Wybór oleju do silnika benzynowego

Wymiana oleju silnikowego jest jedną z najczęstszych czynności eksploatacyjnych. Nie należy tego zaniedbywać: silnik pracuje w ekstremalnych warunkach, a olej nie tylko smaruje, ale też odprowadza zanieczyszczenia. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy wyborze właściwego oleju do silnika benzynowego.

Co prawda współczesne oleje są uniwersalne i praktycznie każdy dostępny na rynku produkt nadaje się do takiej jednostki napędowej, ale ważne są szczegóły. Zwłaszcza w przypadku szczególnych wymagań stawianych przed samochodem.

Norma producenta

Najprostszą metodą jest trzymanie się wytycznych producenta. Niektórzy stosują własne wytyczne – jak BMW, Mercedes, Volkswagen, Ford czy Grupa PSA. Inni podają dość dokładne parametry dotyczące konkretnego modelu samochodu. Znajdziemy je rzecz jasna w instrukcji obsługi, podobnie jak ilość oleju potrzebną do wymiany.

Jednak nie zawsze da się uzyskać odpowiednie informacje, przede wszystkim w przypadku starszych samochodów. Co wówczas wybrać? I jak odczytywać wytyczne producentów, jeśli oczywiście je posiadamy?

Lepkość oleju: SAE

Chyba najbardziej znanym i jednocześnie najtrudniejszym do rozszyfrowania parametrem oleju jest tak zwana lepkość według normy SAE (Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacyjnych). Są to dwie liczby. Pierwsza – w przedziale od 0 do 25 i opatrzona literą W – oznacza klasę lepkości zimowej. Im niższa, tym mniejsza jest minimalna temperatura, w której możliwy będzie rozruch silnika (np. -35 stopni przy klasie 0W, a przy 25W już tylko przedział od -10 do zera stopni). Druga wartość, w przedziale 20-60, oznacza parametry letnie: im większa liczba, tym większa wytrzymałość w temperaturze cieczy od 100 do 150 stopni Celsjusza.

W dużym uproszczeniu, im mniejsza lepkość, tym mniejsze opory. Im większa lepkość, tym lepsza ochrona silnika. Generalnie oleje o mniejszej lepkości sprawdzają się w przypadku ciasno spasowanych silników, a większa lepkość sprawdza się w starszych lub mocno wysilonych jednostkach.

Warto pamiętać, że parametry SAE dotyczą roboczej temperatury pracy, a nie temperatury otoczenia. Dlatego istotna od strony pogody jest wartość zimowa, decydująca o łatwości rozruchu przy oleju wyziębionym do poziomu otoczenia.

Jakość oleju według API

Amerykańska norma to dwuliterowe oznaczenia jakości. Jak już wspomnieliśmy, nie ma rozgraniczenia na oleje do silników benzynowych i wysokoprężnych, więc w przypadku każdego produktu pojawia się podwójne oznaczenie. Posiadacza auta benzynowego interesuje literka S – i następująca po niej druga literka. Im dalej w alfabecie, tym lepsza jakość oleju. Obecnie najwyższa norma dla silników benzynowych to SN.

Jakość oleju według ACEA

Norma europejska również jest podwójna, dla benzyny (oznaczenie A) i diesla (oznaczenie B). Cyfra po literze oznacza grupę silników, do której dany olej się nadaje. Ma ona większe znaczenie dla użytkowników samochodów z silnikami wysokoprężnymi, ze względu na wymagające rozwiązania technologiczne w jednostkach diesla – jak turbosprężarka czy filtr cząstek stałych.

Olej mineralny, półsyntetyczny, syntetyczny

Liczbowe parametry oleju nie są w żaden sposób powiązane z technologią produkcji. Tutaj wyróżniamy trzy rodzaje. Oleje mineralne odchodzą już do lamusa, jako przestarzałe i mało trwałe. Na przeciwnym krańcu skali są oleje syntetyczne: zapewniają najlepszą ochronę przez dłuższy czas, ale kosztem wyższej ceny. Pośrodku plasują się oleje półsyntetyczne.

Jeśli chodzi o te rodzaje oleju, należy pamiętać, by przy wymianach „nie schodzić” z jakością. Jeśli w samochodzie stosowany jest olej syntetyczny, trzeba się trzymać takiego rozwiązania. W miarę wzrostu przebiegu można stosować oleje o coraz wyższej lepkości, natomiast przejście na starszą technologię oleju mineralnego jedynie przyspieszy zużycie silnika.

Z drugiej strony nie można też przesadzać w drugą stronę, z jakością w starszych jednostkach. W przypadku starego silnika silnika pracującego na oleju mineralnym najlepiej „przesiąść się” na półsyntetyczny.

Wysilone silniki benzynowe

W przypadku nowoczesnych jednostek benzynowych pole manewru jest już niewielkie. Silniki zgodne z najnowszymi trendami downsizingu (mniejsza pojemność, za to z turbodoładowaniem) wymagają oleju syntetycznego, wysokiej jakości. Podobnie rzecz ma się z jednostkami o dużej pojemności i sportowym zacięciu. Zwłaszcza obecność turbosprężarki wymaga odpowiedniego dopasowania oleju, którego zadaniem w takim przypadku jest także ochrona elementów układu doładowania.

Olej do silnika zasilanego LPG

Nie ma specjalnych produktów do silników zasilanych gazem, ale w przypadku LPG należy pamiętać o częstszej wymianie oleju. W takim silniku olej jest wystawiony na działanie wyższych temperatur oraz niekorzystnych dla trwałości związków azotu i siarki. Potrzebne są zatem wartości ochronne z wyższej półki. Część oszczędności na paliwie warto zatem zainwestować w lepszy olej.

Dopasowanie do wymagań i stylu

Tak naprawdę najważniejsze jest spełnienie norm producenta i dopasowanie parametrów oleju do wymagań samochodu oraz stylu jazdy. A jeszcze ważniejsze jest pilnowanie poziomu oraz stanu i przestrzeganie wytycznych co do wymiany oleju. Można w ten sposób ograniczyć ryzyko poważnej i kosztownej awarii. Nie warto oszczędzać i zaniedbywać takich spraw.

Posted by Tomasz Ostrowski

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *