaj należy wybierać spośród produktów oznaczonych napisami „LongLife” lub symbolem LL, ale zawsze należy sprawdzić zgodność z wytycznymi producenta. Przy tak intensywnej eksploatacji trzeba mieć pewność, że stosujemy odpowiedni produkt.

Starsze samochody z silnikami diesla

W przypadku starszych aut nie trzeba się na szczęście przejmować ochroną nowoczesnych rozwiązań technicznych. W przypadku prostych konstrukcji, jak wolnossące silniki diesla, wystarczy zwrócić uwagę na oznaczenie jakościowe API.

To amerykańska norma, symbolizowana dwuliterowymi kodami. Ponieważ nie ma rozgraniczenia na oleje tylko do silników benzynowych i tylko do diesli, na opakowaniach znajdują się podwójne oznaczenia. Oba składają się z dwóch liter, gdzie pierwsza oznacza normę dla silnika benzynowego (S) oraz diesla (C). Druga symbolizuje jakość: im dalej w alfabecie, tym wyższa. W przypadku oleju do diesla może pojawić się jeszcze cyfra, symbolizująca podnormę. Aktualnie najnowszą obowiązującą normą dla silników wysokoprężnych jest CK-4.

Mitem jest teoria, w myśl której po przekroczeniu paruset tysięcy kilometrów przebiegu należy stosować olej mineralny. W ten sposób możemy jednak zaszkodzić silnikowi. Jeśli stosujemy olej syntetyczny, to należy się tego trzymać i nie schodzić z technologią na niższe szczeble. Jeśli już coś zmieniać, to na lepsze parametry lepkości – pomagające chronić wyeksploatowany, zużyty silnik.

Uwaga na najnowsze technologie

W przypadku starszych samochodów zastosowanie oleju o parametrach mniej dopasowanych do charakterystyki diesli jest właściwie nieszkodliwe. Robi się gorzej, jeśli auto jest wyposażone we wspomniane wyżej rozwiązania. Generalnie im nowszy i bardziej zaawansowany technologicznie diesel, tym większe wyzwanie przy doborze oleju. Nie warto tu oszczędzać – jak wspominamy powyżej, takie działanie może przynieść znacznie większe koszty przy drogich naprawach różnych podzespołów. Aha, nie wpadajcie też w panikę na widok czarnego oleju nawet tuż po jego wymianie. W dieslu to nic niepokojącego. Dbajcie o zgodność z wytycznymi producentów przy doborze i częstotliwości wymiany, a także regularnie sprawdzajcie poziom oleju i uzupełniajcie braki na bieżąco.

Posted by Daniel Bień

Dodaj odpowiedź